Hvad din hormonbalance betyder for dit bikini lookCaroline Fibæk

Påvirker disse hormoner din vægt?

Kender du dette?

“Jeg har prøvet ALT, men jeg taber mig ikke.”

“Jeg vælger ikke det tøj, der klæder mig bedst, men det tøj der kamouflerer mig bedst”

“Jeg har snart slidt min røv i laser på den spinningcykel, og vægtnålen flytter sig ikke en milimeter.”

“Jeg føler mig mere og mere træt, flapset og trist. Og min energi er helt i bund.”

“Jeg bliver mere og mere utilfreds med mig selv, og nu påvirker det også mit humør.”

“Jeg råber af mine børn og min mand. Jeg er slet ikke mig selv.”

 

Genkender du dig selv i nogle af disse udsagn?

Jeg hører det så ofte fra mine klienter.

Men bare rolig. Det er ikke dig, der er noget galt med. Det er højst sandsynligt bare dine hormoner.

Og med stor sandsynlighed er årsagen til hormonelle ubalancer, som påvirker din vægt, NETOP  for mange slankekure og endeløse træningsregimer.

Hvad din hormonbalance betyder for dit bikini look denne sommer

Her er der specielt 3 hormoner, du bør kende:

Har du koks i disse 3 hormoner, kan du godt glemme alt om vægttab.

# ADIPONECTIN
Adiponectin er det hormon, der fortæller dine celler, at de skal forbrænde fedt. Det her er altså virkeligt et hormon, som kan fyre op for din fedtforbrænding.
Jo mere adiponectin, der cirkulerer rundt i dit blod, jo mere fedt vil du forbrænde.
Lave niveauer af adiponectin er forbundet med overvægt.
Men det træls er, at jo mere fedt, du har på kroppen, jo mindre adiponectin har du i blodet – og her starter kampen mod dellerne.
Men der er nogle ting, du selv kan gøre for at booste dannelsen af adiponectin:
1) Spis mere magnesium. Tag et letoptageligt magnesiumtilskud (jeg bruger dette), karbade i epsom salt (magnesiumsulfat) eller smør dig med magnesium olie. Spis masser af bladgrønt: spinat, broccoli, savoy, sortkål – jo grønnere jo bedre. Det grønne pigment klorofyl indeholder nemlig magnesium. jo mere klorofyl, jo mere magnesium.
2) Periodisk faste (f.eks. 16:8, 5:2 eller 1 dags kuren) ser også ud til at øge dannelsen af adiponectin.

 

#KORTISOL
Din krop producerer kortisol, når du er stresset og gør din krop klar til kamp eller flugt. Det er super smart, hvis du står overfor en akut fare, som du skal undgå. Men desværre så kræver en moderne livsstil ofte, at vi konstant er “i beredskab” til hverdagens mange krav. Og hvem kender ikke suset ved et kortisol-rush? Din hjerne tænker helt klart, dine muskler spændes, din blodsukker stiger, dit hjerte hamrer afsted. Og det er fint, hvis også vi formår at normalisere kortisolniveauerne igen.
Desværre kræver vores liv ofte at vi mere eller mindre konstant “er på” og vi søger disse “kortisol-highs” for at komme igennem dagen. Hver gang du drikker kaffe (eller energidrikke), skaber du præcis samme stressreaktion i kroppen, som stod du overfor en akut fare.
Og konstant forhøjede kortisolniveauer fører til en lang rækker af helbredsproblemer med tiden – nedsat immunforsvar, øget inflammation og så påvirker kortisol næsten alle andre hormoner i kroppen. MEN konstant for høje niveauer af kortisol øger også cravings efter søde sager og hurtige kulhydrater. Og den øgede udskillelse af kortisol, får din krop til at nedbryde muskelmasse. Og jo mindre muskelmasse du har, jo langsommere vil din forbrænding fungere – og du vil lagre fedt mere effektivt. For høje kortisolniveauer får dig til at lagre fedt lettere på maven. Hello muffintop. Og det er en ond cirkel, for jo mere abdominalt fedtvæv du har, jo mere kortisol vil du producere under stress.
Og så har vi ikke engang snakket om, hvad der sker, når kroppen brænder sammen efter længere tid med forhøjet kortisol.
Heldigvis er der meget du selv kan gøre, for at holde dine kortisolniveauer i balance:
1) Koffein øger udskillelses af kortisol. Drop kaffen – i hvert fald til du er mere i balance. Så kan du tage en kvalitets-kop i ny og næ, som du virkeligt nyder.
2) Vejrtrækningsøvelser Træk vejret ind igennem næsen og fyld hele maven op med luft. Hold vejret mens du langsom tæller til 4 og lad luften strømme ud gennem munden. Gentag 10 gange.
3: Glæde, nus, latter, nydelse og nærvær hæmmer øjeblikkeligt stress.

 

# GHRELIN
Jeg ved det godt – ghrelin lyder som en lille, gnaven Gremlin. Faktisk en sulten Gremlin. For ghrelin er nemlig det hormon, som styrer din sult. Jo højere niveuer af ghrelin, jo mere sulten er du. Cravings og ukontrollerbar sult kan meget vel bunde i for høje niveauer af ghrelin. Ghrelin påvirker din hjernes sultcenter ved at aktivere belønningscentret og få dig til at hungre efter søde, fede sager. Og tit så giver ubalancer i ghrelin produktionen dig cravings om aftenen eller om natten. Jeg ser endda klienter, som har så forhøjede niveauer af ghrelin, at de står op om natten for at spise.

Heldigvis er løsningen ret dejlig: SOV.
Sov minimum 8 timer i et mørk og stille rum. Det vil hurtigt regulere dine ghrelin niveauer.
Bare let søvnmangel øger dine niveauer af ghrelin. Og kender vi ikke alle de der dage, hvor vi af en eller anden grund ikke har fået sovet nok? Kroppen hungrer bare crappy mad, hele dagen. gerne salt, sødt OG fedt på én gang.

 

Vil du lære endnu mere om hormoner, så tilmeld dig mit nyeste online kursus HormonKuren. Der er early bird rabat til de 100 første.

Hvad din hormonbalance betyder for dit bikini look denne sommer

Comments

comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.