Min hjerne fungerer lidt langsomt i dag (kom til at snakke i telefon med fab veninde til alt for sent i går aftes 😜) Og så gør jeg sådan her, for at få gang i de små grå igen 🤸🏼

Hjernen har brug for ilt, som bæres med blodet fra dine lunger via arterier hele vejen til dit hovede, sammen med næringsstoffer. I hjernen fordeles blodet via et netværk af små kar ud til alle dine hjerneceller og leverer næring og ilt. 🧠

Derfor er kredsløbet utroligt vigtigt for din hjerne også. Og er kredsløbet nedsat i én del af kroppen, så er det stor risiko for at tilførsel af ilt og næring til hjernen også lider.

Dårligt kredsløb kan fx vise sig som erektil dysfunktion hos mænd (altså, rejsningsproblemer), hævede eller kolde og blålige hænder og fødder, hårtab, sprukne negle, langsom fordøjelse, udmattelse, tendens til kuldskærhed, smerter og kramper i ben.

Dårligt kredsløb kan skyldes artheroschlerose og højt kolesterol (der er en historie til det med højt kolesterol, som ikke i sig selv nødvendigvis er problematisk, men det må blive en anden post;)

Men også stramt bindevæv (Fascia) – se mine forrige posts om cellulite og Fascia – kan hæmme blodkredsløbet.

Min hjerne er mit vigtigste arbejdsreskab, så i løbet af en arbejdsdag, gør jeg en del for at få ilt og næring til den. Særligt inversions – altså yogastillinger på hovedet. Og denne her er min favorit. Jeg sætter vægte på benene, for at få en god bentræning samtidig (men core og arme bliver seriøst trænet simultant på denne måde 🤸🏼🤘🏼💪🏻)

Og meget andet øger kredsløbet til hjernen:
– Afslut dit morgenbad med et kold gys.
– Hop i havet – jeg elsker vinterbadning efterfulgt af en tur i sauna.
– Sørg for at få pulsen op hver dag
– Tag tilskud af EPA og DHA – jeg bruger algeolien fra @greengoddessguide
– Grøn te er også ganske fantastisk