Allergi? Så skal du kende til Quercetin... - Caroline FibækCaroline Fibæk

Quercetin er en antioxidant, der har vist god effekt mod bl.a. astma og allergi. Quercetin hører til flavonoid familien og findes i plante fødevarer, herunder bla. bladgrønt, tomater, bær og broccoli.

Der er også set god effekt af Quercetin ifm. virusinfektioner, inflammation, posriasis samt ved gigt og podagra.

Quercetin er et naturligt antihistamin der via prostaglandinsyntesen modvirker dannelsen af de leukotriener, der ofte er ansvarlige for udvikling af bla. astma og allergi.

Allergi? Så skal du kende Quercitin

Når folk tager quercetin har de typisk et ønske om at forebygge infektioner i de øvre luftveje samt at minimere allergiske reaktioner.

Ifølge institut for patologi og diagnostik ved Universitetet i Verona i Italien, er quercetin og andre flavonoider “antivirale, antimikrobielle, antiinflammatoriske og antiallergiske midler”.

Flavonoide polyphenoler er fundet mest gavnlige til at nedregulere eller undertrykke inflammation og de problemer inflammation kan medføre som bla. allergier og infektioner i øvre luftveje. Quercetin stabiliserer nemlig immunforsvarets mastceller, så de ikke degranulerer og udskiller histamin. Det er nemlig en øget frigivelse af histamin, som giver de typiske allergi-symptomer: rødme, kløe og hævelse.

Som en vigtig bioflavonoid hjælper quercetin som en slags polyphenolisk antioxidant, da den er med til at bremse oxidativ stress i kroppen. Oxidativ stress finder sted i os alle, men øges af fx dårlig kost, et højt niveau af stress, mangel på søvn, rygning og hvis man er udsat for kemiske toxiner.

Quercetin spiller også en rolle i regulering af immunsystemets reaktion via cellernes signalveje kaldet kinaser og fosfataser. To typer enzym og membran proteiner, der er nødvendige for en korrekt cellulær funktion.

Querctin – dosering & anbefalinger

Der findes ikke en daglig anbefalet mængde quercetin, så indtaget kan variere afhængigt af din helbredstilstand. Estimater viser at de fleste får mellem 5 og 40 mg. quercetin i den daglige kost, hvis man spiser almindelige plantefødevarer.

Hvis du forsøger at komme op på en daglig kost rig på plantefødevarer vil du sandsynligvis få meget mere. Ifølge nogle rapporter helt op på 500 mg. dagligt. Da optimale doser af quercetin ikke er fastlagt, er det op til dig at prøve dig frem til hvilken dosis der passer til dig.

Mennesker der tager quercetin som tilskud tager typisk 500 mg. to gange dagligt, men det er også muligt at opleve forbedringer ved lavere doser. Mængden af den aktive ingrediens i kosttilskud kan variere afhængigt af producenten, det er derfor vigtigt at læse indholdet grundigt, hvis du beslutter dig for at tage quercetin som tilskud.

Nogle produkter fås, hvor quercetin er blandet med bromelain, et andet anti-inflammatorisk enzym der findes i ananas, som også er nyttigt til bekæmpelse af allergier.

Da quercetin er en naturlig antihistamin og tilmed antiinflammatorisk, gør det den til en effektiv og naturlig måde at nedsætte virkningerne af sæson og fødevareallergier samt astma og hudreaktioner.

Histaminer er stoffer der frigives, når immunsystemet opdager et fremmed stof (allergen, bakterie eller vira) og det er histaminen, der giver de ubehagelige symptomer vi kender når vi får en allergisk reaktion.

Quercetin går ind og hjælper kroppen med at stabilisere frigivelsen af histaminer fra immuncellerne, hvilket resulterer i nedsatte symptomer som hoste, løbende øjne, næse, hævede læber og tunge samt fordøjelsesbesvær.

Undersøgelser viser at quercetin er den naturlige plantemedicin, der svarer til at bekæmpe allergier med nogle receptpligtige midler, dog uden bivirkninger.

Udover at quercetin har antihistamin virkning er det fundet at quercetin, taget som kosttilskud, kan hjælpe med at nedsætte smerter forbundet med fx luftveje og infektioner.

Nogle af de bedste fødevarekilder til quercetin, som du let kan kan tilføje dagligt i dine måltider er:

  • æbler
  • peberfrugter
  • druer
  • blåbær, brombær, mørke kirsebær og andre bær
  • tomater
  • broccoli og andre kåltyper
  • spirer
  • citrusfrugter
  • kakao
  • tranebær
  • hele korn
  • rå asparges
  • kapers
  • rå rødløg
  • olivenolie
  • grøn og sort te
  • bønner og bælgplanter
  • urter, herunder salvie, johannesurt og ginko biloba

Da quercetin findes i mange fødevarer synes det at være sikkert at indtage for alle.

De fleste undersøgelser har ikke fundet nogle bivirkninger hos mennesker der spiser en næringsrig kost høj på quercetin eller tager kosttilskud med op til 500 mg. quercetin to gange dagligt i 12 uger.

Det er dog muligt at quercetin taget som tilskud kan interagere med effektiviteten af antibiotika, kemoterapi og blodfortyndende medicin, så vær opmærksom, hvis du tager nogle af disse.

 

Vil du lære mere om hvordan du får dine hormoner i balance? 

Om hvordan du undgår overvægt, PMS, akne, hedeture, smertefulde menstruationer, lavt energiniveau, stress eller kommer andre ubehagelige symptomer til livs?

Så er mit online forløb HormonKuren noget for dig. 

HormonKuren er et 14 ugers online forløb til at få dine hormoner i balance gennem søvn, kost, træning og hormonyoga, de rette tilskud og ikke mindst stressreduktion.

Ja tak! Jeg må straks læse mere om HormonKuren og reservere min plads!

Du kan læse meget mere om HormonKuren her.

Det siger tidligere deltagere om HormonKuren:

“Jeg elsker, at jeg gjorde det her for mig selv. Det har været livsændrende. Jeg meldte mig til hormonkuren pga mange små og store hverdagsskavanker 😉

Alt fra uren hud, kraftige menstruationer til stor træthed, svimmelhed, tendens til depression, udmattelse, smerter og manglende koncentration. Og en frygtelig sukkertrang. Jeg savnede at mærke min krop – sådan helt inderst inde, Jeg følte mig som en fremmed i kroppen, hvor jeg hele tiden synes jeg kæmpede med nye problemer.

Og jeg fik forandringen 🙂 Her bagefter sidder jeg og kan faktisk krydse alle punkterne af, som jeg før led af, men som nu enten er langt langt væk eller næsten ude af mit liv.”

– Maria, HormonKuren hold 4

Comments

comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.