I dag får mine kursister på Nyd Dig Sund KURsus det 8. modul på deres 12-ugers transformationsforløb. Jeg synes selv det er et af de vigtigste moduler på hele forløbet og derfor vil jeg dele lidt af indsigterne fra modul 8 med dig her. Undervisningen får deltagerne på video (sammen med praktiske øvelser, visualiseringer m.m.) – her har jeg skrevet hight lights ned til dig:)

Din krop er mere påvirkelig end du måske tror – og måske har du ikke altid behandlet den så godt som du burde, for du har aldrig lært andet. Men nu er det tid til at ændre kurs og tage ansvar for din egen sundhed og for din krop: Du kan påvirke din krop og dine celler alene med dine tanker og dine følelser! Det er ikke din skyld, hvis du ikke har behandlet dig selv ordentligt førhen. Ingen havde lært dig det. Ingen havde fortalt dig, hvordan din smukke krop virker.

 

De fleste sundhedskure, slankekure og boot camps har slet ingen ide om, hvor stærk forbindelsen mellem vores sind og krop er.

Det er helt utroligt vigtigt at forstå, hvordan kroppen og sindet virker – specielt når det kommer til stress.

Det er derfor det er så vigtigt at forstå og behandle følelsesmæssige og mentale stressfaktorer.

På modul 6 lærte vi, hvordan forskellige typer stress – både fysisk og psykisk – kan skabe hormonelt kaos i din krop, så du bliver leptinresistent – hvilket sætter din krop i fedtlagrings-mode og du vil hamstre kalorierig mad, som var der udbrudt hungersnød. Og når vi producerer disse hormoner eller signaler, så tror vores kroppe at de skal holde på fedt – eller få os til at hige efter kalorier – for at overleve. Derfor craver vi usund og kalorierig mad, sænker stofskiftet, så vi ikke forbrænder unødvendig fedt – og gør ALT for at holde på kropsfedtet.

Stress fra en travl hverdag, stress fra sorg, depression, dårligt selvværd, følelsen af at mangle (penge, kærlighed, tilhørsforhold, anderkendelse, mening med livet, mening med dit arbejde..) osv. gør dig simpelthen tyk og får dig til at crave kalorierig mad. Og din krop nægter at forbrænde fedt!

Hos personer, som pga. fysisk, mental eller emotionel stress, har skabt hormonelt kaos, ser jeg ofte leptin resistens bl.a. pga de konstant hævede cortisolniveauer. Tegnene herpå er:

*Nedsat kognitiv funktion
*Nedsat stofskifte
*Ustabilt blodsukker
*Insulin- og leptinresistens
*Nedsat knogledensitet (øget farer for at udvikle osteoporose)
*Dit muskelvæv svinder ind
*Forhøjet blodtryk
*Lavt immunforsvar – gentagne infektioner, allergier
*øget tendens til Inflammation (smerter: gigt, PMS, tarmsygdomme, hjertekarsygdomme, diabetes osv.)
*Mere abdominal fedtvæv (deller på maven)

Kan du genkende nogle af disse tegn?

 

Mennesker tolker stress forskelligt og det kan give en forklarering på hvorfor nogle mennekser bliver tykke af stress og hvorfor nogle bliver tynde af stress. Og nogle former for stress kan vi endda udnytte positivt (mere om det på modul 9).

Hvis ikke du behandler årsagen  – altså de stressende faktorer, som påvirker dine spisemønstre – så vil alle forsøg på kure, madplaner, restriktioner på mængder ikke give særgligt succesfuldt resultat. Faktisk kan din krop tolke din restriktion af bestemte fødevarer (f.eks. kulhydrater) eller mængden af mad du spiser, som som en hungernød og den stress kan i sig selv gøre din krop mere leptin-resistent (du kan ikke tabe dig).

Så fokuser i stedet på årsagen. Maden er blot et symptom. Når du fjerner årsagerne til din krops indre stress, så vil din krop have lyst til at være sund og det bliver legende let altid at træffe de bedste valg. Så bliver sundhed din nye afhængighed, som du slet ikke kan undvære. For du vil elske at behandle dig selv ordentligt.

 

Der er lige nu venteliste til Nyd Dig Sund KURsus – men du kan læse mere her

 

Jeg vil elske at høre dine tanker om ovenstående i kommentarfeltet herunder 🙂