Har du forhøjede androgener?

Androgenerne er en gruppe af kønshormoner, som vi populært kalder de mandlige kønshormoner.

De påvirker din vitalitet og libido, dit humør og din selvtillid.

Androgenerne styrer de mandlige kønskarakteristika, men androgerne er også vigtige for kvinden. Mænd producerer bare 10 til 40 gange mere end kvinder. 

Begge køn udskiller testosteron, når de føler sig seksuelt opstemte.

Androgenerne er fyldt med power, potens og drive.

 

Af de forskellige androgener er testosteronet nok det, de fleste kender. Men der findes flere androgener.

Testosteron produceres hos mænd i testiklerne og i binyrerne.

Hos kvinder produceres testosteron i æggestokkene og binyrerne. Halvdelen af testosteronet hos en kvinde kommer fra konverteringen af andre androgener (DHEA og androstendion).

Testosteron kan konverteres til østradiol via en enzymatisk proces i fedtcellerne, kaldet aromatisering.

Testosteron
_HEY0171

Jo mere fedtvæv du har, jo større er risikoen for at producere for meget østrogen og testosteron.

Kvinder med forhøjede testosteronniveauer kan udvikle dybere stemme, vægtøgning, kraftigere hårvækst (kønshår og ansigtshår) og er mere muskuløse end kvinder med normale androgene niveauer.

Øget aggresivitet og dominant adfærd er linket til højere niveauer af testosteron.

Dihydroepiandrosteron (DHEA) er forhormonet til testosteron, dvs. at DHEA kan omdannes til testosteron, hvis der er behov for det. Høje niveauer af DHEA er blevet forbundet med depression i menopausen og akne hos kvinder med PCOS.

 

PCOS – polycystisk ovarie syndrom:

Man kender ikke den præcise årsag til PCOS. PCOS er karakteriseret ved højt androgenniveau, en omvendt FSH/LH-ratio, insulinresistens og et højt antal af randstillede antralfolliker i æggestokkene.

Der er altså ikke, som mange tror, tale om cyster i æggestokken.

Symptomer på PCOS er oligomenorré, det vil sige, at man kun sjældent får menstruation, ofte kun to-tre om året, har øget hårvækst, akne og overvægt.

Der findes dog også PCOS-patienter, som ikke er overvægtige og ikke har problemer med akne og øget hårvækst.

Diagnosen stilles hos gynækologen på baggrund af både scanning og blodprøver.

 

Høje androgenniveauer og insulinresistens:

De fleste kvinder med forhøjede androgenniveauer lider også af insulinresistens.

Høje insulinniveauer får dine æggestokke til at producere flere androgener, og insulinet påvirker også “leveren, så den producerer mindre SHBG (sex-hormon-bindende globulin).

SHBG er et protein, som skal holde testosteron i skak.

Denne kombination skaber mere frit testosteron, der kan skabe ravage.

Vedvarende højt blodsukker presser kroppen til at udvikle prædiabetes og type 2-diabetes.

Insulin er også et fedtlagringshormon, så du lagrer også nemmere fedt, specielt omkring taljen.

Den naturlige vej til afbalancerede androgenniveauer

 

  • SPAR PÅ KULHYDRATERNE, så du ikke får for store udsving i dit blodsukker
  • SPIS FIBRE. Det meste testosteron udskilles via galden og genoptages derefter i tarmsystemet, hvor det bliver genbrugt. En fiberrig kost (fx grove grøntsager, kål, chiafrø, hørfrø mm.) binder testosteron, og fører det ud af kroppen med afføringen. 
  • SPIS MERE PROTEIN – gerne vegetabilsk. Sørg for at få en håndfladefuld protein til hvert måltid.
  • ZINK I KOSTEN: Zinkmangel kan være medvirkende til, at testosteron omdannes til den tre gange mere potente form dihydrotestosteron, og det er netop dette, som giver de typiske symptomer på forhøjede androgene niveauer. Gode kilder til zink er grønne bønner, sesamfrø og græskarkerner.
  • KROM i form af krompicolinat modvirker insulinresistens

     

  • INOSITOL (D-CHIRO-INOSITOL & MYO-INOSITOL) har vist sig at være meget gavnligt i behandlingen af PCOS.  DCI findes også naturligt i grapefrugt, carob og boghvede.
  • OMEGA-3 mindsker inflammation i kroppen. Kvinder med højt niveau af androgener har ofte lave niveauer af omega-3
  • KANEL gør cellerne mere følsomme overfor insulin, hvilket gør det lettere at stabilisere blodsukkeret, som dermed vil påvirke androgenniveauet mindre. Du behøver bare ½ tsk. dagligt. Men brug kun  cinnamomum verum/zeylanicum og ikke den ”uægte” cassia-kanel, som indeholder kumarin, der kan skade leveren hos særligt følsomme.
  • BLID YOGA et par gange om ugen for at reducere stressniveauet
  • AKUPUNKTUR har i nogle studier vist sig, at kunne øge antallet af ægløsninger hos kvinder med PCOS. 

Find støtte og inspiration til at balancere dine hormoner her: 

Online KvindeCirkel

Vil du have en all-round løsning, som både rummer din lyst til at lære mere om hormoner og hormonvenlig livsstil - og mange andre sider, af dig som kvinde? 

Så er min Online KvindeCirkel det perfekte sted for dig. Her er informationen jordnær - men grundig. 

Se mere & bliv medlem >>

HormonKuren & andre onlineforløb

Er du klar til at arbejde med din hormonelle balance?

Så er et af mine onlineforløb og -kurser, der guider dig gennem overskuelige og nydelsesfulde tiltag, der understøtter din hormonbalance og skaber øget velvære, noget for dig.

Find forløbet for dig >>

Find en Komplementær Hormonterapeut™️

Ønsker du en 1:1 behandling?

På Institut for Komplementær Hormonterapi har jeg gennem en række år uddannet dygtige behandlere - og flere har i dag egen klinik, hvor de arbejder med principperne fra den komplementære hormonterapi.

Find din behandler her >>

Hormonel Harmoni (bog)

Vil du gerne læse mere om balancering af hormonerne? Og have en konkret og kort forklaring af "næste skridt"? 

Så er min bog Hormonel Harmoni, som jeg har skrevet sammen med gynækolog Stine Fürst, et rigtig godt sted at starte. Bogen findes som bog, e-bog og på biblioteket.

Læs mere om bogen her >>