Kan HormonKuren hænge sammen med familielivet?Caroline Fibæk

Vi får ofte mange spørgsmål på, hvordan det kan lade sig gøre at følge Hormonkuren, hvor du i en periode udelader forskellige typer mad, og samtidig skal lave mad til resten af familien.

Hormonkuren spiser du en masse dejlig mad med fokus på grønsager og sunde, nærende proteinkilder. Du lever antiinflammatorisk og spiser som udgangspunkt ikke gluten og mælkeprodukter. Derudover undgår du sukker og drikker ikke kaffe og alkohol. I særdeleshed i de 14 uger forløbet varer.

Du får selvfølgelig opskrifter på forskellige slags morgenmad, frokoster og aftensmad, samt skønne opskrifter på dejlige varme og kolde drikke, og lækre søde sager – samlet i det store online opskriftshæfte, som er en del af Hormonkuren.

Det er vigtigt at understrege at det kun er en periode vi udelukker de fødevarer, som hyppigst er problematiske – for derefter at genintroducere dem og se om kroppen reagerer. Og det får du selvfølgelig hjælp til. Samtidig tilføjer vi en masse af de hormonhelende fødevarer (fx chokolade, lakrids, mynte, ingefær, gurkemeje, salvie og meget mere).

Du kan se HormonKurens kostpyramide her:

Formålet med at spise antiinflammatorisk og undgå bestemte fødevare i denne periode er, at kroppen kan få ro fra de madvarer, der typisk giver problemer. Det er udgangspunktet, men for nogle af deltagerne er kosten mindre restriktiv.

Ofte ved vi ikke at disse fødevarer er problematiske. Vi kan ikke mærke at det belaster kroppen, fordi det desværre er blevet en normaltilstand at have det dårligt.

Nu kan jeg allerede høre dig sige: “Det kan jeg ikke. Hvad med familien? Jeg kan ikke stå hver dag og lave to forskellige slags mad!?” eller “Jeg kan IKKE leve uden kaffe og en ostemad” eller “Hvad skal jeg så spise til morgenmad?”.

Til det vil jeg svare: “Jo, du kan nemt leve uden kaffe og ostemadder”. Du får en masse ny inspiration til, hvad du kan spise til morgenmad i stedet. Og du får selvfølgelig også inspiration til, hvad du kan drikke i stedet for kaffe, og spise hvis du får lyst til en ostemad.

Og det er lækker mad! HormonKuren handler jo også om nydelse – og der er maden en vigtig faktor!

Men hvad med resten af familien?

Til at besvare det spørgsmål har jeg allieret mig med to af Hormonkurens tidligere deltagere, Karina Ravnsbjerg Poulsen og Dorthe Knudsen. Vi har spurgt dem, hvordan de har grebet det an.

Læs med her og se at det godt kan lade sig gøre…

Dorthe Knudsen har deltaget på HormonKuren flere gange. Hun bor sammen med sin kæreste og deres teenager på 14 år. Hør hvordan Dorthe forholdte sig til HormonKuren og resten af familien:

“Jeg valgte ret tidligt at HormonKuren var noget jeg gjorde for mig selv. Hvis hele familien skulle være gluten, mælke og sukkerfri skulle jeg bruge for meget energi på at få dem til at omlægge deres vaner, når jeg i virkeligheden også i perioder syntes det var udfordrende for mig selv. Den energi havde jeg ikke på daværende tidspunkt.”

Karina Ravnsbjerg Poulsen bor sammen med sin mand og to børn på 7 og 10 år og deltog på Hormonkurens hold 6:

“Inden jeg tilmeldte mig Hormonkuren var jeg meget i tvivl om jeg skulle gøre det. Jeg var bekymret for om jeg kunne overskue det. Hvad ville der komme til at ske? Og jeg synes det lød lidt farligt… I dag er jeg imponeret over, hvor nemt det har været og ikke mindst, hvor godt jeg  har fået det.”

Tidligere havde Karina medicinkrævende migræne 10-15 gange om måneden, som kunne vare i halve og hele dage, ofte over flere dage af gangen. Karinas migræne anfald er i dag halveret med ca. 50% og hun satser på at få endnu færre anfald med tiden, da hun fremover ønsker at følge den livsstil HormonKuren har inspireret hende til at leve.

De første dage på HormonKuren

Dorthe fortæller:

“Jeg startede med at fylde godt op med hampefrø, chiafrø, gojibær, morbær, raw cacao og forskellige glutenfri meltyper. Derefter fik mandelmælk og kokosmælk en fast plads i køleskabet og jeg fandt ud af, at det var smart at have glutenfrit pasta i køkkenskuffen. Nødder, frø og kerner havde vi i forvejen. Med disse relativt få ekstra ingredienser var jeg i gang.”

“For at gøre det nemmere for mig selv, ryddede jeg op i køkkenskabene og valgte at lave en skuffe som indeholdt de råvarer, jeg vidste var gode for mig. Efterhånden som jeg blev mere fortrolig med de nye opskrifter, kom der også flere nye råvarer til. Fx hampefrøproteinpulver og nøddesmør og cashewnødder. Efter et stykke tid, købte jeg en super god blender, der både kan lave nøddemælk og blende gulerødder, hvilket virkelig har været skønt.”

Karina fortsætter med hendes start på HormonKuren:

“For at kunne komme i gang med at afprøve flere af de nye retter, startede jeg med at finde ud af, hvilke nye retter jeg gerne vil prøve af, og så bestilte jeg de mere specielle ingredienser online. Jeg fandt også en del ting, der hvor jeg normalt handler.

I dag ved jeg hvilke råvarer, der passer til min og familiens smag. Så nu er det meget nemmere og ikke dyrere end tidligere. Jeg syntes også at det giver mig en nydelse at købe de nye ting, fordi jeg ved hvor gode de er for mig. Med tiden har jeg fundet ud af at det er nemmest for mig at købe de lidt mere specielle ting online.”

Samme mad for hele familien?

I starten var Dorthes families mad delvist forskellig:

“Når jeg spiste hampefrøgrød med bær til morgenmad, spiste familien det de plejede at spise. Når jeg spiste omelet med grønsager, spiste min familie det samme. Med tiden er min kæreste gået over til overvejende at spise det samme morgenmad, som mig, imens teenageren holder fast i den morgenmad, hun altid har spist.”

Karina fortæller også hvordan hun startede med kun selv at spise hormonvenlig mad, men senere fik familien mere og mere med ombord:

“I den første periode på 2 – 3 uger lavede jeg kun den hormonvenlige mad til sig selv. Jeg besluttede at hvis jeg kunne lide det, kunne de andre i familien også lide det. Det kostede noget ekstra tid og også nogle ekstra råvarer i de første uger.

Efterhånden fandt jeg ud af hvordan jeg kunne lave de retter familien plejede at spise på en måde så alle kunne spise med. Fx erstattede vi ofte oksekød med kalvekød og svinekød med kylling. I dag serveres der kun en slags mad til vores måltider. Jeg har aldrig følt at det var kedelig mad. Tværtimod har jeg følt mig heldig at jeg kunne spise al den lækre mad.”

Men hvad siger børnene?

Børnene i Karinas familien har rykket sig undervejs og har vænnet sig til den nye mad: “Især min ældste datter på 10 år har syntes det har været spændende og har undervejs været misundelig på den mad, der lå på mors tallerken. Så nu får hun ofte det sammen som mig.”

Det har krævet en tilvænningsperiode for både mor og børn. Især når børnene brokkede sig over det nye. Karina fortæller: “Her måtte jeg huske mig selv på at det her er MIN beslutning. Vi har besluttet at man skal smage! Og så er det fint at lade det ligge på tallerkenen, hvis det ikke lige falder i ens smag. Der er altid andet på bordet at fylde på tallerkenen. Senest er det dog lykkedes mig at få børnene til at elske blomkålsris ved at blande revet blomkål med brune ris.”

Dorthe fortsætter om sin families kost på HormonKuren:

“Aftensmaden var nem, da hormonvenlig aftensmad godt kan laves, så alle kan spise det samme. En klassiker kan fx være pasta med kødsovs. Kødsovsen er som den plejer at være (kan også laves på hakket fjerkræ) og med en masse grønsager i sovsen. Og så laver vi pasta med og uden gluten, hvilket er til at overskue.

Når vi laver lasagne laver jeg et fad til mig, hvor pastapladerne er erstattet med squash i skiver og “mælkesovsen”, som vi alle får, er lavet på smør, rismel og plantemælk. Resten af familien får revet ost på deres lasagne, min er uden. Når vi en sjælden gang får sovs, jævner vi den med maizena og bindemidlet i frikadeller er det glutenfri mel, vi lige har i skuffen.

Min frokost består typisk af rester fra aftensmaden. Det er nemt og jeg slipper for at lave madpakker om morgenen, da jeg laver madpakken, når vi pakker aftensmaden væk. Vi skal bare huske at lave ekstra, når vi alligevel er i gang med aftensmaden.”

Hvordan er weekenderne, når man er på HormonKuren?

I weekenden er Karinas familien nu begyndt at lave et stort morgenmadsbord, med flere forskellige ting på bordet. De spiser en hel del flere æg end tidligere. Både som scrambled eggs, blødkogte æg og spejlæg. Det er også her resten af familien har smagt på det nye Karina er begyndt at spise til morgenmad, som fx chokoladegrød og vaniliegrød. For tænk at måtte spise noget til morgenmad, der smager som dessert!

Madplaner for aftensmaden gør livet lettere. Karina fortæller:

“For at tingene kan hænge sammen praktisk, er jeg begyndt at lave madplaner for aftensmaden til en uge af gangen. Der købes ind og i løbet af weekenden forbereder jeg grønsager til næste uge. Det er også i weekenden, jeg laver æggemuffins til madpakker og forbereder fx chokoladegrøden, så den er klar og nem at tage med på arbejde. Nogle morgener står den på kernebrød med avokado, andre morgener en grøn smoothie.

Med planlægning og et par timers forberedelse i løbet af weekenden, er hverdagen blevet meget nemmere. Jeg bruger dog mere tid i køkkenet end før, men jeg nyder det, fordi jeg gør noget godt for sig selv.

Og jeg kan helt klart mærke hvordan især sukker gør mig tung, træt og fylder min krop med væske. Det er en kæmpe motivation til at lade fredags slikket stå og i stedet nyde nogle af de lækre snacks fra HormonKurens opskriftshæfte.

Efter reintroduktion af gluten har jeg også valgt at holde fast i den glutenfri livsstil, fordi jeg fandt ud af at gluten gør mig oppustet.”

Hvordan har det alt i alt været for Dorthe og Karina (og deres familier) at være på HormonKuren?

Dorthe: 

“Jeg er en madnørd, så de praktiske udfordringer har været spændende at kaste sig over. Og det har været det hele værd. Fra at være en stresset, træt kvinde plaget af overgangsalder og smerter i hele kroppen, er jeg blevet en glad mor og kæreste, med styr på søvn og døgnrytme, der har lyst til at træne flere gange om ugen. Det er da et mirakel. Så jo – det har været det hele værd.

Og det sjove er, at som tiden går, begynder resten af familien at spise det samme som mig. Ikke fordi jeg siger de skal, men fordi de gode sager står lige foran næsen af dem, og så smager det jo godt.”

Karina:

“Det hele har været meget nemmere end jeg troede, og jeg synes heller ikke det er svært i dag. Ofte tænker jeg: “Hold da op må jeg spise det til morgenmad?”. De første 5 – 6 uger var udfordrende, men jeg overvejede aldrig om jeg magtede det og trangen til sødt og salt forsvandt hurtigt. Hvis jeg en dag har fået for lidt protein kan jeg få lyst til “Noget”. Så nu har jeg mere fokus på hvad min krop har brug for. Det er fedt, det jeg spiser. Jeg har ikke haft trang til noget.

Udover at få mine migræneanfald halveret har jeg tabt mig 7½ kg., hvilket slet ikke var min motivation til at starte med. Og det er uden at jeg har været sulten undervejs. Min krop ser trænet ud. Nu kan jeg se mine muskler. Min mand har også bemærket at: “Du er ikke ligeså sur som du plejer at være” og jeg mærker også tydeligt at mine humørsvingninger næsten er forsvundet.

Det er imponerende, hvor nemt det har været. Det kræver en indsats og noget viljestyrke, men når man fokuserer på det man må, og gør det så enkelt som muligt, så kan det lykkes. Jeg har fokuseret på alt det jeg må og det fungerer rigtig godt”.

Tak til Karina og Dorthe for at dele deres erfaringer med os.

 

Få balance i dine hormoner med HormonKuren

HormonKuren er mit 14 ugers online forløb til at få dine hormoner i balance gennem søvn, kost, træning og hormonyoga, de rette tilskud og ikke mindst stressreduktion.

På HormonKuren lærer du alt om, hvordan du spiser (og nyder) dine hormoner tilbage i balance. Om hvordan du undgår overvægt, PMS, akne, hedeture, smertefulde menstruationer, lavt energiniveau og hvordan du kan komme fertilitetsproblemer, stress eller ubehagelige symptomer til livs.

Næste forløb starter den 8. marts 2018.

Skal du nå med?
Det er din sidste chance i næsten et 1/2 år!

JA, TAK! Tilmeld mig HormonKuren NU!

Du kan læse alt om HormonKuren her.

Psst.. har du tidligere deltaget på HormonKuren kan du komme med til en billigere pris. Se hvordan her.

Comments

comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.