De to former for stress - og hvad du kan gøre. - Caroline FibækCaroline Fibæk

Stressniveauerne i Danmark har nærmest nået epidemiske tilstande.

  • 430.000 danskere har symptomer på alvorlig stress hver dag. Det svarer cirka til 12 % af befolkningen.
  • Op mod hver fjerde sygemelding skyldes dårligt psykisk arbejdsmiljø. Det svarer til 35.000 danskere, som hver dag er sygemeldte på grund af psyko-sociale faktorer.
  • Mellem 250.000 – 300.000 danskere lider alvorligt af stress
  • Stress koster samfundet 14 milliarder kroner om året i form af sygedage, tidlige dødsfald og udgifter til sundhedsvæsnet. Det er 40 millioner kroner om dagen.
  • Stress er skyld i en million fraværsdage årligt, 30.000 hospitalsindlæggelser, 3.000 førtidspensioner og 500.000 henvendelser i almen praksis hvert år.
  • I følge verdenssundhedsorganisationen WHO bliver stress en af de væsentligste kilder til sygdom i 2020 (det er altså om mindre end 3 år)

Kilde: Stressforeningen
Men stress er både godt og skidt. Og det er kun den ene slags, som blandt andet nedbryder din hjerme.

Stress kan kategoriseres i to former: som enten reaktion eller tilstand.

Og de to former påvirker din hjerne på to vidt forskellige måder.

Stressresponsen er den akutte reaktion, man oplever på den aktuelle stressende situation. Under denne form for stressrespons, aktiveres de fysiologiske og neurokemiske mekanismer, der grundlæggende tjener til vores overlevelse. Det er smart. Hjernen sender øjeblikkeligt stresshormoner (adrealin og kortisol) ud i kroppen i det øjeblik vi oplever, at der er fare på færde)

Når der ikke længere er brug for den akutte stress og aktiveringen af det sympatiske nervesystem, vil vi vende tilbage til normal status. Kroppen slapper af igen – faren er drevet over og harmonien genoprettes.

De vigtigste elementer fra denne oplevelse og vores reaktion herpå er blevet lagret i bl.a. amygdala og hippocampus, så vi hurtigt kan reagere herpå igen, hvis vi skulle befinde os i en lignende situation en anden gang.

MEN!

Derimod er en stressTILSTAND en vedvarende (for nogle kronisk) tilstand, hvor de fysiologiske stressmekanismer forbliver aktive. Man har sværere ved at komme tilbage til normal tilstand, enten fordi de stimuli, der har udløst responsen ikke forsvinder, eller opleves som vedvarende, eller fordi der er opstået en dysfunktion i tilbagereguleringen i de fysiologiske systemer.

I sådanne tilfælde ser man følger såsom angst og depression, samt fysiske følgevirkninger (kroniske spændinger, påvirkning af immunsystemet, fordøjelsen og ENS, kønshormonerne og reproduktionsevnen, hypoadreni, stofskiftet, blodsukkerniveaer m.m.).

Denne typer klienter opsøger ofte hormonterapeuter, og vi møder rigtigt mange af dem som kursister på HormonKuren.
Kronisk stress med forhøjede kortisolniveauer medfører:
• Risiko for neurodegeneration (nervecelledød – nedbrydning af hjernens celler).
• 21 dages stress nedsætter volumen af hippocampus (din hukommelse!) og øger volumen af amygdala (området i hjernen, som bl.a. tolker frygtbaseret adfærd)

Hippocampus er den mest følsomme del af hjernen, og den lider på grund af nedsat glykosetransport. Hippocampus (humør, hukommelse, indlæring og stedsans) bliver derfor hurtigt ældet. Det betyder, at den del af hjernen ikke længere kan dæmpe adrenalinniveauerne under stress, og det kan give symptomer som indre uro, nervøsitet, angst og PTSD.

BEDSTE TILTAG TIL REGENERATION AF HIPPOCAMPUS:

• MRI skanninger viser at hippocampus kan regenereres ved meditation.
• 5 dages meditation på 20 minutter dagligt reducerede angst og nervøsitet, immunfunktionen blev øget og kolesterol nedsat.
[Peter Vestergaard- Poulsen og Andreas Roepstorf fra Århus Universitet foredrag Forskningsforum Århus 2010.]

På HormonKuren møder vi RIGTIGT mange stressramte. (Hvis du har fulgt bare lidt med i mine nyhedsbreve eller læst min bog Hormonel Harmoni, så ved du jo at stress ofte medfører mange andre hormonelle ubalancer).
Derfor er stress og regenerationen af nervesystemet også noget vi arbejder RIGTIGT meget med på hormonkuren, hvor mig og min team hvert år hjælper tusindevis af kvinder tilbage til mere balance.
DERFOR bruger vi guidede meditationsøvelser på HormonKuren og de mest effektive “state-of-the-art” stressreduktionsteknikker.

 

DELTAG PÅ HORMONKUREN!
HormonKuren er et 14 ugers online forløb til at få dine hormoner i balance gennem kost, træning og hormonyoga, de rette tilskud og ikke mindst stressreduktion.

Ønsker du også at få balance i hormoner, krop og sind?

Ja! Tilmeld mig HormonKuren med det samme!

Comments

comments

Tagged with:  

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.