Kan motion virke forebyggende imod ovariecancer? Få forskningens svar.Caroline Fibæk

Foto: Camilla Hey

Det er almen kendt at livsstil i høj grad kan påvirke vores helbred, og det er derfor at vi arbejder holistisk med livsstil på HormonKuren.

Men hvad hvis vi spørger forskningen helt konkret:

Kan motion virke forebyggende imod ovariecancer?

Vi får ofte at vide at fysisk aktivitet er godt for vores helbred. Det er vigtigt at lytte til og ikke mindst at handle på.

Især efter nye undersøgelser har vist at motion er meget vigtigt både i forhold til at forebygge sygdom og til at stille en prognose for forløbet af en sygdom.

Forskningen tyder også på at en kvindes fysiske aktivitetsniveau i høj grad kan påvirke hendes risiko for at udvikle og overleve kræft i æggestokkene.

Hvad siger de nyeste undersøgelser?

Det er forskere ved Roswell Park Cancer Institute i Buffalo, New York, der har udført de undersøgelser, der viser at en stillesiddende livsstil kan være forbundet med en højere risiko for æggestokkræft, samt en større risiko for dødelighed for dem, som er ramt af sygdommen.

Ved den første undersøgelse deltog mere end 8.300 kvinder, som var diagnosticeret med kræft i æggestokkene og mere end 12.600 kvinder, som ikke var diagnosticeret.

Alle deltagerne blev bedt om at rapportere deres aktivitetsniveau undervejs i deltagelsen.

Da forskerne analyserede deltagernes aktivitetsniveau fandt de, at de deltagere, der ikke havde lavet nogle former for aktivitet inden for det seneste år, havde en 34 procents større risiko for at udvikle æggestokkræft end de andre deltagere i undersøgelsen, der oplyste at de motionerede regelmæssigt.

Deres BMI indgik også i vurderingen, og uanset BMI kom man frem til samme resultat.

Undersøgelse af kvinder diagnosticeret med ovariecancer

Ved den anden undersøgelse fokuserede man primært på risikoen for kvinder, der allerede var diagnosticeret med epitelial ovariecancer. Epitelial ovariecancer er den mest almindelige form ved denne type cancer.

Deltagerne bestod af mere end 6.800 kvinder med æggestokkræft. De blev udspurgt om hyppigheden af deres fysiske aktivitet forud for deres diagnose.

Svarene viste at dem der i mange år var stort set inaktive før de udviklede kræft, havde en 22 – 34 procents større risiko for at dø af sygdommen, sammenlignet med deres jævnaldrende, som havde fastholdt at træne en gang om ugen.

Selv om ingen af forsøgene var udviklet til at bevise årsag og virkning, viser begge undersøgelser klart nogle meget sandsynlige positive virkninger af fysisk aktivitet ifm. risikoen for kræft i æggestokkene.

Der var ingen forklaring på om bestemte former for motion var mere gavnlige end andre, men fokus er fortsat på at øge vores aktivitetsniveau.

Det er især vigtigt for kvinder at beskytte sig mod ovariecancer da den femårige overlevelsesrate på netop denne sygdom kun er 45,6 %.

Andre kendte risikofaktorer for kræft i æggestokkene er at se på:

  • Genetik: dvs. om andre i familien har eller haft sygdommen
  • Alder: da fremskreden alder også er en risiko samt brug af hormonbehandling og overvægt.

Hvilket igen betyder at du kan nedsætte din risiko for at udvikle æggestokkræft ved at blive normalvægtig, undgå hormonbehandling og ikke mindst at øge dit aktivitetsniveau.

Det at disse undersøgelser er nået frem til at motion virker beskyttende ift. æggestokkræft, bør absolut tages til efterretning. Især da der ikke er behov for hverken meget hårde eller daglige træningsrutiner.

Det der er behov for, er en form for regelmæssig fysisk aktivitet.

Det er derfor vigtigt at finde tid hver dag til at få lidt motion.

Gå en tur, find cyklen frem, start med at styrketræne.

Find de motionsformer du nyder så meget at du holder fast ved dem. Det der tæller er nemlig at blive ved.

Et godt helbred kræver en holistisk tilgang

Det er vigtigt at se hele vejen rundt, når det gælder dit helbred – og ikke kun ernæringsmæssigt. Hvordan er din livsstil? Hvordan har du det mentalt og fysisk?

Det er derfor at vi beskæftiger os både med dit fysiske, psykiske og biologiske velbefindende på HormonKuren.

Vi ser mennesket som et hele, hvor krop og sind konstant arbejder sammen.

På HormonKuren får du hjælp til at få dine hormoner i balance gennem afstresningsteknikker, søvn, psykoterapeutisk rådgivning, de rette tilskud, antiinflammatorisk kost og hormonhelende fødevarer, hormonyoga, hormonregulerende motion og nydelsesfulde øvelser.

Alt dette er med til at bringe kroppen i balance igen.

 

Skal du nå med på HormonKuren?

HormonKuren er et 14 ugers online forløb til at få dine hormoner i balance gennem søvn, kost, træning og hormonyoga, de rette tilskud og ikke mindst stressreduktion.

På HormonKuren arbejder vi med ALLE de væsentligste hormoner, som påvirker dit helbred, energiniveau og dit humør.

Vil du lære mere om hvordan du får hormonel balance i krop og sind? 

Så skal du med på det sidste hold for i år af HormonKuren.

Holdet starter den 8. marts. Det er din sidste chance i næsten et 1/2 år!

Ja! Tilmeld mig HormonKuren 

inden det er for sent!

Der går næsten 1/2 år før du får denne chance igen!

Du kan læse alt om HormonKuren her.

Det siger vores tidligere deltagere på HormonKuren:

“…Jeg tilmeldte mig hormonkuren, da jeg tidligere havde deltaget med stor personlig succes. Første gang jeg deltog var jeg sygemeldt med en rygsygdom, havde kroniske smerter i kroppen og havde ingen energi.

Efter 12 uger, hvor jeg fulgte kuren nøje, kom jeg tilbage på arbejdsmarkedet. Dvs. jeg sadlede helt om og valgte at studere igen. Jeg kom igang med at træne igen og jeg kunne igen genoptage mit sociale liv uden begrænsninger.

Hormonkuren var med til hjælpe mig på benene og blive glad for og i min krop igen. Så på mange måder var hormonkuren for mig, ikke “bare en kur” men en global livsstilændring, hvor mange af tiltagene blev implementeret i min dagligdag og efterlevet siden…”

– Natacha, HormonKuren hold 4 og 5

Comments

comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.