Boost dine fedtsmeltende hormoner - sådan!Caroline Fibæk

Kender du følelsen af, at kroppen ligesom bliver sløvere og sløvere med årene? Kigger du også nogle gange på dine børn, og undrer dig over hvor de dog får al den energi fra? Og har du bemærket at børns sår og rifter heler hurtigere end dine egne? Og hvem kender ikke til småbørns silkebløde hud?

Hvis man kunne tappe ungdommes kilde på flaske, kunne man uden tvivl blive meget rig.
Men jeg synes nu, at du skal have ungdommens kilde helt gratis;)
Boost dine fedtsmeltende hormoner - sådan!Børn har nemlig naturligt et højt niveau af væksthormon (Somatropin/HGH) – Ungdomshormon Nummero Uno! Og du kan – helt naturligt øge dine niveauer af væksthormon.
Væksthormon sørger for at:
  • regenerere og reparere dine celler
  • gøre dine muskler faste
  • holde din hud stram
  • gøre dine knogler og led stærke
  • opbygge muskelmasse
  • stoppe fedtlagring
  • øge fedtforbrændingen
Slet ikke så ringe, vel? Man kan næsten kalde det for “Lækkerhedshormonet”Desværre så daler vores niveauer af væksthormon dramatisk når vi bliver 25.Når du er 40 vil dit niveau af væksthormon desværre kun være 40% af, hvad det var, dengang du var 20 år. (og når du bliver 55 år producerer du kun 20% af hvad du gjorde som 20-årig)
Og dette fald i produktionen af væksthormon kan ses som tynd hud, rynker, gråt hår, lav energi, langsommere kognitive funktioner, mindre drive og mindre libido (æv!)Og hvad værre er, at niveauet af stresshormonet kortisol stiger med alderen – hvilket gør dine knogler mere skrøbelige, omdanner muskelmasse til deller og gør dig rundere på maven (og erotisk buttet er måske meget sexet, men vi snakker altså også om fedtaflejringer og de indre organer. Knapt så sexy..)
#1 Booster SØVN
Det er faktisk den nemmeste måde, at booste dine niveauer af væksthormon. Alligevel oplever jeg tit, at det er denne øvelse mine klienter og kursister har sværrest ved. SØVN – i de rette mængder, kvalitet og på det rette tidspunkt. Når du får nok søvn (MINIMUM 7-9 timer) vil du helt naturligt have et højere niveau af væksthormon, fordi din hjerne udskiller stofskiftehormon om natten, for at regenerere fra hverdagens slid.
Gå i seng hver aften på samme tid
Gå ikke i seng senere end mellem kl. 21-23
Sov i et helt mørk rum – brug f.eks. mørklægningsgardiner (specielt nu, hvor vi er skiftet til sommertid)
#2 Booster FJERN VÆKSTHORMON-BLOKKERE
Der er næsten ikke noget være end konstant højt blodsukker – det blokerer med det samme for effekten af væksthormon.
Spis bedre, mindre og vigtigst af alt – på de rette tidspunkter!
Spis proteinrigt- aminosyren glutamin øger dannelsen af væksthormon.(f.eks. æg, hampefrø, bønner, fjerkræ, kål)
Periodisk faste har vist sig at øge væksthormonniveauerne meget.
Undgå at blokerer for væksthormonets natlige udskillelse, ved at spise kulhydrater sent om aftenen. Spis dit sidste måltid minimum 2-3 timer før du går i seng.
#3 Booster
Men en af de mest effektive måder at booste dannelsen af væksthormon er ved motion. Men ikke kedelig og langvarig motion – nej. Kort og intens. Og det er virkeligt vigtigt!
Mange mennesker træner for hårdt, for længe og for ofte. (Eller har i hvert fald en forestilling om, at det er sådan man bør gøre, for at træne korrekt)
Men ikke mig – jeg er nemlig pisse doven! 😉
Og langvarig og kedelig træning kan faktisk ende med bare at øge dannelsen af stresshormonet kortisol og så gør den slags motion absolut intet for dannelsen af væksthormon.
15 min træning med højintensive sprint á bare 10-30 sekunder er nok. Og du behøver kun gøre det 3 gange om ugen for at få en kæmpe effekt. (Faktisk kan det øge dannelsen af væksthormon med op til 352%)

Og dette er faktisk bare 3 af utroligt mange “hemmeligheder” som du kan udnytte, så du let kan holde din krop slank, smuk, sund og stærk. Uanset alder.

Disse faktorer – og mange flere – lærer du alt om på HormonKuren!
Boost dine fedtsmeltende hormoner - sådan!

Comments

comments

Tagged with:  

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.