Kender du nydelses- og kærlighedshormonet Oxytocin?

Tænk at vi har et hormon, der kan give os nydelse og følelsen af at være forbundet til andre! 😍

Hvem vil ikke gerne have mere af det?

Oxytocin bliver netop kaldt nydelses- og kærlighedshormonet, fordi kroppen producerer mere oxytocin, når vi laver noget vi synes er dejligt og samtidig er hormonet en effektiv afstresser.

Prøv at luk dine øjne og genkald dig følelsen, når du får vasket hår hos frisøren. Det er i nydelsesfulde situationer som denne, at vi producerer mere oxytocin.

Hvordan fungerer nydelseshormonet egentlig?

Det smarte ved netop dette hormon er at oxytocin er super godt til at afbalancere stress, da det er effektivt til at normalisere dine kortisolniveauer, som bliver forhøjede når du er stresset.

Oxytocin er også med til at reducere blodtrykket og hæve din smertetærskel. Og så dæmper det angst og uro og giver dig lyst til at være social.

Oxytocin er også et vigtigt hormon i forbindelse til hvile og restitution.

Hvis du syntes at starten på et nyt år kan være lige krævende nok, vil det være klogt af dig at vælge nogle aktiviteter der via dit parasympatiske nervesystem får dine oxytocin niveauer til at stige.

Det er faktisk vigtigt i al hverdagsstressen at få boostet din produktion af oxytocin.

De fleste af os har det med at skrue forventningerne op for det nye år. Vi skal slippe af med de dårlige vaner en gang for alle, eller blive endnu bedre mødre, partnere, kolleger, osv. ______ (indsæt selv).

Med årsskiftet får vi muligheden for en frisk start og det får mange til at håbe på et endnu bedre nyt år. Med det følger ofte en lang liste af nytårsforsætter og ting vi gerne vil nå i det nye år.

Det er der såmænd intet i vejen med.

Men i stedet for alt for meget pres om hvad vi gerne vil nå i 2018 og hvor effektive vi skal være, hvad så med at ønske dig endnu mere nydelse og kærlighed i det nye år?

Hvad med at erstatte nogle af punkterne på dine lange to do lister med nydelsesfulde øjeblikke?

For de fleste mennesker vil oxytocin blive aktiveret ved:

  • Kram og berøring
  • Massage
  • At nusse med nogle du holder af
  • Når du spiser god mad
  • Ved hyggeligt og positivt samvær med andre
  • At have sex
  • Ved orgasme

Det vil booste dit oxytocin niveau og give dig følelsen af ren zen. Mon ikke flere af os har brug for det efter en travl julemåned, som for mange godt kan være lidt hektisk.

Hormonkuren fylder nydelse meget.

At have et liv i balance handler ikke kun om hvad vi spiser. Det handler i høj grad også om hvad vi ellers fylder vores liv med.

På Hormonkuren bliver du inspireret til hvad du selv kan gøre for at skabe balance i dit liv. Derfor får du bl.a. moduler om vejrtrækning og yoga. Du får også adgang til fine, overskuelige videoer med refleksologi, hvor du ved hjælp af små tryk på bestemte steder på fødder og ben, lærer at afbalancere vagusnervesystemet.

Altsammen inspiration, som hjælper med at få ro på kroppen og sindet – og dermed booster oxytocin niveauet.

 

Kunne du tænke dig at komme med på HormonKuren?

Lær hvordan du undgår overvægt, PMS, akne, hedeture, smertefulde menstruationer, lavt energiniveau, stress og kom alle disse ubehagelige symptomer til livs.

Kom med på næste hold af mit online forløb HormonKuren, som starter den 8. marts. 

HormonKuren er et 14 ugers online forløb til at få dine hormoner i balance gennem søvn, kost, træning og hormonyoga, de rette tilskud og ikke mindst stressreduktion.

Ja tak! Jeg må straks læse mere om HormonKuren og reservere min plads!

Comments

comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *