Din guide til hormonhelende mad - derfor virker det!Caroline Fibæk

I dag skal det handle om plantenæringsstofferne og phytokemikalier i din mad og deres funktioner i kroppen.

For hvorfor taler man egentlig om hormonhelende stoffer i maden? Og hvad skal du spise for at hele din krop og psyke?

I friske urter, bær, rødder, bønner, frugter og grøntsager findes et hav af phytokemikalier og beskyttende plantenæringsstoffer. Deres effekt rækker langt videre end vores normale opfattelse af næringsstoffer, som bare vitaminer og mineraler.

I modsætning til vitaminer og mineraler er phytokemikalier ikke direkte livsnødvendige, men de har utrolig mange fordele for din sundhed.

Men hvad er phytokemialier så?

Phytokemikalierne er beskyttende plantenæringsstoffer. De lader til at give en vis beskyttelse mod kræft ved at blokere de enzymer, der er nødvendige for kræftcellers formering.

Nogle plantenæringsstoffer kan øge bestemte processer i leverens afgiftningssystemer. Andre kan påvirke din evne til at udskille insulin. Andre igen hjælper de enzymer, som skal omdanne og inaktivere hormoner.

Der er en overflod af næringsstoffer at hente i naturens medicinskab!

Planterne producerer først og fremmest phytokemikalier for deres egen skyld: til beskyttelse og overlevelse. Nogle af phytokemikalierne giver planterne deres farve, smag, konsistens og duft.

Andre phytokemikalier fungerer som indbygget forsvarssystem, som beskytter planterne mod skadedyr og sygdomme og andre trusler fra miljøet.

Forskerne vurderer, at der må være op mod 100.000 forskellige slags phytokemikalier. Der er ofte mere end hundrede forskellige stoffer i en enkelt plante med store mængder af hvert stof, og man forventer at finde mange flere stoffer i fremtiden.

 

Men hvad skal du så spise, for at få disse gode phytokemikalier?

 

Du finder et højt indhold af phytokemikalier i:

  • Hyben
  • Blåbær
  • Brombær
  • Solbær
  • Jordbær
  • Kirsebær
  • Vindruer
  • Abrikoser
  • Rabarber
  • Tomater
  • Røde peberfrugter
  • Ingefær
  • Kakao
  • Chilli
  • Broccoli
  • Hvidløg
  • Fennikel
  • Lakrids (Glycyrrhiza glabra)
  • Selleri
  • Løg
  • Persille
  • Oregano
  • Timian
  • Rosmarin
  • Gurkemeje m.m.

 

Hvordan gavner phytokemikalier din sundhed?

Nogle phytokemikalier har en kræfthæmmende effekt, nogle reducerer de spredning af kræftceller, o.
Andre virker som antioxidanter og nogle påvirker din hormonbalance.
Derudover, har visse phytokemikalier også antioxidative virkninger:

  • De neutraliserer frie radikaler
  • Har antiøstrogene virkninger
  • Reducerer risiko for hormonrelateret kræft
  • De vedligeholder knogletætheden
  • De har antiinflammatorisk effekt

Nogle har anti-bakterielle og svampedræbende virkninger, hvilket vil sige at de bl.a.: 

  • Beskytter hjerte og blodkar
  • Forøger blodgennemstrømningen
  • Normaliserer dit blodtryk
  • Mindsker dannelsen af blodpropper
  • Normaliserer kolesterolniveau

Og så forbedrer nogle phytokemikalier dit immunforsvar ved at:

  • Forøger aktiviteten af sygdomsbekæmpende immunceller
  • Forebygger sygdomme i bevægeapparatet
  • Regulerer cellevækst, mitose og apoptose
  • Forebygger makuladegeneration (AMD) og grå stær
  • Forebygger knogleskørhed

Fennikel er blot et eksempel på en fødevare, som har et højt indhold af phytokemikalier. Derfor får du her en opskrift med fennikel. Men først lidt om fennikel…

Vidste du dette om fennikel?
Fennikel indeholder phenylpropanoider, fenchon, rutin, flavonoider, quercetin, limonen, kaempferol og anethol. Anethol er den organiske forbindelse, som giver fennikel, anis og stjerneanis den karakteristiske lakridssmag. Anethol smager sødt og er blevet målt til at være 13 gange sødere end sukker.

Vidste du det om lakrids?

Lakridsekstrakt er et super food for dine kortisolniveauer og dine æggestokke. Glycyrrhizinsyren i lakridsroden påvirker enzymet 11beta-hydroxysteroid dehydrogenase (11beta HSD), som således at der bliver mere fri kortisol tilgængelig i kroppen. Lakridsekstrakt bruges også i nedtrapnignen af binyrebarkhormonprodukter som f.eks. Prednisolon. Men glycyrrhizinsyren påvirker også æggestokkene ved at hæmme 17-betahydroxygenase enzymet, hvilket hæmmer dannelsen af androgener fra æggestokkene. Lakrids er altså specielt god for dig med lave kortisolniveauer og med højt androgent niveau.

NB: Brug ikke glycyrrhiza glabra (Lakrids), hvis du har forhøjet blodtryk, nyreproblemer eller tager vanddrivende medicin. Brug ikke ekstrakt af lakrids, hvis du har haft østrogenfølsom cancer.

Her får du en skøn opskrift fra HormonKuren på Lakridsrodsshot med fennikel.

LAKRIDSRODSSHOT

Til 1 pers

DET SKAL DU BRUGE

  • 1 æble
  • 1⁄2 fennikel
  • 1 spsk lakridsrodsekstrakt

Udstyr: juicer

Pres æble og fennikel i juiceren. Rør saften op med lakridsrodsekstrakt.

Voila! Så er der et shot med phytokemi-eliksir klar til dig 🙂

På mit 14 ugers online forløb HormonKuren har vi sammensat kostguides og et kæmpe opskriftskompendium, skræddersyet til forskellige hormonelle ubalancer – netop ud fra vores store viden om phytokemikaliers evne til at påvirke de forskelllge enzymsystermer, som styrer kroppen.

På den måde har vi kunne lave opskrifter til morgenmad, frokost, aftensmad, desserter, urte-infusioner, og eftertræningsmåltider, som er målrettet særlige hormonelle ubalancer, såsom:

HØJT KORTISOL: stress, angst, uro, dårlig søvn, tankemylder
LAVT KORTISOL: udbrændthed, depression, kronisk træthed, autoimmunitet
LAVT PROGESTERON: PMS, humørsvingninger omkring menstruation, lang cyklus, pletblødninger, søvnproblemer, ængstelse, hysteri og uro optil menstruation, smertefulde menstruationer
LAVT STOFSKIFTE: Træthed, vægtøgning, væskeophobninger, hårtab, indre uro, nedsat progesterondannelse, højt østrogen, inflammation, kuldskær, kortisolubalancer, højt kolesterol, infertilitet eller gentagne aborter
LAVT ØSTROGEN: hedestigninger, amenoré (udebleven menstruation), sarte slimhinder
HØJT ØSTROGEN: smertefulde menstruationer, kraftige blødninger, fibromer, endometriose
INSULINUBALANCER: svimmelhed, overvægt, vægttabsresistens, inflammation, PCO, højt kolesterol
HØJT TESTOSTERON: akne, PCO, øget hårvækst, infertilitet, sjældne menstruationer

 

Er HormonKuren mon noget for dig?

Hvis du også bliver motiveret af at forstå hvordan dine hormoner påvirker dit helbred, dit humør, din vægt og din livsglæde i det hele taget, så er HormonKuren lige noget for dig.

HormonKuren er mit 14 ugers online forløb til at få dine hormoner i balance gennem søvn, kost, træning og hormonyoga, de rette tilskud og ikke mindst stressreduktion.

På HormonKuren lærer du alt om, hvordan du spiser (og nyder) dine hormoner tilbage i balance. Om hvordan du undgår overvægt, PMS, akne, hedeture, smertefulde menstruationer, lavt energiniveau og hvordan du kan komme fertilitetsproblemer, stress eller ubehagelige symptomer til livs.

Næste forløb starter den 8. marts 2018.

Skal du med?

JA, TAK! Tilmeld mig HormonKuren NU!

Du kan læse alt om HormonKuren her.

Psst.. har du tidligere deltaget på HormonKuren, kan du komme med til kun 947 kr…
Se hvordan her.

HormonKuren har hjulpet tusindvis af kvinder.

Comments

comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.