Hvad alle nybagte mødre bør vide om amning - Caroline FibækCaroline Fibæk

Lige nu er jeg ved at lægge sidste hånd på opsætningen af det nye Green Goddess Guide, og sidder derfor og smukkeserer alle indlæg, foredrag, opskrifter og ikke mindst alle Guides Til Naturlig Selvhjælp. Der er 45 store guides om naturlig behandling af diverse tilstande i kroppen, heriblandt amning. Jeg hører så ofte om kvinder med problemer i ammeperioden, så derfor vil jeg dele et uddrag af denne guide med jer:

Modermælk er altid at foretrække frem for erstatninger. Modermælken indeholder en sammensætning af immunstoffer som giver barnet et godt forsvar mod virus og bakterier i de første måneder, og det indeholder sp

ecifikke nyttestoffer, vitaminer og næringssalte. Denne sammensætning kan der ikke findes erstatning for.

Brystbørn overstår erfaringsmæssigt børnesygdommene lettere uden bivirkninger.

Am dit barn så længe det har lyst.

Der er mange fordele ved amning, bl.a. får børn, der ikke er blevet ammet oftere fjernet mandlerne. Mandlerne er en del af immunforsvaret, og de beskytter bl.a. mod luftvejsinfektioner. Modermælken indeholder store mængder af fedtsyren DHA, som har indflydelse på udvikling af barnets intelligens og om synsnerven udvikles optimalt. Modermælk giver også beskyttelse mod hals- og mellemørebetændelser. Den nedsætter risikoen for at udvikle allergi. Modermælken beskytter mod børneeksem

Sikken en magisk føde modermælk er – den indeholder alle de essentielle elementer for dit barns ernæring og det er dig der sørger for at nære jer begge.

Kosttilskud, der booster din mælkeproduktion

  • Tag dagligt et tilskud af en god multivitamin- og mineraltablet. Fx multivitamin fra Pharma Nord, Spektro eller OmniVegan.
  • Tag et tilskud af omega-3 fedtsyren DHA: Arctic Cod Liver Oil fra Nordic Naturals (kan fåes med ekstra d-vitamin og så slipper du for at tage d-vitamin ved siden af) eller Algae Omega-3 fra Nordic Naturals. Tilskud af DHA modvirker ammehjerne og sørger for at udvikle baby’s hjerne og nervesystem.
  • Bio-zink fra Pharma Nord (tag evt. zinktesten) Tages aften
  • Cal-Mag-C fra Solaray sørger for at du får nok calcium og magnesium. Tages aften
  • Evt. ekstra d-vitamin i vinterhalvåret
  • Probiotika (skaber god tarmflora hos dit barn når du ammer) Fx. NDS, Symbiolact eller Udo’s Choice Probiotika.

 

Du bør som sagt også sørge for at få rigeligt med zink, som er en nødvendighed for at have tilstrækkeligt modermælk. Mangler du zink, vil du have svært ved at producerer tilstrækkeligt med modermælk. Zink er også vigtigt for udviklingen af dit barns immunforsvar og råmælken er fuld af zink, så din barn får en god start. Se guiden om zink på Akademiet under Vitaminer og Mineraler. Her kan du også læse, hvordan du laver en zinktest.

Selen er et andet livsnødvendigt mineral for dit barn. Undersøgelser viser at en fjerdel af børn, som lider vuggedøden, mangler selen.

Spis derfor masser af sesamfrø (eller sesammælk), græskarkerner, solsikkekerner, hasselnødder, paranødder, mandler, hvide bønner og grøntsager. Evt. skaldyr, lam, kalkun, kylling.

Det er vigtigt at du fortsætter med at tage et godt vitamin- og mineraltilskud, samt fedtsyretilskud, som da du var gravid. Faktisk kræves der mere, ernæringsmæssigt af dig i ammeperioden, end under graviditeten. Du ernærer jo nu et større og større barn.

Mangel på fedtsyrer kan blandt andet give dig den berømte ammehjerne, simpelthen fordi hjernen -som består af 70% fedt- skrumper ind for at ernære din baby.

Mangel på næringsstoffer kan give mange forskellige symptomer som fx efterfødselsdepression, utilstrækkelig mælkeproduktion, lavt blodsukker, glemsomhed og meget andet.

Kost

En god ammekost kan bestå af

Fisk og skaldyr (ikke rovfisk – hold dig helt fra (dåse)tun og laks og gå efter MSC-certificerede fisk), æg, evt. vildt, fjerkræ, indmad, grønne- hvide og brune bønner, kål, fuldkorn, gode olier og fedtsyrer, masser af  grønne bladgrøntsager som spinat, nødder, frø, kerner, frugter, bær, rodfrugter og grøntsager og fx gede- eller fåremælksprodukter. Spis primært økologisk.

Pas dog på med at spise for meget af en fødevare, specielt stærke, syrlige og krydrede fødevarer, på en gang da din baby kan få ondt i maven af det.

En ammende mor bør holde sig langt væk fra alkohol – det giver for det første mælken en grim bismag og alkoholen overføres med modemælken så baby bliver fuld. Kvinder producerer også mindre mælk ved alkoholindtag

Undgå kaffe, the og cola fordi koffein mindsker modermælksproduktionen og desuden videregives med mælken til barnet, som bliver hyperaktivt og kan få forstyrret søvnmønster. Babyer mangler et enzym i leveren og kan ikke kan nedbryde koffein før 9 mdrs alderen.

Pas på med at falde i ”sukker-fælden” når du er træt og ikke har fået en sammenhængende nattesøvn i dagevis. Sukker giver måske et hurtigt energiboost, men gør dig kort efter endnu mere træt og tærrer også på de mineraler som dit barn skal bruge til at udvikles og trives. Spis i stedet regelmæssigt og hav altid nødder og tørret frugt med dig. Undgå raffineret mad og sørg for at få nok protein til at stabilisere blodsukkeret. Drik evt. lakridsrodste for at få mere energi og sørg for at få rigeligt væske. Grønne juicer og smoothies øger energiniveauet naturligt. Drik masser af væske, minimum 3 liter dagligt- du opdager hurtigt at du ofte er tørstig. Bliver din hud tør mangler du enten vand eller fedtsyrer.

Blue Manna er et ekstrakt af en alge (Aphanizomenon flos-aquae), der indeholder store mængder af phycocyanin – et blåt pigment med antioxadant effekt.
Algen indeholder også store mængder phenylethylamin, som også er kendt fra chokolade og som det stof der øger koncentration, fokus og opmærksomhed, og skaber en følelse af glæde og velvære. Lav en limonade af 1 liter vand, saften fra ½ citron og 1 kapsel blue manna. E3Live er også rig på phenylethylamin.

Babyer elsker hvidløg! Studier viser at når ammende mødre øger deres indtag af hvidløg så smagen videregives i modermælken, så spiser babyerne mere! Og dermed øges mælkeproduktionen. Desuden virker hvidløg antibakterielt og styrker immunforsvaret -både hos dig og din baby!

For at gøre hvidløg lidt lettere at få ned kan du presse et fed ned i en beholder m. låg og blande med 1 dl vand og 1 spsk. vand. Lad det stå og trække et døgn, si hvidløget fra og drik “hvidløgssiruppen” i løbet af dagen.

Er du forkølet eller har ondt i halsen kan du tilføje 1 cm hakket ingefærrod til blandingen. (kan bruges både under graviditet og amning)

Fennikelfrø, annisfrø og sellerifrø øger mælkeproduktionen. Tav en lille blanding af de forskellige frø og tyg daglig på dem -ganske som var det tyggegummi eller skrå

Amning er et fuldtidsjob og for at være sikker på at have danner rigeligt med mælk er det vigtigt at få nok søvn, da væksthormoner som stimulerer mælkedannelsen dannes i dyb søvn. Sov i et helt mørkt rum og lad være med at falde i søvn foran fjernsynet, da både støjen og lyset vil forhindre dig i at falde i den dybe REM søvn, hvor de vigtige søvnhormoner dannes.  Sov i et ventileret, mørk og stille rum, dryp evt. et par dråber lavendelolie på din hovedpude – det beroliger. Og sørg for at sove så snart chancen byder sig -også selvom det er på sofaen midt mellem bunker af vasketøj. Stress kan ligeledes nedsætte produktionen af mælk.

Babyer vokser i perioder meget – de såkaldte “tigerspring”, hvor baby er mere pjevset og vil amme mere. I de perioder vil du sikkert modtage massevis af velmenende råd fra veninder, svigermødre og sundhedsplejersker om at give supplerende modermælkserstatning, for at være sikker på baby for nok mad. Men lægger du istedet baby til at die så ofte som muligt, så vil din mælkeproduktion automatisk øges. Det er simpelthen naturens måde at sikre at mælkeproduktionen følger behovet hos din baby. Man kan kalde det naturens version a udbud og efterspørgsel.

 

Du kan bl.a. også finde guides til selvhjælp ved:

Akne vulgaris (bumser, uren hud) Allergi Amning Astma Autoimmunitet Bihulebetændelse Blodpropper og hjertekarkredsløb Blærebetændelse Bronkitis Brystkirtelbetændelse (mastitis) Børne eksem Cellulite Collitis ulcerosa, tyktarmsbetændelse Diarré Candida (systemisk) Endometriose Eksem Falsk strubehoste Forkølelsessår (herpes) Forstoppelse Fødselsdepression Graviditetsbetinget diabetes Graviditetskløe Hoste og Lynkuren mod snot og hoste Høfeber Irriteret tyktarm, IBS, colon irritable Kolik – spædbørn Morbus Crohn Morgenkvalme Mellemørebetændelse (ørepine) Nedsat sædkvalitet Oppustethed PCOS (PolyCystisk Ovariesyndrom) PMS Psoriasis Skedekatar (Vaginal candida, vaginitis, m.m.) Slidgigt Søvnproblemer Trøske

Se mere om The Green Goddess Guide her

Comments

comments

Tagged with:  

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.