6 årsager til du IKKE skal gå på juice- eller detoxkur! (og hvad du skal gøre i stedet) - Caroline Fibæk

Overvejer du at prøve en juicekur eller udrensningskur i håbet om at smide de sidste par kilo og blive helt klar til strandturen?
Så læs med her, hvorfor disse kure overhovedet ikke “udrenser” eller giver dig et varigt vægttab – tvært i mod kan du ende med at skade både din forbrænding og hæmme din afgiftningsevne!

Detox og afgiftning er et kontroversielt emne. Mange mener at detox-bølgen i bedste fald er humbug og i værste fald er en pengemaskine.

Der er efterhånden skrevet mange bøger om den slags “udrensnisngskure”:

  • juicefaste, hvor du udelukkende lever af juice (eller smoothies)
  • pulverkure
  • mastercleanse (den hvor man i en periode udelukkende lever af med citronvand, ahornsirup og cayenne),
  • suppekure,
  • slanke-te (hvor man faster på meget dyr te)

… og der er helt sikkert mange flere i den dur derude.

Der er hverken evidens (eller sund fornuft) i dens slags kure, som ofte involverer kraftig kaloriereduktion og kun tillader specifikke fødevarer. Og det strider i mod alt, hvad vi ved om kroppens afgiftningssystemer.

Du skal ikke gå på restriktive fastekure fordi:

– De giver ikke et varigt vægttab
Rigtigt mange bruger en faste- eller udrensingskur til at “kickstarte” et vægttab. Desværre giver længere perioder med kalorierestriktion oftest bagslag og de fleste ender med at tage mere på efterfølgende.
-Du får det ad h* til undervejs
Mange mener deres detox-kur virker, fordi de har det elendigt underveks. “Det er bare detox-symptomer”, tænker mange. Nej. Når du ikke får nok protein og fedt, så får du det elendigt. Protein og fedt er de vigtigste makronæringsstoffer for dit nervesystem. Mangel på kalorier gør dig træt, dvask og tømt for energi.
-Du mister muskelmasse
På en uges juicefaste kan du risikere at miste en hel del muskelmasse. Som regel kommer den vægt på efterfølgende – som fedt.
-Du kan ødelægge din metabolisme
Under kalorierestriktion sænker kroppen faktisk metabolismen. Men hvad værre er – dit stofskifte er helt afhængig af at få tilført kalorier nok. Konverteringen af stofskiftehormoner (T4-T3) hæmmes under kalorierestriktion.
-Du kan kick-starte en spiseforstyrrelse
En simpel udrensningskur er selvfølgeligt ikke årsag til en spiseforstyrrelse. Men jeg oplever flere og flere, særligt unge piger, som har den opfattelse, at de er urene og fyldt med affaldsstoffer. Den selvopfattelse bliver kun fodret af sundhedsbevægelsens fokus på “at spise rent” (altså – Clean Eating) og udrense kroppen.
-Du nedsætter din afgiftningsevne!
-Ja, det er rigtigt nok. Vores afgiftningssystemer har brug for en lind strøm af kalorier, protein og næringsstoffer, for at fungere optimalt. De fleste såkaldte udrensningskure nærer derfor på ingen måde, kroppens naturlige afgiftningevne.
MEN HVAD SÅ?
Antiklimaks for en sundheds-entusiast, I know..
Sandheden er, at kroppen hele tiden selv afgifter. Så længe du ikke fylder mere på kroppen, end den kan nå at komme af med og så længe kroppens udrensningsorganer, får de næringsstoffer de behøver for at kunne gennemføre deres komplicerede afgiftningsystemer korrekt.

Personligt kan jeg bedre lide ordet “biotransformation” end detox. For det er faktisk det arbejde, din lever laver, når den transformerer toksiner til ufarlige stoffer og udskiller dem igen via lunger, hud, lymfe, nyrer og tarmsystemet. Biotransformation er også det ord man bruger i den funktionelle medicin.

Siden 1940 har vi skabt mere en 75.000 nye kemikalier og sluppet dem fri i vores økosystem – og dermed også vores fødekæde. Disse kemikalier – fra DDT til PCB’er og PFC  – og vi kender ikke deres fulde synergi-effekt. Hverken i vores miljø eller vores kroppe.

I dag ved man at flere miljøgifte med hormonforstyrrende effekt faktisk kan ødelægge vores evne til at balancere blodsukker niveauer og kolesterolomsætningen. Over længere tid kan disse ændringer skabe insulinresistens. Flere kemikalier kan påvirke energiproduktionen i mitokondrierne mens andre kemikalier hæmmer enzymaktiviteten i leverens afgiftningssystem. Hormoner – og særligt østrogener – skal nedbrydes korrekt i leveren, for ikke at blive endnu mere reaktive.
SÅDAN HJÆLPER DU KROPPENS NATURLIGE AFGIFTNINGSPROCESSER
Det er egentligt ganske simpelt – for du afgifter naturligt hele tiden.
Der er nogle enkelte ting som er essentielle, for at sikre optimal afgiftning:
1: KALORIER NOK
Afgiftning er en meget energikrævende proces.
2: PROTEIN NOK
Langt de fleste afgiftningsprocesser, kræver specifikke aminosyrer (proteindele)
3: NÆRINGSSTOFFER NOK
Afgiftning kræver et væld af forskellige næringsstoffer
4: FIBRE NOK
Fibre absorberer affaldsstoffer fra tarmsystemet og fører dem med sig ud af kroppen via afføringen.
5: VAND NOK
Intet fungerer uden vand – heller ikke afgiftning. Drik 1 1/2 – 2 liter fordelt over dagen.
6: MOTION og STYRKETRÆNING
Motion både øger kredsløb og lymfeflow. Sved er en af de bedste afgiftningmetoder. Større muskelmasse øger afgiftningevnen.
7: UNDGÅ TOKSINER, så vidt muligt
Den bedste måde, at afgifte på er ved at minimere din omgang med toksiske stoffer. Lad være med at ryge, undgå tungmetaller i dit miljø, pesticider og miljøgifte, som kan kompromitere enzymprocesser i kroppen og påvirke dine hormoner.
Når det så er sagt, så er vores evne til at afgifte faktisk meget individuel.
Det er f.eks. derfor medicin kan virke meget forskelligt – nogle får store bivirkninger, mens andre ikke engang mærker effekt af det samme medikament.
Vores evne til at afgifte afhænger nemlig i høj grad af vores gener, for det er dem, der styrer produktionen af de forskellige enzymsystemer, der indgår i vores fornemme afgiftningsystem Cytochrom P450. Dette enzymsystem findes i næsten alle kroppens celler, men i største koncentration i leveren.
Og nogle mennesker er lidt mere udfordrede end andre.

Tegn på utilstrækkelig metabolisering og eliminering af affaldsstoffer:

  • Østrogendominans
  • Endometriose
  • Væskeophobning
  • Soleksem og fototoksicitet
  • Hyperplasier
  • Problemer med galdeblæren (eller du har fået den fjernet)
  • Oppustet mave/abdomen
  • Fedtlever/cirrose
  • Acne, rosacea eller kløende hud
  • Kemisk følsomhed (du tåler ikke meget alkohol og visse dufte påvirker dig mere end normalt)
  • Nyresygdomme
  • Hedeture
  • Unormale smear-tests? (vævsprøve fra livmoderhalsen)?
  • Migræner eller andre hovedpiner?

Leveren (og de fleste andre celler i kroppen) bruger mange forskellige næringsstoffer i sit arbejde med at uskadeliggøre toksiner gennem enzymsystemet Cytochrom P450. Her kan du se, hvilke næringsstoffer, der bruges i de forskellige faser og i hvilke fødevarer du nder disse næringsstoffer.

 

6 årsager til du IKKE skal gå på juice- eller detoxkur! (og hvad du skal gøre i stedet)

 

Næringsstoffer som er essentielle for leverens FASE 1

B1: paranødder, indmad, torskerogn, linser, bønnespirer, æg, rogn, sojabønner

B3: kål, spinat, jordnødder, tun, kylling, solsikkekerner

B6: optimalt i en aktiveret, methyleret form fra kosttilskud

B9: optimalt – vælg en aktiveret, methyleret form fra kosttilskud som Multithera

Glutathion: C-vitamin, rå grapefrugt, rå spinat, rå tomater. Ved at øge melatonin- niveauet øges glutathionniveauerne også. Sørg for at sove (godt) nok.

BCAA (Branch Chain Amino Acids): Branch Chain Amino Acids er amino- syrerne leucin, isoleucin og valine. Kød, kylling, sk, æg, sojabønner, tofu, limabønner, Græskarkerneproteinpulver er en god kilde til BCAA.

Flavonoider: Flavonider er en stor gruppe af plantestoffer med mange undergrupper:. flavanoner, flavoner, isoflavoner, flavonoler og anthocyaniner og de findes i frugt, grøntsager, legumes, bær, kakao, citrus, persille, vindruer, chili, løg, broccoli, kål og te. Ofte er flavonoiderne pigmentstoffer.

Fosforlipider: Rå æggeblomme, lever, peanuts, soja, solsikkekerner, smør, koldpressede olier.

 

FASE 2 næringsstoffer

Glycin (aminosyre) og taurin (aminosyre) Aminosyrerne taurin og glycin er ligeledes vigtige i kroppens afgiftning . Glycin er også en af de aminosyre som indgår i biosyntesen af tripeptidet glutathion. Glycin kan methyleres til dimethylglycin (DMG), som er vigtig for blandt andet syntesen af steroidhormoner. Glycin stimulerer også dannelsen af væksthormon.

Et af de vigtigste trin i afgiftningen er omdannelsen af lipofile stoffer til vanopløselige stoffer, så de kan udskilles med urinen. Gode kilder til glycin er fisk, kød, sojabønner, spinat, kål, bønner og græskarkerner.

Taurin findes ikke i protein, men det er den hyppigst forekommende frie aminosyre i mange animalske væv, bl.a. muskelvæv og nervesystem. Taurin er en vigtig aminosyre for konjugeringen i leverens 2. Fase. Taurin ndes primært i animalske produkter og findes ikke i almindelige vegetabilske fødevarer. Gode kilder til taurin er fisk, kød og alger.

Glutamin (aminosyre) Findes i sk, kylling, kalkun, bønner, rå spinat, rå kål og persille.

Cystein er også svovldonor til afgiftningssystemets (cytochrom P450) fase 2 system, kaldet sulfatering, hvor ikke-vandopløselige affaldsstoffer gøres vandopløselige ved tilførslen af en svovlgruppe. Cystein er også vigtig for dannelsen af glutathion , som er en vigtig del af vores antioxdantforsvar og afgiftning. Sulfatering hjælper også med at kontrollere den intercellulære kommunikation og signaltransduktion ved at produc-
ere sulfaterede glykoproteiner. Cystein kan også stabiliseres ved at blive omdannet til N-acetyl-cystein – normalt forkortet til NAC. Underskud af svovlholdige aminosyrer svækker også hudens strukturer. Kød og sojaprodukter er de fødevarer som indeholder mest cystein. Andre kilder er sol- sikkefrø, kylling, rå laks, æg og valnødder.

Methionin er en aminosyre, som kan konverteres til s-adenosylmetionin (SAMe) og bruges i mange forskellige biologiske systemer som en methyldonor. Methionin fornemmeste opgave er i syntesen af andre aminosyrer, ved sammenkobling, afgiftning og nedbrydning til andre produkter pga dens evne til at afgive og modtage methylgrupper. Methionin virker synergistisk sammen med B6, B12, B9 og magnesium. Methionin hjælper eliminationen af tungmetaller fra organismen, modvirker træthed og udmattelse og beskytter som antioxidant mod frie radikaler, afgifter leveren og modvirker fedtlever. Særligt vigtig for metaboliseringen af østrogen. Tun, laks, soja, makrel, æg, kalkun, kylling, svinekød er rige på methionin.

Edamamebønner, favabønner, spinat, broccoli, hvidløg, sennepsblade og okra er også kilder til methionin.

Svovlrige fødevarer: løg, hvidløg, brøndkarse, peberrod, radisser.

6 årsager til du ikke skal gå på juice - eller detoxkur

 

HormonKuren har vi sammensat en såkaldt “detoxplan”  – som giver alle de næringsstoffer vores afgiftningssystemer har behov for.

HormonKurens detoxguide fokuserer på at inkorporere næringsrige fødevarer, som understøtter, modulerer og øger eller hæmmer de forskellige processer, som skaber en optimal afgiftning og eliminering af affaldsstoffer fra kroppen. Kroppen har nemlig brug for mange forskellige næringsstoffer, for at alle de komplicerede trin i afgiftningsprocessen kan forløbe optimalt. Mangel på de enkelte næringsstoffer, som skal bruges i processen, kan ”sabotere” processen. Mange er af den opfattelse, at detox involverer faste eller kalorierestriktion. Men tvært imod, så er det særligt vigtigt at få kalorier nok, for leverens afgiftningsarbejde er meget energikrævende.

 

På mandag udløber earlybird rabatten på HormonKuren.
Skal du med på 3 måneders lærerigt online-kursus, uden nonsens og hokus pokus – men spækket med inspiration, sund fornuft og evidens?

JA TAK! DET MÅ JEG LÆSE MERE OM, INDEN RABATTEN UDLØBER!>>

 

Comments

comments

Tagged with:  

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *