Lider du af PMS? Prøv denne PMS-helende smoothie. - Caroline FibækCaroline Fibæk

PMS står for Præ-Menstruelt Syndrom, og er en hormonel lidelse, som er typisk ved lavt progesteronniveau. Og det bliver ofte værre fra vi er ca. 35 år og frem mod menopausen, fordi ægreserven mindskes og vi derfor ikke har ægløsning i hver cyklus (man kan sagtens have menstruation uden der har været ægløsning først). Og det er netop den tomme follikel, som ægget har været i, som skal danne de store mængder progesteron.
De lave niveauer af progesteron kombineret med det generelle fald i østrogen lige inden menstruationen starter, menes at være én af årsagerne til PMS.

PMS bruges som en betegnelse for de symptomer, som mange kvinder oplever før og under menstruationen: Underlivssmerter, lændesmerter, hovedpine, migræne, cravings, humørsvingninger, bumser, oppustethed, ødemer, glemsomhed, vægtøgning m.m.

Kønshormonerne progesteron og østrogen påvirker nemlig også din hjerne-kemi.

  • Østrogen bidrager til, at holde niveauet af “lykkehormonet” serotonin højt i hjernen.
  • Progesteron omdannes til metabolitten allopregnenolon, som i hjernen kobler sig til den samme receptor, som bl.a. det beroligende middel Valium gør. Den receptor hedder GABA-receptoren, som når den bliver aktiveret (enten af beroligende medicin eller af allopregnenolon), så bliver vi rolige og afslappede.

Så når disse to kønshormoner daler lige inden menstruationen starter, så mangler din hjernes kemi altså både den humørstabiliserende effekt fra de høje niveauer af serotonin og den beroligende effekt fra progesteron.

Derfor bliver vi mere urolige, ængstelige, grådlabile, hysteriske osv.
(Eller – jeg plejer at spørger mine klienter, om de oplever at deres mand og børn bliver mere irriterende den tid på måneden;)

Men du kan faktisk gøre noget for at lindre din PMS.

Her er nogle af de råd, jeg altid giver mine klienter:

#1) Udeluk sukker og raffineret mel

#2) Kvit kaffen – Kaffe og koffein øger udskillelsen af adrenalin og kortisol, men kortisol blokerer for progesteronreceptorerne og hæmmer samtidig dannelsen af progesteron (prøv matcha, maté eller grøn te i stedet).

#3) Mørk chokolade: Mørk chokolade er rig på phenylalanin, som i flere studier har vist sig at kunne mildne både fysiske og psykiske symptomer på PMS. Kakao indeholder naturlige MAO-hæmmere. MAO er et af de enzymer, som nedbryder serotonin. Når man hæmmer aktiviteten i disse enzymer, så påvirkes hjernen af det lykkebringende serotonin i længere tid.

#4) Spis kirsebær: Specielt de sure kirsebær, indeholder naturligt melatonin. Kvinder, der lider af PMS, ser ud til at have lavere melatoninniveauer.

#5) Dyrk yoga – særligt hofte-åbnere og afspænding af psoas. Psoas er din “mørbradsmuskel”. Mange kvinder (og også mænd, for den sags skyld) har en alt for anspændt psoasmuskulatur, og det er ofte én af årsagerne til kraftige munstruationssmerter, hvor inflammationsniveauet i underlivet naturligt øges.

#6) Få rigeligt med tryptofan – det omdannes til serotonin (og derefter melatonin). Gode kilder: græskarkerneproteinpulver, bananer, fjerkræ, æg og mandler. Du skal dog ikke spise lowcarb, hvis du vil have effekt af tryptofan, for denne aminosyre kan kun omdannes til serotonin, når du spiser kulhydrater. (jeg møder alt for mange kvinder som efter længerevarende streng lowcarb-kur udvikler PMS, dårlig søvn pg tristhed, netop af denne grund)

Prøv fx denne serotoninbooster smoothie, som indeholder masser af PMS-helende ingredienser.

SEROTONINBOOSTER SMOOTHIE

Denne smoothie kan du drikke regelmæssigt, hvis du døjer med humørsvingninger, PMS, cravings, tristhed eller dårlig søvn.

Den er rig på aminosyren tryptofan, som omdannes til lykkehormonet serotonin, der i mørke omdannes til søvnhormonet melatonin.

Rå kakao er rig på naturlige MAO-hæmmere, der sørger for at holde hjernens serotoninniveauer høje.

Samtidig indeholder den kulhydrater nok, til at tryptofan kan fragtes til hjernen og omdannes til
serotonin.

Til en person
DET SKAL DU BRUGE
◊ 1 banan
◊ 2 spsk raw kakaopulver
◊ 1 spsk mandelsmør
◊ 4 spsk græskarkerneproteinpulver
◊ 1 stort glas vand
Blend alle ingredienser til en lækker smoothie.

Dét er noget af det, vi arbejder meget mere med på HormonKuren. Der er et helt modul dedikeret til at få styr på dine progesteron-niveauer, som specielt er til dig med PMS, nedtrykthed, cyster, fertilitetsproblemer og humørsvingninger.

Comments

comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.