Eller fortæller den dig i virkeligheden at der er noget galt? 

Mange kvinder HADER deres menstruation.

Måske er det fordi vi som kvinder er blevet vant til at forbinde den månedlige cyklus med urenhed, udmattelse, smerter og generelt bare en masse bøvl…? 

Men ved du godt, at det slet ikke behøver at være sådan? 

Jeg synes menstruationen er ganske fantastisk!

Ja, undskyld – det er måske pænt provokerende, hvis bare hader din!

Men jeg har en grund – læs lige videre…

Jeg kan sagtens sætte mig ind i, at den indimellem kan komme ubelejligt, men den kan SÅ meget mere end vi lige går og tror:

Modsat mænd har vi kvinder jo faktisk mulighed for at mærke vores hormonbalance hver måned. 

Vi kan nærmest se den som en slags statusrapport fra kroppen, der fortæller dig, hvordan den har det.

Det er da genialt!

…Men hvis det skal være muligt at justere og udbedre de hormonelle ubalancer, skal vi også kunne skelne mellem en normal og en unormal cyklus, samt kunne tyde usunde tegn. 

Psst! 

Længere nede i denne blog kan du for det første teste om din menstruation er normal eller unormal. 

Men du kan også se et interview med en af HormonKurens tidligere kursister – Josepha. 

Josepha og jeg taler i interviewet om, hvordan hun på HormonKuren slap af med uregelmæssig menstruation, smerter og PMS

Ved du, hvordan du aflæser din krops signaler? 

Den vigtige Feedback-loop: 

Menstruationen er resultatet af en utrolig kompleks proces, der styres af vores hormonsystem, hvor de endokrine kirtler samarbejder om at sende beskeder til vores kønsorganer via vores hormoner.

Hypothalamus, som sidder midt i hjernen, producerer GnRH (Gonadotropin Releasing Hormone) giver besked til hypofysen om at producere LH (Luteiniserende Hormon) og FSH (FollikelStimulerende Hormon) – som så sender besked til æggestokkene om at frigive østrogen og progesteron.

Æggestokkene sender derpå signal tilbage til hjernen, som registrerer at kønshormonproduktionen kører.

Dette kaldes en feedback-loop.

Hjernen kommunikerer til kønsorganerne, og stigningen i produktionen af kønshormoner vil sende et signal tilbage til hjernen om, at produktionen er i gang og kører som den skal.

I virkeligheden er det ret simpelt:

en sund cyklus er afhængig af feedback-loopen

Tæl dagene i din menstruationscyklus: 

Menstruationens første dag er altså den første dag i din cyklus, og dagene mellem den første dag og ægløsningen kaldes den follikulære fase.

For de fleste kvinder varer denne fase 14 dage…

Men det kan variere fra kvinde til kvinde.

Når ægløsningen sker begynder lutealfasen.

Du kan kun blive gravid den dag du har ægløsning.

Dog kan sædceller overleve hele  3-4 dage, og man siger derfor at der er 5 dage i en cyklus, hvor det er muligt at blive gravid.

Den luteale fase er de ca. 14 dage, der er mellem ægløsning og menstruation. 

I den periode kan et befrugtet æg sætte sig fast i livmoderen og udvikle sig.

Hvis lutealfasen er mindre end 12 dage kan det gøre fastsættelsen af et befrugtet æg meget svær, fordi ægget således ikke har haft nok tid til at sætte sit fast og sende de rette signaler til resten af kroppen.

TIP:

Der findes forskellige apps, som kan hjælpe med at holde styr på din cyklus og gemme info om foregående symptomer og faser.

En af de populære (i øvrigt ganske gratis) apps hedder Clue, og kan hjælpe dig med at forudsige din cyklus og tracke de forskellige symptomer måned for måned.

Megasmart! 

Vil du gerne være ekstra præcis i dine målinger mv. kan du overveje en cykluscomputer – som fx. Daysy. 

Og lige et lille TIP mere: 

Hent e-bogen CyklusSundhed, som jeg har skrevet sammen med gynækolog Stine Fürst.

I den kan du læse meget mere om din cyklus, hvad du selv kan gøre for at normalisere mv. 

Vi bruger også materialet fra e-bogen som et sæt af redskaber til sproring af hormonelle ubalancer på HormonKuren

Du henter e-bogen CyklusSundhed HER

Jeg bliver ofte spurgt hvad en ”normal” menstruation er…

Det spørgsmål er der bare ikke noget rigtigt svar på, fordi vi alle er så forskellige.

De fleste lærebøger om menstruation fortæller, at en cyklus er 28 dage lang, og inkluderer en menstruation på 3 – 5 dage.

Det der er vigtigt at vide, er: 

  • hvor længe du menstruerer,
  • længden på hele din cyklus,
  • hvorvidt du har smerter og
  • hvordan menstruationens farve og konsistens er.

Den viden kan du bruge til at finde ud af, hvordan du bedst kan bruge urter og andre naturlige terapier til at få din menstruationscyklus i balance.

Den ’sunde’ cykluslængde

De fleste kvinder her en cyklus på mellem 21 og 35 dage.

Enkelte ligger uden for dette spektrum, men så længe man tyder et mønster, en regelmæssighed, en sund krop og en follikulærfase på mellem 12 – 14 dage, er der ingen grund til at være bekymret.

Hvis du ikke har ægløsning vil det påvirke dine hormonniveauer, og en hormonel ubalance vil påvirke og måske hæmme udskillelsen af de hormoner, der stimulerer ægløsningen – sagt med andre ord:

Det er dine hormonniveauer og din ægløsning, der skaber regelmæssigheden af din cyklus

TEST: Er din menstruation normal?

Du kan bruge din menstruationscyklus til at vurdere om du har hormonelle ubalancer, samt hvilken ubalance der er tale om

Bruge dine indsamlede informationer om din cyklus, til at blive klogere på, hvilke hormonelle ubalancer du evt. har: 

Den korte cyklus

Hvis du har en kort cyklus kan det i nogle tilfælde være skyld i fertilitetsproblemer.

Dette sker på grund af for kort follikulær- eller lutealfase, eller på grund af manglende ægløsning.

Grundene hertil kan ligeledes have rod i flere forskellige ting.

For nogen, kan det skyldes mangel på næringsstoffer, for lav kropsvægt eller anæmi (lav blodprocent).

Er du over 35 år, oplever du måske at din cyklus bliver kortere.

Det gør den fordi, du ikke har ægløsning hver måned.

Til gengæld kan det være, du oplever kraftigere PMS (fordi du har lave progesteronniveauer) og pletblødning (fordi din livmoderslimhinde er mere ustabil og fortykket).

En af de bedste urter ved problemer i lutealfasen er Vitex. 

En undersøgelse viste, at Vitex hjalp 83 % af de kvinder, der oplevede problemer i lutealfasen. (OBS: Må ikke tages hvis du har PCO/PCOS) 

På HormonKuren kan du få hjælp til at rette op på de hormonelle eller næringsmæssige rodårsager til din korte cyklus.

Den lange cyklus

En længere cyklus kan være en indikation på hormonel ubalance og/eller udeblivende ægløsning.

Progesteron udskilles i kroppen efter ægløsning, og hjælper normalt med at stoppe blødningen.

Hvis østrogenniveauet er højt eller progesteronniveauet lavt, kan blødningen fortsætte længere end normalt.

Til afbalancering af en længere cyklus, kan nogle naturlige terapier være til hjælp.

Her kan du igen bruge Vitex sammen med en kombination af de korrekte tilskud eller supplementer i din kost. (OBS: Vitex må ikke tages hvis du har PCO/PCOS)

På HormonKuren kan du få hjælp til at rette op på rodårsagerne til din lange cyklus gennem kost, livsstilsændringer og evt. tilskud. 

Kraftig menstruation

Man ved, at kraftig menstruation er forårsaget af prostaglandin-ubalancer og/eller for mange østrogener (østrogendominans).

Ved ernæringsmæssige ubalancer kan fx. A-vitaminmangel være en medvirkende faktor ved kraftig menstruation.

Denne ubalance kan afhjælpes, hvis du:

– Hjælper leveren med at nedbryde østrogen og hæmme dannelsen af dårlige østrogenmetabolitter

– Justerer din kost ud fra dine hormonniveauers behov

– Benytter naturmedicin og urter, der vil hjælpe til regulering af hormonbalance og prostaglandinsyntese (inflammationsprocesserne)

– Indtager den rette mængde C-vitamintilskud.

C-vitamin har vist sig at hjælpe med til at reducere stærke blødninger, da det styrker kapillærerne.

En undersøgelse viste en succesrate på 87%, ved at reducere blødninger med C-vitamin.

– Kombinerer urtetilskud, der dels hjælper med at sænke blodgennemstrømningen samt næringsstoffer som vitamin A , C og K.

Derudover har det vist sig nyttigt at tage Vitex, og urter, der støtter leveren (Tag dog ikke Vitex hvis du har PCO/PCOS) 

På HormonKuren kan du få hjælp til at rette op på rodårsagerne til din kraftige menstruation og blive guidet til en kost og livsstil som understøtter din krop og hjælper den tilbage i balance. 

Blødning mellem menstruationerne

Blødning midt i din cyklus kan skyldes mange forskellige ting. 

Nogle af årsagerne kan være:

– Forstyrrelse i hormonbalancen og feedback-loopet

– Udeblivende ægløsning

– Endometriose

– Ovariecyster

Nogle kvinder oplever pletblødning under ægløsning, hvilket kan skyldes østrogenændringer midt i perioden. Årsager hertil kan eksempelvis være:

– Prævention, der indeholder hormoner

– Overdreven motion

– Mangel på næringsstoffer

– Udebleven ægløsning

På HormonKuren kan teamet af Komplementære Hormonterapeuter hjælpe dig med at spore ind på rodårsagen så du kan hjælpe din krop tilbage i balance. 

Smertefuld menstruation

Alt for mange kvinder tror, at de bare må finde sig i at se sig nødsaget til at tage smertestillende medicin under deres menstruation, eller helt sygemelde sig fra arbejde.

Jeg har endda haft klienter, som besvimede af smerte under deres menstruation, mens andre fik alvorlige migræneanfald og kastede op i dagevis.

Smerter op til menstruation er ofte et tegn på kronisk inflammation og forhøjede østrogenniveauer i forhold til progesteronniveauerne.

Det store fald i østrogenniveauerne kickstarter en inflammationstilstand i kroppen, som kroppen gerne skulle have ressourcerne til at afgrænse. 

Har kroppen ikke den kapacitet, kan man heldigvis selv hjælpe den godt på vej med bl.a. kost og tilskud, som sikre at kroppen har de næringsstoffer den skal bruge til at afgrænse inflamationstilstanden. 

Du kan også få hjælp til at slippe af med de smertefulde menstruationer på HormonKuren. 

Humørsvingninger og PMS

Jeg oplever også rigtigt mange, som tror at humørsvingninger og PMS er noget ”man bare må leve med” – men det er det altså ikke nødvendigvis.

Hjernen ser ud til at blive påvirket af store udsving i kønshormonniveauerne, blandt andet fordi østrogen er med til at stabilisere niveauet af lykkehormonet serotonin i hjernen.

Samtidig har progesteron en essentiel effekt som neurotransmitter, da dets nedbrydningsprodukt allopregnenolon har en beroligende effekt på hjernen – lidt som en slags valium for hormonerne.

Balance mellem østrogen og progesteron er altså et must.

Samtidig er det mig en udsøgt glæde at fortælle dig, at chokolade faktisk kan stabilisere niveauerne af lykkehormon i hjernen 😉

Døjer du med humørsvingninger og PMS, er der rigtig god hjælp at hente på HormonKuren. 

INTERVIEW: 

Uregelmæssig menstrution, PMS og menstruationssmerter fyldte førhen rigtig meget i Josephas hverdag. 

Hør hvordan hun slap af med symptomerne på HormonKuren: 

Er HormonKuren også noget for dig?

Er din cyklus ude af balance? Vil du have balance i kroppen og din cyklus igen, ligesom Josepha? 

Så kan du finde den viden og hjælp du har brug for på HormonKuren.

“Jeg SKAL bare med på HormonKuren”

– mens der stadig er pladser

Vi lukker for tilmeldingerne om 

Countdown to Sep 5, 2019 12:00am

Læs alt om, hvad HormonKuren går ud på, om den er noget for dig og, hvordan teamet bag kan hjælpe dig på hormonkuren.dk

Her kan du også læse mange fantastiske historier fra vores tidligere deltagere, som har ændret deres liv med HormonKuren – og så kan du selvfølgelig tilmelde dig HormonKurens sidste hold, som starter 5.september 

Kærligst,
Caroline

P.S. HormonKurens hold 10 bliver det sidste hold. Altså nogensinde.

Vi har allerede haft udsolgt af pladser på HormonKuren 2 gange. 

Nu har vi skaffet ekstra pladser igen. Men når de er væk – så er HormonKuren lukket for tilmeldinger. Om det sker, når uret ovenfor løber ud… eller før? Det ved jeg ikke. 

Hvis du vil med på HormonKurens sidste hold og slippe af med uregelmæssig menstruation, PMS, menstruationssmerter, udeblivende menstruation og meget andet – så tøv endelig ikke med at tilmelde dig lige HER.