Den ene ting de fleste kvinder gør hver dag, der giver dig PMSCaroline Fibæk
 Det sker for alle mennesker hele tiden, at vi bliver løbet ned af livet. Stress, fyrringer, sygdom i familen – you name it. (Eller bare hverdagens hamsterhjul og gøremål).
Det første jeg gør, er at restituere. Sørge for at få styr på min søvn, tage de rette tilskud – og sørge for at få balance i mine hormoner igen. At blive kørt ned af livet medfører nemlig næsten altid en eller anden form for stress. Og medmindre du er en buddhistisk zenmunk, så vil den stress påvirke din krop fysisk, fordi dine niveauer af hormonet kortisol ændrer sig. Kortisol er et meget udskældt hormon, men det har mange enormt vigtige funktioner i din krop. Det skal bare være i balance.
Den hyppigste hormonelle ubalance er kortisolubalance – enten for højt nivaeu af kortisol eller for lavt niveau.I starten af en stressfase stiger din produktion af kortisol. Det er det vi mærker som akut stress (øget energi, uro, hurtigere åndedræt, høj puls, måske søvnbesvær). Og når kroppen ikke kan klare presset mere, så falder produktionen dramatisk – man bliver udbrændt.Da kortisol-nivauet  påvirker (bl.a.) andre hormoner i kroppen, medfører ubalancer i kortisolproduktionen ofte mange andre hormonelle ubalancer.

Jeg oplever SÅ ofte, at mine klienter og kursister slet ikke aner, at deres gener skyldes hormonelle ubalancer. Som oftest kommer at stress og det miljø, vi omgiver os med.
Derfor har jeg lavet en lille overskuelig inddeling til dig her, over de mest almindelige hormonelle ubalancer. De fleste er lette at rette op på igen.

Når dine hormonniveauer er i balance – hverken for høje eller for lave, så har du det fantastisk, har god energi, sover godt, din hud stråler og du holder let din optimale vægt.

MEST ALMINDELIGE HORMONELLE UBALANCER

Højt kortisol niveau får dig til at føle dig træt, men alligevel “på”. Du forcerer din energi og holder dig ofte kørende på stimulanser, som kaffe.

Lavt kortisol niveau er konsekvensen af konstant forhøjede kortisolniveauer over en længere periode. Du føler dig udbrændt, træt – som en bil, der forsøger at køre uden benzin. Dine binyrer har opbrugt deres ressourcer. Udover at være energiforladt, ser man også ofte lave kortisolniveauer ved kronisk sygdom, allergier og luftvejssygdomme, da tilstrækkelig kortisolproduktion er vitalt for at immunforsvaret kan fungere optimalt. Bizart nok, kan man sagtens have både for lav kortisolproduktion og for høj, da niveauet skifter dagen igennem.

Lavt pregnenolon niveau giver ofte hukommelsesproblemer. Kender du følelsen af at gå ind i et rum og glemme, hvad du gik derind efter? Eller have svært ved at huske det rigtige ord – selvom det er “liiiige på tungen”. Lave niveauer af pregnenolon er forbundet med ADD (Attention Deficit Disorder), angst, mild depression, følelsen af at have vat i hjernen, dystymi (kronisk tungsind/mild depression) og social fobi

Lavt progesteron niveau er en hyppig årsag til PMS (premenstruelt menstruations syndrom – altså smerter og humørsvingninger i dagene før menstruation) PCO (polycystisk ovariesyndrom), natlige hedeture, søvnbesvær, uregelmæssige menstruationer. Lave progesteron niveauer opstår ofte pga. stress, da kortisol dannes udfra de samme pre-hormoner som progesteron. Progesteronniveauerne påvirkes også af de xenoøstrogener (de hormonforstyrrende stoffer, der virker som østrogen i kroppen). Mange kvinder påvirkes kraftigt af østrogen fra miljøet (i p-piller, plastic, dit drikkevand m.m.), hvilket kan medføre manglende ægløsning og dermed nedsat produktion af progesteron.

Højt niveau af østrogener giver ofte ømme bryster, væskeophobning, anormale smear-tests, vægtøgning omkring hofter og numse, cyster, fibromer, endometriose, kraftige og/eller smertefulde menstruationer, humørsvingninger og en uimodståelig trang til at tude til TV-serier, migræne, rosacea eller brystkræft.

Lavt niveau af østrogener får din sexlyst og dit humør til at synke helt hed i kælderen. Din slimhinder bliver tørre og skrøbelige, hvilket kan give smerter under samleje, din krop bliver stiv og du føler dig gammel – også mentalt og sjæleligt.

Højt androgent niveau (fx testosteron) er en af de mest almindelige årsager til infertilitet, kraftige hår på hagen og andre steder, samt akne.

Lavt niveau af stofskiftehormoner kan give symptomer som nedsat mental klarhed, træthed, vægtøgning, problemer med at tabe sig, forstoppelse, nedsatte reflekser, forhøjet kolesteroltal m.m.

En hormonel ubalance står sjælendt alene, fordi hormonerne har så delikat et system – derfor er der ofte flere kombinationer af ubalancer: Dysreguleret kortisol kombineret med lavt niveau af stofskiftehormoner, dysreguleret kortisol kombineret med dysregulerede kønshormoner (østrogen/progesteron), lav progesteron kombineret med højt nivaeu af androgerner osv.

Som du nok kan se, tegner der dig et billede af, at RIGTIGT mange har hormonelle ubalancer. De fleste af hos tror bare det er normalt at tage en Panodil når vi skal have menstruation. Og tude til tv-serier og råbe af kæreste og børn (bliver de nu ikke også mere irriterende på den tid af måneden?)

Og det ALLERFØRSTE man skal gøre, når man skal have balance i hormonerne igen – det er, at se på kortisolniveauerne og din stresstolerance.

Derfor er det også det vi starter med på NydelsesKuren.

  • Den første uge bliver du massivt inspireret og motiveret – så det kilder i maven for at komme i gang
  • Så sørger vi for, at du kommer til at sove som et spædbarn. Under søvnen regenererer bl.a. dit hormonsystem og nervesystem.
  • Derefter sørger vi for, at regulere yderligere på dine kortisol niveauer, både med visualiseringer på mp3, der “hjernevasker” dig til at slippe al stress og med urter og tilskud, der regulerer dine kortisolproducerende kirtler.
  • Bagefter lærer du effektive (meget tidsbesparende!) motionsformer, som bringer ro i hormonerne og vi arbejder med at regulere din appetit og få dig til at danne flere af de hormoner, som får dig til at smelte fedt.
  • Vi ser også på, om du har brug for afgiftning – har din lever brug for hjælp til at nedbryde overskydende østrogen?
  • Og så er der hele hormonkuren, som hjælper dig med præcist, at identificere dine hormonelle ubalancer og selv behandle dem
  • Der er en psykoterepeut tilkoblet forløbet, for i sidste del af NydelsesKuren arbejder vi med de dybererliggende årsager til at vi ikke drager nok omsorg for os selv, stresser og er selvdestruktive – så det fremover bliver let for dig at drage omsorg for dig selv med nærende mad og masser af nydelse.
  • På hvert modul er der videoundervisning, tests, opgaver, træningsvideoer, visualiseringer, opskrifter, guides, – alt sammen lavet, så det er så let som muligt for dig at gå til og implementere i din hverdag. Og så har vi selvfølgeligt et stort forum sammen, hvor vi chatter hver dag, jeg rådgiver og hver måned har vi et live webinar sammen. Så du er i gode hænder:)
SIDSTE NYDELSESKUR I ÅR
D. 17 september lukker jeg for tilmeldingerne til den sidste NydelsesKur i år. (Eller når holdet er fyldt op)
Flere hundrede kvinder er allerede meldt til – skal du med?

 

 

Skriv endeligt dine kommentarer eller spørgsmål herunder.

Jeg elsker at høre fra dig!

arrow-down

 

Comments

comments

Tagged with:  

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.