Kålchips er en super sund erstatning for chips – og samtidig en rigtig let måde at få meget mere grønt i både børn og voksne.

Lav en kæmpe portion nu du er igang. Kålen krymper nemlig en del og så bliver de bare altid spist hurtigt. Skulle du have nogle tilbage kan de opbevares i en lufttæt beholder ved stuetemperatur i ca. 3 uger.

Kålchips

DU SKAL BRUGE

  • Et stort bundt grønkål
  • ½-1 tsk. himalayasalt eller havsalt
  • 2 spsk. olivenolie
  • 1 spsk. citronsaft
  • 2 spsk. B-gærflager (købes i helsekostbutikker)

SÅDAN GØR DU

Skyld kålen og tør. Riv mindre stykker af kålen og fjern de store stilke i midten.

Bland salt, olivenolie, citronsaft og b-gærflager i en stor skål. Vend kålstykkerne i blandingen og sørg for kålen bliver godt smurt ind.

Anbring kålen i en dehydrator (tørreovn) og dehydrer i ca. 2-3 timer ved ca. 40 grader.

Har du ikke en dehydrator kan du tørre kålchips i ovnen ved laveste varme. Lad ovnlågen stå på klem.

Gode grunde til at spise meget mere kål

Grønkål (Brassica oleacea acephala) er fyldt med fibre og så er den en super kilde til A- og C-vitamin, jern og kalcium. Faktisk dækker 100 gram grønkål hele 20 pct. af dit dagsbehov for knoglestyrkende kalk.

Grønkål har et næsten dobbelt så højt indhold af kalcium som komælk, og det optages næsten dobbelt så godt. Ved at spise bare 160 gram grønkål om dagen, får du samme mængde kalcium, som hvis du drikker en halv liter mælk.