Er du på vej ud i et sandt hormonhelvede- uden at vide det?Caroline Fibæk
Størstedelen af alle de klienter og kursister jeg møder har én ting til fælles: stress.
Stress kan både være godt og dårligt. Nogle mennesker trives bedst med en smule konstant stress i deres liv, mens andre bukker helt under. Det er nemlig meget forskeligt, hvordan vi reagerer på stress. Og det er måden din krop og dit sind tolker stress på, som afgør om du bukker under.Din stressrespons styres primært at en gruppe af steroidhormoner, som kaldes glucokorticoider (bl.a. kortisol), kombineret med dine gener, dine ovarier og din skjoldbruskirtel – sammenholdt med, hvordan du psykisk tolker stress.Stresshormonet kortisol er et af de mest komplekse og mest misforståede hormoner. 
Stress forsager forhøjede kortisolniveauer. Men har du i lang tid været stresset, kan dine binyrer, som producerer de primære stresshormoner, ikke følge med mere. Det giver svingende niveauer i kortisolproduktionen. Indtil dine kirtler er så trætte, at der simpelthen ikke kan produceres nok kortisol. Det kaldes hypoadreni – binyretræthed.Størstedelen af de kvinder jeg ser i min klinik, ved faktisk ikke at de er stressede. Det er netop én af farerne ved forhøjet kortisolproduktion. Man mærker det først bagefter – når kroppen kollapser. Når man er udbrændt.
Men det ville jo være fantastisk at finde ud af inden, ik? 🙂

Derfor har jeg sammensat en lille test til dig, hvor du kan se de mest almindelige tegn på ubalancer i kortisolproduktionen.
Men først er der lige lidt, du skal vide om dette hormon.

Kortisol styrer dine cravings, fordøjelse, blodtryk, din døgnrytme, fysiske aktivitet og din kapacitet til at tackle stress. Det er et glukokortikoid – et smart navn, man kalder den gruppe af substanser, som øger dit blodsukker. Det er faktisk kortisols fornemmeste opgave: at øge dit blodsukkerniveau og lagre overskydende glukose i din lever som glykogen (en slags stivelse, der frigives når blodsukkeret igen falder). Dvs. vi får energi fra kortisol.
Kortisol har 3 hovedopgaver, som er helt vitale for os:

  • Øger blodsukkerniveauet
  • Øger blodtrykket
  • Modulerer inflammation
Stress er en uundgåelig del af livet i dag. Det er ikke nødvendigvis en dårlig ting. Under normale omstændigheder producerer din krop et kort splash af kortisol, når du føler dig stresset. Stress er jo egentligt et urinstinkt, som har til formål at få dig til at mobiliserer AL din energi hurtigt, så du kan spurte fra en sabeltiger.
I en naturlig verden ville vi ikke møde sådan nogle sabeltigere særligt tit. Vi ville chille omkring bålet med vores hulemænd og hulebørn i vores trygge stamme det meste af tiden. Vores alarm-systemer er designede til at stige og falde – lidt ligesom tidevandet. Sådan fungerer kortisolniveauerne f.eks. også hos dyr.
I dag er det bare helt anderledes. Vores indre systemer fungerer stadig, som da vi var hulemænd, men i dag er det nogle helt andre farer vi møder: myldretid, kø på mortorveje, deadlines, hysteriske børn, møder, momsregnskab og regninger, der skal betales til tiden – listen er lang.
For mange (specielt kvinder) hører denne stressfase aldrig op. Vi kræver af vores binyrer, at de producerer store mængder kortisol – hele tiden. Og det er starten på et sandt hormon-helvede…
Test dig selv. 
Er du på vej ind i et hormonhelvede pga. forhøjet kortisol?
Svar ja eller nej ud for hvert svar. Kan du svare ja til 3 eller flere spørgsmål, kan det være et tegn på kronisk forhøjede kortisolniveauer.
Har du, i løbet af de sidste 6 måneder, oplevet følgende:
  • En følelse af hele tiden at løbe fra opgave til opgave?
  • Har fart over feltet – selvom du føler dig træt? (forcerer du din energi?)
  • Har du svært ved at falde til ro om aftenen? Følelsen af at få mere energi efter aftensmaden?
  • Besvær med at falde i søvn eller vågner du i løbet af natten/urolig søvn?
  • En følelse af ængstelse og uro – har du svært ved at lade være med at bekymre dig om ting, som er udenfor din kontrol?
  • Farer du hurtigt op, når du føler dig vred og rasende?
  • Hukommelsesproblemer eller manglende fokus – specielt når du har travlt?
  • Cravings efter sødt? (specielt følelsen af at have behov for noget sødt efter et måltid)?
  • Har du oplevet abdominal vægtøgning/muffintop (ikke oppustethed/luft i maven)?
  • Hudlidelser, såsom eksem eller tynd hud?
  • Tab af knoglemasse (osteoporose/osteopeni)?
  • Højt blodtryk eller hurtig puls?
  • Højt blodsukker (prediabetes, diabetes, insulinresistent/syndrom X) eller ustabilt blodsukker (tendens til svimmelhed, hvis der går langt mellem måltider)?
  • Mavesår eller refluks?
  • Tager det længere tid for dig at hele efter fysiske skader, end det gjorde tidligere?
  • Uforklarlige lyserøde eller lilla strækmærker på ryg eller mave?
  • Uregelmæssig menstruationscyklus?
  • Fertilitetsproblemer
Konstant forhøjede kortisolniveauer øger risici for at udvikle: overvægt, højt blodtryk, lavt stofskifte, forhøjede triglycerider og kortisol, metabolisk syndrom, diabetes, tidlig død, dårlig sårheling, infertiliet, PCOS, insomni, depression, angst, tidlig aldring, rynker, slapt bindevæv, multiple schlerose (MS), og konstant høje nivaeuer af kortisol i hjernen vil med tiden påvirke dine mentale funktioner og kan i sidste ende medføre Alzheimer. Da kortisol påvirker stort set alle hormoner i kroppen, kan det desuden medføre at hav af hormonelle og immunologiske lidelser.De mest effektive metoder til at normalisere kortisolproduktionen:
  • Orgasme (under orgasme udskilles store mængder af hormonet oxytocin, som hæmmer stress)
  • Nus, kram, kærtegn og nydelse
  • Dybe, rolige åndedrag gennem næsen
  • Mindfulness
  • Stå på hovedet (så snart dine fødder er over dit hjerte, aktiveres dit parasympatiske nervesystem – du slapper af)
  • Yoga – specielt stillingen Savasana (Derfor laver vi NydelsesYoga på NydelsesKuren)

 

 

Det ALLERFØRSTE man skal gøre, når man skal have balance i hormonerne igen – det er, at se på kortisolniveauerne og din stresstolerance.

Derfor er det også det vi starter med på NydelsesKuren.

  • Den første uge bliver du massivt inspireret og motiveret – så det kilder i maven for at komme i gang
  • Så sørger vi for, at du kommer til at sove som et spædbarn. Under søvnen regenererer bl.a. dit hormonsystem og nervesystem.
  • Derefter sørger vi for, at regulere yderligere på dine kortisol niveauer, både med visualiseringer på mp3, der “hjernevasker” dig til at slippe al stress og med urter og tilskud, der regulerer dine kortisolproducerende kirtler.
  • Bagefter lærer du effektive (meget tidsbesparende!) motionsformer, som bringer ro i hormonerne og vi arbejder med at regulere din appetit og få dig til at danne flere af de hormoner, som får dig til at smelte fedt.
  • Vi ser også på, om du har brug for afgiftning – har din lever brug for hjælp til at nedbryde overskydende østrogen?
  • Og så er der hele hormonkuren, som hjælper dig med præcist, at identificere dine hormonelle ubalancer og selv behandle dem
  • Der er en psykoterepeut tilkoblet forløbet, for i sidste del af NydelsesKuren arbejder vi med de dybererliggende årsager til at vi ikke drager nok omsorg for os selv, stresser og er selvdestruktive – så det fremover bliver let for dig at drage omsorg for dig selv med nærende mad og masser af nydelse.
  • På hvert modul er der videoundervisning, tests, opgaver, træningsvideoer, visualiseringer, opskrifter, guides, – alt sammen lavet, så det er så let som muligt for dig at gå til og implementere i din hverdag. Og så har vi selvfølgeligt et stort forum sammen, hvor vi chatter hver dag, jeg rådgiver og hver måned har vi et live webinar sammen. Så du er i gode hænder:)
Se hele programmet her.
Dette er den sidste NydelsesKur i år.
Tilmelding lukker, når holdet er fyldt op – senest 17. september

Skriv endeligt dine kommentarer eller spørgsmål herunder.

Jeg elsker at høre fra dig!

er du på vej ud i et sandt hormonhelvede - uden at vide det?

Comments

comments

Tagged with:  

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.