Gør din tarmflora dig tyk? (3 råd, der hæmmer fedme-bakterier)Caroline Fibæk

Er din mave fyldt med dårlige tarmbakterier, som gør dig tyk?

Det er der faktisk store chancer for, når man tænker på vores overforbrug af midler, der dræber de gode tarmbakterier, såsom: antibiotika, pesticidrester i afgrøder og drikkevand, alkohol, smertestillende medicin (NSAID’er) og sukkerrige fødevarer.

Alle disse, er med til at dræbe de gode bakterier og skaber god grobund for skadelige bakterier. Og det kalder man en dysbiose. En ubalance imellem de livsformer, som trives i din fordøjelse. (Og faktisk har du 10 gange flere bakterier i og på kroppen, end du har celler!)

Og hvorfor er det så et problem?

  • For det første finder du omkring 80% af dit immunforsvar i dit tarmsystem og immunforsvaret kommunikerer direkte med bakterierne her.
  • Ca. 80 % af produktionen af neurotransmitteren serotonin, sker i din tarm
  • 99% af dit DNA stammer fra bakteriers DNA
  • Du har færre gener end en frugtflue, en gulerod eller en blomst. Til gengæld kommunikerer dine gener med mikroberne i dit tarmsystem.
  • Derudover er din tarmvæg kun én celle tyk – så tynd som din hornhinde i øjet.

Hundredevis af studier har vist at dysbiose i tarmsystemet kan skabe forskellige autoimmune sygdomme og svække dit immunforsvar.

For det andet, så kan din tarmflora påvirke din metabolisme – din forbrænding!

Nogle af “de dårlige bakterier” producerer et toksin, kaldet lipopolysaccharider (LPS). En usund fordøjelse bliver hurtigt storproducent af LPS, som kan optages i din blodbane gennem tarmvæggen og skabe stor skade i din krop.

Lipopolysaccharider har vist sig blandt andet at:

  • påvirke produktionen af stofskiftehormoner, hvilket kan medføre symptomer på lavt stofskifte
  • kunne skabe nye fedtceller!
  • øge din risiko for insulinresistens (første tegn på diabetes 2)

Dit tarmsystems tilstand er altså vital for dit helbred – OG for din vægt!

Derfor har vi også et helt modul på NydelsesKuren KUN deidkeret til at bringe balance i tarmsystemet – fjerne dysbioser (såsom IBS, oppustethed, candida-overvækst, diarré, forstoppelse) og tilføre gode tarmbakterier og næring til dem.

SÅDAN NÆRER DU DIT TARMSYSTEM:
Der er lidt over 9 uger til næste hold på NydelsesKuren starter. Og du skal selvfølgeligt have mulighed for at komme i gang med at nære dit tarmsystem med det samme.

Derfor har jeg fundet 3 super effektive metoder til at nære dit tarmsystem og booste indholdet af de gode bakterier, som dermed vil bekæmpe de toksin-producerende, dumme bakterier:

KOMBUCHA

Kombucha er en sand sundheds-eliksir, lavet af fermenteret grøn te. Den er fyldt med stoffer, som nærer hud og bindevæv, styrker immunforsvaret og hjælper kroppens afgiftning af tungmetaller. Og så er den fyldt med probiotiske, gode bakterier.
Man kan selv dyrke kombucha derhjemme eller købe den lækre, boblende drik færdiglavet i helsekostbutikker.

2 KEFIR
Kefir er en probiotisk drik (pro-bio betyder “for livet. Anti-biotika betyder “imod livet”). Kefir kan laves af enten kefir korn eller med en pulveriseret starter-kultur, som kan bruges til at syrne mælk – men man kan også lave “vand-kefir”. I fermenteringsprocessen spiser kefirkulturen sukker og skaber en næringsrig, probiotisk drik fyldt med mælkesyre og gode bakterier. Og så betyder “kefir” forresten glæde eller velbefindende på tyrkisk;)
I velassorterede helsekostbutikker kan du købe Kefir, som er fermentere mælk (det smager præcis som yoghurt)

3 SURKÅL
Fermenterede grøntsager er propfyldte med enzymer og probiotika. De er meget lette at fordøje fordi fermenteringen nærmest for-fordøjer grøntsagerne. Fermenteringen øger også indholdet af tilgængelige næringsstoffer. Surkål kan man let selv lave, men jeg nyder nu at at købe færdiglavet surkål i min lokale helsekost. Jeg bruger det gerne i salater- det smager helt fantastisk.

Comments

comments

Tagged with:  

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.