Er du kemifri? Få mine 14 tips til at hjælpe dig på vej...Caroline Fibæk

Siden 1940 har mennesket skabt mere en 75.000 nye kemikalier, som vi har sluppet fri i vores økosystem og dermed i vores fødekæde.

Kemikalier – fra ddt til pcb’er og pfc – som er ukendte for vores kroppe, og ingen kender endnu deres fulde synergieffekt.

Hverken i vores miljø eller vores kroppe.

I dag ved man, at flere miljøgifte med hormonforstyrrende effekt faktisk kan ødelægge vores evne til at balancere blodsukkerniveauer og kolesterolomsætningen.

Over længere tid kan disse ændringer skabe insulinresistens – hvilket får dig til at lagre fedt utroligt effektivt. Derudover kan toksiner i vores miljø give et hav af helbredsproblemer, som vi endnu ikke har fuldt overblik over.

Så der er al mulig grund til at spare på kemien i hjemmet.

Mademballage er et vigtigt sted at prioritere, da den kan indeholde sundhedsskadelig kemi, som vandrer direkte ind i maden og videre til blodet og de indre organer. Vi har lavet en tjekliste til dig, så du lettere kan komme igang med at blive mere kemifri.

14 tips til at blive kemifri

1) BAGEFORME
Vælg bageforme i metal eller stentøj og forme i fødevaregod- kendt keramik. Du kan også bruge svanemærkede engangsforme.

2) BAGEPAPIR
Vælg svanemærket bagepapir for at undgå sundhedsskadelige floursto er, som typisk findes i fedtafvisende materiale.

3) GRYDER OG PANDER
Undgå gryder og pander med teflonbelægning (slip-let). Gryder i støbejern, rustfrit stål eller emalje er gode valg. Udvalget er meget stort, og de fås i alle størrelser og prislag. Green Pan med keramisk belægning er også et godt valg. Undgå helt teflonpander, da de er belagt med fluorsto er, som er meget sundhedsskadelige. Smid altid stegepander med krakeleret belægning ud.

4) GRYDESKEER OG ANDRE REDSKABER
Vælg gerne grydeskeer, paletter og den slags i FSC-mærket træ. Det kan du få i blandt andet i Coops supermarkeder.

5) MADOPBEVARING
Opbevar så vidt muligt altid mad i glas eller rustfrit stål, eller genbrug syltetøjsglas (men undgå, at maden er i kontakt med låget). Du kan også få madkasser i rustfrit stål eller BPA-fri plasttyper.

6) MADPAPIR
Brug altid svanemærket madpakkepapir og mellemlægspapir. Det kan købes i Coops butikker. Undgå sølvpapir, aluminiumsfolie og stanni- ol, det er meget miljøbelastende.

7) DRIKKE
Drik ikke vand af plasticflasker, og undgå så vidt muligt brugen af plastic i husholdningen, da plastic afgiver hormonforstyrrende sto er til vand og fødevarer. Du kan eventuelt købe en vandflaske i rustfrit stål, glas eller BPA-fri plast. Så undgår du det dyre og miljøskadende kildevand.

8) BIND OG TAMPONER
De allerfleste er vant til at købe engangsbind og tamponer. Mange bleer, bind, tamponer og trusseindlæg indeholder limstof- fet kolofonium, som kan være allergifremkaldende. Bind og trusseindlæg fra NatraCare, Eco Products Bio bind og Tusindfryd er gode valg. Alternativt kan du vælge en menstruationskop.

9) PARFUME, MAKEUP, SHAMPOO OG SÆBE
Brug hovedsageligt økologisk certificerede produkter, som er fri for parabener og kemi. Gå på opdagelse i din helsekost.

10) TAG DINE SKO AF
Tag dine sko af, så snart du kommer indenfor. På den måde undgår du, at du slæber sprøjterester og ukrudtsmidler fra græsplæner med indenfor.

11) UNDGÅ IMPRÆGNERINGSMIDLER 
Et godt fif er også at undgå imprægneringsmidler, da de ofte er fyldt med kemi.

12) LUFT UD JÆVNLIGT
Sørg for at lufte ud jævnligt. Specielt efter nyanskaffelse af møbler.

13) FRISKE BLOMSTER OG PLANTER
Fyld hjemmet med friske blomster og planter. Specielt liljer, bregner og mynte har en evne til at rense luften for toksiske stoffer.

14) ØKO-LOGIK
Det er vigtigt at bruge økologiske afgrøder. Både for at undgå rester af sprøjtemidler og andre giftsto er, men også fordi konventionelt dyrkede afgrøder indeholder færre af de mineraler og spormineraler, du skal bruge til at styrke kroppen.

HormonKuren har vi en holistisk tilgang til at hjælpe dig og dine hormoner i balance.

Ønsker du at lære hvordan du skaber hormonel harmoni udover at blive kemifri?

Så er HormonKuren måske noget for dig!

Lær hvordan du undgår overvægt, PMS, akne, hedeture, smertefulde menstruationer, lavt energiniveau, stress og kom alle disse ubehagelige symptomer til livs.

Kom med på næste hold af mit online forløb HormonKuren,
som starter d. 8. marts. 

Der går næsten 1/2 år før du får denne chance igen!

HormonKuren er et 14 ugers online forløb til at få dine hormoner i balance gennem søvn, kost, træning og hormonyoga, de rette tilskud og ikke mindst stressreduktion.

“Ja tak! Jeg må straks læse mere om HormonKuren”

Det siger vores tidligere deltagere på HormonKuren:

“Jeg havde hørt om Hormonkuren før, men først nu var jeg klar til at gå i gang med den, og det er det bedste jeg har gjort for mig selv i meget lang tid. Det har givet mig energien tilbage igen, og lyst, mod og styrke til at lave andre ændringer i mit liv.

Jeg ønskede at opnå forbedringer med flg.: Meget generende hedeture i forbindelse med overgangsalderen. Mavefedt. Træthed. Acne og Rosacea. Jeg har parkinson og er ekstrem følsom overfor stress, og er derfor kun kommet til kostmodulet, plus at jeg laver yoga, når jeg kan overskue det. Det gode ved Hormonkuren, er at man kan følge den i sit eget tempo.

Jeg er simpelthen så glad. Jeg har nemlig fået min gode gamle energi igen. Hvor jeg for 3 måneder siden havde et energiniveau på 2, og måtte sidde ned, når jeg børstede tænder, er jeg nu på 8 og er frisk og energisk fra morgen til aften. Hedeturene er stadigvæk meget generende, men de har aftaget en del. Min acne er væk og rosacea forbedret. Jeg ville gerne af med 7 kg mavefedt, men har taget 5 kg på, men pyt med det. Jeg er så småt begyndt på fedtsmeltningsmodulet og det ser ud til at virke. Det er simpelthen så godt det hele.

Jeg er blevet afhængig af aftenvisualiseringen, og glæder mig til den hver aften, når jeg kommer i seng. Jeg lytter for det meste også til morgenvisualiseringen. Den gør at jeg starter dagen med et smil. Tusind tusind tak Caroline og team. Jeg glæder mig til at være med igen på Hormonkuren til sep.”

– Marie, HormonKuren hold 5

Comments

comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.