Efter vi lancerede den store hormontest på hjemmesiden har jeg fået rigtigt mange spørgsmål om KORTISOL & DHEA- stress og udbrændthed. Det er også de hormoner, som vi oplever de fleste har ubalancer i. Og samtidig er det de hormoner, der er vigtigst at adressere først – også før man arbejder med kønshormoner og stofskifte. For stresshormonerne påvirker alle andre hormoner, på godt og ondt.

Kortisol bliver ofte omtalt som et rigtigt “mother-fucker hormon”, men det er faktisk kroppens vigtigste hormon. Vores overlevelseshormon.

Når kroppen bliver akut stresset så trigges vores kamp-flugt reaktion og hjernen beder binyrerne udskille kortisol og adrenalin. Det får pulsen op, vi trækker vejret mere overfladisk, musklerne spændes og faktisk starter det også et inflammatorisk respons og blodet bliver lidt tykkere. Altsammen for at forberede kroppen på kamp eller traume.

Men vi mennesker står alligevel ikke så tit i livstruende situationer.

I dag går vores kamp-flugt reaktion lidt i gang når vækkeruret ringer, når vi får uventede regninger, når vi skændes, sidder i trafikpropper, skal nå deadlines osv. Måske ikke ligeså akut stress som ved en livstruende situation. Vi går sådan og “sjat-stresser” lidt i vores daglige hamsterhjul. Lidt som en hane der konstant drypper stresshormoner ud i blodbanen. Hjernen skal nemlig have et signal til at stoppe for kortisoludskillelsen og det signal kommer først ved en akut høj stigning i kortisol. Ikke når vi “sjat-stresser”.

Med tiden så kan kroppen have svært ved at følge med til hele tiden at lække kortisol og så daler den daglige kortisoludskillelse og vi bliver udbrændte.

I starten af en stressfase har man typisk symptomerne på højt kortisol i testen. Man er på, hyper og har måske svært ved at falde til ro om aftenen og døgnrytmen kan forrykkes pga dårlig søvn. Så er man træt om morgenen og udkørt, men lettere overgearet om aftenen – nærmest for udkørt til at sove.

Kortisoludskillelsen skal helst være høj om morgenen når du får sollys i øjnene og dale gennem dagen. Når det bliver mørkt er udskillelsen helt lav og det giver plads til udskillelsen af kroppens søvnhormon melatonin. Det kan du se på billedet her:

Men vender vi ikke tilbage til et mindre stressniveau i dagligdagen og en sund døgnrytme, så begynder symptomerne på lavt kortisol at opstå. Her begynder den totale mængde kortisol, der kan udskilles i løbet af dagen, at dale og den bliver ofte udskilt på de forkerte tidspunkter. I denne fase har man ofte både symptomer på lavt og højt kortisol i hormontesten.

Vi har et andet stresshormon: DHEA. Hvor kortisol er et katabolsk (nedbrydende) hormon, er DHEA et ananolsk (opbyggende) hormon. DHEA har blandt andet til opgave at råde bod på den skade længere tids øget kortisoludskillelse kan give. Men også DHEA produktionen kan dale. Og så får man får alvor symptomerne på “lavt kortisol” i testen.

Lave DHEA niveauer er kædet sammen med flere autoimmune lidelser.

Ved “lavt kortisol” kan man sige man har drænet kontoen. Hvis du var en bankkonto, var du i overtræk. Og I ved hvordan det er at låne i banken. Der skal betales tilbage – med renters rente.

Kortisolniveuerne påvirker nærmest alle andre hormoner – så har du symptomer på kortisolubalancer, så er det vigtigt først at fokusere på dem.

Det gør vi fra i morgen med:

-Søvn

-sollys

-vagusnervestimulation

-Den rette mad

-Plantenæringsstoffer

Kunne du genkende dig selv i det her?

Og er du klar til vi gør noget ved det?