Skyldes dit ubehag østrogendominans? Få svaret her og ret op på det!

I dag skal det handler om det vi oftest omtaler som kvindens vigtigste kønshormon!

Nemlig østrogen.

Vidste du, at østrogen har mere end 300 forskellige funktioner i kvinde-kroppen?

Her er et par grunde til at østrogen anses for at være nok det vigtigste kønshormon for kvinder:

  • Østrogen påvirker mere end 9.000 genetiske beskeder, som din krop sender ud for at regulere sig selv.
  • Østrogen er ansvarligt for udviklingen af kvindens kønskarakterer — dvs. vores kvindelige former, bryster, fordeling af kropsfedt, vækst af livmoderen m.m.
  • Østrogener er med til at opbygge knogler, øge insulinsensitiviteten og nedsætte “det dårlige kolesterol”

Der dannes tre typer af østrogen i den kvindelige krop: østron, østradiol og østriol.

ØSTRON findes i fedtvæv og produceres stadig efter overgangsalderen. Det reducerer blandt andet risikoen for knogleskørhed.

ØSTRADIOL er det stærkeste østrogen. Det er bl.a. det hormon, der giver de karakteristiske kvindelige former. Det er også med til at opbygge knogler, øge insulinsensitiviteten og nedsætte LDL-kolesterolet, der er bedre kendt som ”det dårlige kolesterol”. Der er en sammenhæng mellem høje østradiolniveauer og risikoen for brystkræft.

ØSTRIOL fungerer ligesom østradiol, blot svagere, og nogle mener, at det ligefrem kan have en beskyttende virkning imod brystkræft, fordi det sætter sig på østrogenreceptoren og blokerer for mere potente østrogener. Østriol bruges blandt andet som lokalt tilskud i skeden for at afhjælpe tørre slimhinder.

Er dine østrogene niveauer i balance?

Høje østrogene niveauer kan give symptomer som:

  • Væskeophobninger
  • Ømme bryster
  • Smertefulde menstruationer
  • Endometriose
  • Humørsvingninger
  • Irritation
  • Aggression
  • Nervøsitet
  • Depression
  • Flere hovedpiner
  • Du kan føle dig omtåget, søvnløs og grådlabil
  • Måske er du mere rød i hovedet end normalt

Dette er allesammen tegn på overskud af østrogen.

Hvis østrogenniveauerne er høje i forhold til progesteronniveauerne, oplever kvinder ofte et følelsesmæssigt kaos inden menstruationen starter.

Er du nået til premenopausen (tiden inden overgangsalderen, som kan vare op til 10 år startende fra du er cirka 35) kan dette følelsesmæssige kaos vare hele måneden. Udover humørsvingninger, kan symptomerne indbefatte hårtab, hovedpine, ømme bryster, ødemer, vægtøgning, depression, stor træthed, insomni, nedsat libido, besvær med at fokusere og hukommelsesproblemer.

Er du i overgangsalderen, og kan se tilbage på flere år med ovenstående symptomer, så vil dine gener i overgangsalderen højst sandsynligt være til at tage og føle på. Hedeture, humørsvingninger, vægtøgning og tørre slimhinder er blandt de hyppigste symptomer.

Østrogendominans kan skyldes:

1. PRÆMENOPAUSE OG FORMINDSKET ÆGRESERVE. Jo færre ægløsninger du har, jo mindre progesteron produceres der til at holde østrogenproduktionen i skak.

2. STRESS kan blokere dine progesteronreceptorer, og over tid vil dette sænke dine niveauer af progesteron. Det medfører østrogendominans.

3. XENOØSTROGENER. Hormonforstyrrende stoffer fra plastic og miljøgifte. Disse giftstoffer efterligner østrogener og kobler sig på deres receptorer.

Den 16. januar sendte jeg dig et nyhedsbrev om netop hormonforstyrrende stoffer, og hvad du kan gøre for at blive kemifri. Find nyhedsbrevet frem igen og følg mine råd, så du undgå østrogendominans som følge af for meget kemi i din dagligdag.

4. MANGEL PÅ MOTION. Når du bevæger dine muskler, danner du et stof, som kaldes interleukin-6. Interleukin-6 gør dine celler mere sensitive og modtagelige over for insulin.
Mangel på motion kan føre til høje niveauer af insulin, specielt hvis det også kombineres med en meget forarbejdet, højglykæmisk kost.

Kronisk forhøjede insulinniveauer øger lagringen af fedt, og fedtceller producerer østrogen. Samtidig øges østroncellernes resistens over for insulin. Det skaber en ond cyklus, hvor høje insulinniveauer skaber højere østrogenniveauer, hvilket igen kan føre til højere insulinniveauer og insulinresistens. Det vil gøre dig overvægtig, og de nye fedtceller vil igen producere mere østrogen.

Er du overvægtig ved menopausens start, vil du også ofte have flere udfordringer i overgangsalderen på grund af den store forskel mellem østrogen og progesteron.

5. MANGEL PÅ DE NÆRINGSSTOFFER, SOM INDGÅR I ØSTROGEN-METABOLISMEN. Det er essentielt, at østrogenerne i din krop nedbrydes korrekt, og det sker primært i din lever, nærmere bestemt via et system, som kaldes CYP450. Når østrogenerne ikke nedbrydes korrekt i leveren, kan det give symptomerne på højt østrogen.

De næringsstoffer, leveren har til rådighed, når østrogenernes nedbrydningsproces foregår, er faktisk ret essentielle for din sundhed. Danner du flere af ”de gode” nedbrydningsprodukter (2-hydroxy østriol og 2-hydroxyøstron) i forhold til ”skurkene” (16-alfa-hydroxyøstron og 4-hydroxyøstron), så mindsker du din risiko for at udvikle østrogenfølsomme kræfttyper*.

Du kan selv gøre meget for at øge dannelsen af de gode metabolitter og hæmme dannelsen af de skadelige stoffer.

*Det er det, man måler med Estronex eller UHT-testen, som du kan læse mere om her, og blandt andet få taget, imens du er på HormonKuren.

HormonKuren har vi dedikeret et helt modul til at hjælpe dig med at få balance i dine østrogene niveauer, hvad end du døjer med for høje eller for lave østrogene niveauer.

I dag får du mine tips til din naturlige vej til østrogen balance:

Sådan balancere du for høje østrogene niveauer:

UNDGÅ KONVENTIONELT OPDRÆTTET KØD 
Mange oplever stor forbedring af østrogenmetabolismen ved at udelukke konventionelt opdrættet kød, specielt rødt kød, og i stedet spise økologisk fisk, vildt, fjerkræ og vegetabilsk protein.

UDELUK MÆLKEPRODUKTER
Mange oplever også bedring ved at udelukke mælkeprodukter, da mælk fra naturens side indeholder hormoner, heriblandt væksthormoner og østrogener.

NÆRING TIL TARMSYSTEMET
Sørg for at nære tarmsystemet med probiotika og fermenterede fødevarer. Når den rette flora er til stede, udskilles overskydende østrogen bedre. Mennesker, der spiser store mængder kød og raffinerede kulhydrater, har oftest ikke den rette tarmflora til at håndtere denne udskillelsesproces.

MINDRE AF DET “DÅRLIGE” FEDT
Spis gerne mindre fedt (men sørg stadig for at få ”det gode” fedt som olivenolie, hampefrøolie, kokosolie osv.). Større mængder fedt i maden hæmmer konjugering, altså den sunde proces, der binder de nedbrudte østrogener og fører dem ud af kroppen. Spar på fedt fra bacon, friture og hydrogenerede olier fra forarbejdede, langtidsholdbare fødevarer.

FIBRE
Spis masser af fibre fra rå grøntsager, chiafrø og hørfrø. Fibrene binder de østrogener, som leveren har nedbrudt, og fører dem ud af kroppen via tarmsystemet. Med andre ord: en kost med masser af fibre øger konjugeringen – altså den proces, der inaktiverer og fører de nedbrudte østrogner ud af kroppen, så de ikke kan gøre skade på dine celler.

INDTAG AF SVESKER
Svesker har vist sig at reducere 16-alfa-hydroxyøstron; en min- dre god form for østrogen, som sættes i forbindelse med bryst- og livmo- derkræft.

VÆGTTAB
Vægttab mindsker automatisk dannelsen af østrogener, hvis du er over- vægtig, da fedtvæv danner østrogen.

FOKUSER PÅ AT FÅ NOK NÆRING
Styrk også din lever med specielt vitamin B12, folsyre og aminosyren methionin. Alle tre er essentielle for dannelsen af det gode østrogen og udskillelsen af det dårlige. Det er vigtigt, at vitaminerne er methylerede, det vil sige letoptagelige. Spørg i din helsekost. Paranødder, laks, æg, ost og sesamfrø indeholder meget methionin.

C-VITAMIN 
C-vitamin fremmer også kroppens egen dannelse af glutathion med 50 %, når man indtager 500 mg. Derudover har processen brug for og gavn af tilskud af B2, B6 og zink.

UNDGÅ KAFFE
Koffein øger blodets indhold af østrogen.

ALKOHOL
Alkohol øger østrogenniveauerne og sænker din fedtforbrænding.

UNDGÅ HORMONFORSTYRRENDE STOFFER
Undgå hormonforstyrrende stoffer og xenoøstrogener fra fx plastic.

TRÆN REGELMÆSSIGT
Find sjove motionsformer, prøv pilates, dyrk yoga eller sving kettlebells. Find en rutine, som du kan lide. Ingen rutiner varer ved, hvis ikke du synes, det er sjovt. Men lad være med at kaste dig over maraton-løb, hvis du har hormonelle ubalancer.

GÅ I SENG KL. 22.00 SENEST
Tidlig sengetid øger dannelsen af melatonin – et hormon, der sænker østrogenniveauerne.

DIM
Di-indolmethan (DIM) er et stof i kål som fx rødkål, hvidkål, broccoli, rosenkål og grønkål, der hjælper leveren til at nedbryde østrogen. Det kræver rigtig meget kål at ændre på østrogendominans. Heldigvis kan du købe DIM som et tilskud i kapselform. Tag cirka 200 mg om dagen.

RESVERATROL
Dette er en antioxidant, som findes i bær, druer og andre planter. Resveratrol hjælper omdannelsen af skadeligt østrogen til mildere former.

Sørg for at nære tarmsystemet med probiotika og fermenterede fødevarer. Når den rette flora er til stede, udskilles overskydende østrogen bedre. Mennesker, der spiser store mængder kød og ra nerede kulhydrater, har oftest ikke den rette tarmflora til at håndtere denne udskillelsesproces.

TILFØR GLUTHATION, SVOVL OG GLUCONSYRE
Tilfør masser af gluthation, svovl og gluconsyre, som gavner konjugeringen, ved at spise asparges, avocado, alle slags kål, valnødder, fisk, kød og limonenholdige fødevarer som fx citrusskal og olie af kommensfrø.

Har du problemer med kraftige menstruationer, så prøv denne opskrift på Røllike infusion fra HormonKuren:

Røllikeinfusion 

Hvis du døjer med kraftige menstruationer, kan røllikete hjælpe. Selvfølgelig sammen med de andre tiltag, der passer til din hormonbalance.

Røllike (achillea millefolium) virker stærkt sammentrækkende på slimhinderne i livmoderen og kan på den måde lindre kraftige blødninger.

DET SKAL DU BRUGE

  • 2-3 spsk tørret røllike (blade og blomster)
  • 1 l kogt vand

Den tørrede røllike overhældes med 1 liter kogt vand. Lad det trække i 1 time.

Nyd teen i løbet af dagen under din menstruation.

Comments

comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *