Irriteret tarm? - Caroline FibækCaroline Fibæk

Jeg får flere og flere klienter, som har fået diagnosen “Irritabel tyktarm”. Samtidig får jeg også flere og flere spørgsmål fra folk, som har fået diagnosen og fået at vide irritabel tyktarm (IBS) er en kronisk tilstand, som man ikke kan gøre noget ved. Det vil jeg nu godt argumentere for at man kan.

Irritabel tyktarm er blevet en folkesygdom – hele 15-30% af befolkningen døjer med symptomer, der passer på denne diagnose. En irritabel eller nervøs tyktarm betegnes, som forstyrrelser i tarmens naturlige bevægelser (også kaldet peristaltik).

En af de hyppigste årsager til fordøjelsesproblemer er den moderne livsstil med prefabrikeret mad, stress, antibiotika og kemikalier, som forstyrrer tarmens naturlige mikroflora og nervesystem.

Man kender ikke den nøjagtige årsag til en irritabel tyktarm, men man regner med at følgende bidrager til symptomerne:

  • allergier,
  • overfølsomhed (intollerancer),
  • mangel på fibre i maden,
  • infektioner med eller overvækst af svampe (candida), bakterier, parasitter
  • dysbiose i tarmsystemet (forstyrrelse af den naturlige bakterieflora)
  • Stress og nervøsitet

Symptomer

  • Kramper forskellige steder i maven. Ofte efter et måltid.
  • Forstyrrelser i afføringsmønster, varierende mellem forstoppelse eller diarre.
  • Luft i maven (flatulens)

Symptomerne kan nogle gange forveksles med skjult forstoppelse.

Når jeg tilser klienter med IBS er behandlingen meget individuel. Hos nogle er årsagen stress og nervøsitet, andre en gammel infektion, overvækst af candida og gæringsprocessor. Nogle døjer også med manglende mavesyre. Derfor varierer behandlingen efter den underliggende årsag. Alt andet er symptombehandling.

 

Der er dog nogle helt ufarlige råd, du selv kan følge:

Udeluk helt sukker og hvidt brød, kage, slik og sodavand fra din kost.

Prøv at udelukke gluten og mælkeprodukter i en periode, da de ofte irriterer tarmslimhinden.

Vand med citron om morgenen styrker lever og fordøjelse generelt

Spis en fiberrig kost – masser af grøntsager, kerner, bær o.l. Drik rigeligt med vand.

Hvidløg, krydderurter, cayenne, paprika og ingefær er særlig godt.

Undgå junkfood og stærkt opvarmede olier og fedtstoffer – f.eks. chips, pomfritter, pulversaucer, grillkylling og andre pandestegte eller grillede emner.

Luft i maven kan skyldes for lidt mavesyre, eller problemer med at nedbryde bønner, kål, løg, gær, hvedemel og kød. Vær opmærksom på allergi og intolerance (især mælk og hvede).

Spis gerne fermenterede fødevarer, som surkål, kombucha, kim chi m.m.

Spis langsomt og tyk maden grundigt.

 

Der kan være allergi overfor en række fødevarer. Kostændring alene vil hjælpe halvdelen med irritabel tyktarm.

 

Tilskud

Tag et tilskud af probiotiske mælkesyrebakterier, f.eks. Symbiolact. Dit tarmsystem bør indeholde ca. 1,5 kilo bakterier, som hjælper dig med at nedbryde og optage næring, holde patogener væk, styrker dit immunforsvar og meget mere.

 

Chamomilla recutita (kamille) beroliger tarmsystemet.

Aloe barbadensis (aloe vera). Beroliger tarmsystemet, modvirker inflammation og plejer tarmslimhinden og modvirker candida overvækst.

Røllike virker afslappende på tarmvæggen. Drikkes som te.

Melisse (melissa officinalis) God plante mod irriteret tyktarm og har en afslappende effekt på tarmmuskulaturen. Specielt god ved nervøs mave og stress.

Afkog af fennikelfrø, kardemomme og nigellafrø modvirker luft i tarmen.

Desuden er det nødvendig at minimere stress. Jeg bruger forskellige teknikker på mine klienter, en af dem er denne aftenvisualisering.

Andre tilskud gives alt efter symptomer og årsag.

 

Andet

Yoga og lange gåture er vigtigt for at holde gang i tarmbevægelserne (peristaltikken) Giv dig god tid om morgenen, som er det mest naturlige tidspunkt for tømning af tarmen.

Vær opmærksom på stress og nervøsitet.

Tarmskyldning kan være en god ide. Se mere på www.colonic.dk

 

 

Du kan læse mere om konsultationer og forløb her

Læs beretninger fra klienter her

Comments

comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.