Rigtigt mange – både voksne og børn – døjer med flere infektioner vinteren igennem. Måske gentagne halsbetændelser eller mellemørebetændelse. For nogle kan simple luftvejsinfektioner ligefrem udvikle sig til kroniske luftvejssygdomme.
Det er i hvert fald et symptombillede jeg oplever blandt mange af mine klienter om vinteren.

Gentagne infektioner
Døjer du (eller dine børn) med gentagne infektioner? Dvs, har du influenza, forkølelse eller andre infektioner 3-4 gange i løbet af en vinter?
Så lider du måske af binyretræthed.
Binyretræthed betyder at binyrerne ikke kan producere nok hormoner, specielt hormonet kortisol. Binyretræthed menes at være et af de mest underdiagnosticerede helbredsproblemer og man anslår at op mod 90% af befolkningen i den vestlige verden har en utilstrækkelig produktion af binyre-hormoner (binyretræthed/hypoadreni)

Binyrerne producerer steroide hormoner som cortisol, adrenalin, noradrenalin, aldosteron, testosteron og DHEA. Binyrerne er en del af et større hormonsystem i kroppen,
som er med til at regulere bl.a. væskebalancen, blodsukkeret, kønshormonerne, kamp-flugt reaktionerne, immunforsvaret m.m.

Mennesker, der lider af binyretræthed, producerer ikke nok af hormonerne kortisol og aldosteron.
En af kortisols vigtigste funktioner er bl.a. at hjælpe kroppen med at håndtere stressfaktorer som  sygdomme, operationer og infektioner.

Der findes mange forskellige stadier af binyretræthed, lige fra en mild træthed til alvorlige og sjældne binyresygdomme, som Cushings syndrom og Addison, hvor binyrerne producerer ekstremt lave doser binyrehormoner.

TEST dig selv
Den bedste måde at finde ud af, om du lider af trætte binyrer, er at måle binyrebarkhormonet kortisol. Indholdet i blodet svinger meget døgnet igennem og skal derfor undersøges på forskellige tidspunkter. En enkelt måling har ingen værdi. Kortisolmængden måles bedst i en spytprøve

  • Føler du at du skal slæbe dig igennem dagen?
  • Er du mere træt end du plejer at være?
  • Døjer du med en kronisk sygdom/ubalance i kroppen? Ved stort set alle kroniske ubalancer (allergi, eksem, gigt osv) ses binyretræthed.
  • Skal du have koffein eller sukker for at holde dig kørende?
  • Skal du have koffein for at komme i gang om morgenen?
  • Har du stor trang til sukker eller salte ting?
  • Er din sexlyst nedsat?
  • Er du meget træt om morgenen?
  • Har du svært ved at komme i seng om aftenen eller problemer med at falde i søvn?
  • Føler du dig trist eller følelsesløs? Måske lettere deprimeret?
  • Bliver du hurtigere stresset end du tidligere har gjort?
  • Bliver du oftere syg og tager det længere at komme til hægterne efter sygdom?
  • Sortner det ofte for dine øjne når du rejser dig pludseligt?
  • Har du lavt blodtryk?
  • Er dit blodsukker ustabilt?
  • Har du svært ved at holde fokus?
  • Har du hukommelsesproblemer? Taber du ofte tråden når du snakker?
  • Er du drænet for energi ved 15-16 tiden?
  • Får du mere energi efter 18?

Kan du nikke genkendende til flere eller mange af disse spørgsmål?
Så har du måske binyretræthed.

Almindelige årsager til binyretræthed er: 
Sygdomstilstande i kroppen F.eks. alvorlige eller tilbagevendende lungebetændelse, bronkitis, influenza, kræft, aids, autoimmune sygdomme, vaccinationer og andre sygdomme.
Fysiske belastninger som operationer, dårlig ernæring, misbrug, skader, udmattelse, for lidt søvn o.l.
Følelsesmæssig stress pga. mobnig, relationer til familie og venner, arbejde eller af psykisk oprindelse. Dagligdagens stress, deadlines m.m.
Miljøbetinget stress fra f.eks. giftige kemikalier og andre forureningskilder i vand, luft, tøj eller mad.
Fødevareallergi eller intolerance

Binyretræthed kan også nedarves, hvis moderen var stresset under graviditeten eller led af binyretræthed.

Binyretræthed er en højest underdiagnosticeret tilstand og alt for ofte er binyretræthed underliggende årsag til en bred vifte af diffuse symptomer. Desværre er alt for få læger i dag  opmærksomme på at stille denne diagnose til trods for de store mængder af forskning, der efterhånden findes på området.

Heldigvis er de fleste tilfælde af binyretræthed forholdsvis nemme at behandle med naturlige midler.

Gode råd, der styrker dine binyrer og giver dig ny energi
1. Øg dit indtag af frugt og grønt. Drik smoothies og juice med bladgrønt til morgenmad, salater og friskpresset juice af bladgrønt. Spis store salater til hvert måltid.
2. Mangel på vitaminer og mineraler. Specielt B12, D3 vitamin og jernmangel kan give udpræget træthed. D-vitamin får vi fra solens stråler og derfor er de fleste danskere i mangel vinteren
igennem.
3. Undgå helt energirøvere fx som lyst brød, sukker, sodavand, stort indtag af
stivelsesholdige produkter, kaffe, alkohol og cigaretter.
4. Motion: rør dig hver dag for at ilte kroppens celler og hjernen, men undgå at træne hårdt eller langvarigt ved binyretræthed. Træn hellere kort og intensivt.
5. Afstressning. Dyrk afstressende motionsformer, som f.eks. yoga. Lyt til en aftenvisualisering inden sengetid.
6. Søvn. Husk at få mellem 7-9 timers sammenhængende nattesøvn i et helt mørkt rum for at kunne være veludhvilet næste dag. Gå i seng før kl. 22
7. Fedt. Alle steroide hormoner , som bl.a. kortisol, dannes af kolesterol, derfor er det vigtigt at få gode, mættede fedtstoffer i kosten. F.eks, økologisk, kærnet smør (ikke
smørbare blandingsprodukter!) eller kokosolie.
8. Væske. Sørg for at din krop er hydreret. En krop i væskeunderskud er træt. Start dagen med et stort glas vand med citronsaft og ½ tsk. Himalayasalt.
9. Frisk luft og dagslys hver dag er mindst ligeså vigtigt for at opretholde et godt
energiniveau. Hjernen og alle cellerne i din krop har brug for sollys og ilt.
14. De rette tilskud og planteekstrakter. Tag et tilskud af adaptogene og immunstimulerende urter. Der findes mange forskellige og du bør tage dem, der passer til netop din situation. I min guide Boost Dit Immunforsvarhjælper jeg dig med at finde frem til lige netop de tilskud, som er aktuelle i din situation.

Du kan læse meget mere om binyretræthed og hvordan du undgår infektioner denne vinter i min guide Boost Dit Immunforsvar.