Vidste du…

At stress i høj grad påvirker din cyklus?

Alt uanset om du VED at du er stresset eller ej! 

Stress kan nemlig hæmme din ægløsning.

Det sker fordi hypothalamus, som er kommandocentralen over hormonerne, beslutter midlertidigt at undertrykke reproduktionen og standse ægløsningen.

Det er en smart strategi for kroppen!

(Også selvom det kan være dybt frustrerende…) 

For stress er egenligt din hjernes signal til kroppen om at miljøet omkring os ikke er gunstigt at blive gravid i.

Og der er meget, der kan stresse kroppen, fx:

  • Søvnmangel
  • Sygdom
  • Ulykker
  • Operationer
  • og meget andet….

Mental stress kan påvirke cyklus via det system, som kaldes “HPA-aksen”.

Det er systemet som står for interaktionerne mellem hypothalamus, hypofyse og binyrer.

Man snakker også om HPATG-aksen (hypothalamus, pituitary, adrenal, thyroid, gonodal-axis) fordi:

der er et så delikat hormonelt netværk mellem hypothalamus, hypofyse og binyrerne, skjoldbruskkirtlen og æggestokkene.

Det er derfor ret normalt at opleve ændringer i cyklus i forbindelse med stress.

Stress kan øge niveauerne af hormonet prolaktin så meget, at der blokeres for ægløsningen.

Det kan også hæmme stofskiftet, og stofskiftet er nødvendigt for en normal ægløsning.

En anden slags stress, der kan hæmme ægløsning er kalorieunderskud.

Set fra “kroppens perspektiv” handler dét at have en sund cyklus fundamentalt om, at være næret nok til at kunne reproducere sig.

Hypothalamus måler ikke på BMI eller vægt i kilo. 

Den er mere optaget af, om der er nok energi tilgængelig for kroppen, set i forhold til hvad du spiser, holdt op imod hvor meget energi du bruger.

Det betyder at du sagtens kan være normalvægtig og stadig springe ægløsninger over pga. underspisning.

For få kulhydrater (men nok kalorier) kan gøre det samme.

Jeg ser ofte klienter med manglende ægløsning efter en diæt lav på kulhydrater – en ekstrem low-carb diæt.

Et studie viser, at det kræver minimum 150 gram kulhydrat at få ægløsningen til at fungere, selvom totalkalorier ikke er under normalen.

150 g kulhydrater svarer fx til ca. 4-5 bananer.

Tegn på manglende ægløsning:

  • PMS
  • Kraftig, uregelmæssig eller smertefuld menstruation
  • Pletblødning
  • Amenoré

Derfor er det vigtigt at være opmærksom på den stress din krop udsættes for. 

Faktisk er det vigtigt at være opmærksom på alle de typer af stress den udsættes for! 

Afstressning er ikke bare vigtigt “fordi det er noget skidt af være stresset”… 

Stress – i alle dens udgaver – er information til kroppen om, at der er noget galt med det miljø vi befinder os i, og at den derfor skal sætte ind med reaktioner, som passer på os og sikre “overlevelse”. 

Det betyder at stress medfører en lang række af reaktioner i kroppen. 

Og er grunden til, at jeg altid rådgiver mine klienter, kursister mm. til at sætte ind med afstressningsteknikker først. 

INDEN man går videre til at behandle andre hormonelle ubalancer. 

Har du oplevet at stress har påvirket din cyklus?

Kærligst

Caroline 

P.S.: Har du set: 

Bliv medlem af min Online KvindeCirkel:

Jeg har skabt et online forsamlingspunkt for kvinder. 

Hvor målet er at blive den bedste udgave af sig selv – og have plads til dynamisk udvikling, gennem hele livet. 

Her mødes kvinder på tværs af alder, politiske ståsteder, kultur, uddannelser mm. og deler ud af deres erfaring, lytter og lærer. 

I KvindeCirklen får du madplaner til hormonelle ubalancer, opskrifter, ritualer, onlineforedrag, challenges, kurser og meget mere.