Mangler du energi? Tag testen - Caroline FibækCaroline Fibæk
I dag er stress efterhånden en folkesygdom og flere og flere mennesker “går ned” med stress. I sidste nyhedsbrev fortalte jeg om, hvad der sker i kroppen under stress og når vores produktion af hormonet kortisol er kronisk forhøjet. I dag vil jeg fortælle lidt om, hvad der sker i din krop, når den bliver træt af, at du stresser og jager rundt hele tiden – og du brænder ud.
Prøv også lige at tage testen længere nede og se om du har tegn på udbrændthed.Binyretræthed betyder at binyrerne ikke kan producere nok hormoner, specielt hormonet kortisol. Binyretræthed menes, at være et af de mest underdiagnosticerede helbredsproblemer og man anslår at op mod 90% af befolkningen har en utilstrækkelig produktion af binyre-hormoner (binyretræthed/hypoadreni)
Binyrerne producerer bl.a. steroide hormoner som cortisol, adrenalin, noradrenalin, aldosteron, testosteron og DHEA. Binyrerne er en del af et større hormonsystem i kroppen, som er med til at regulere bl.a. væskebalancen, blodsukkeret, kønshormonerne, kamp-flugt reaktionerne, immunforsvaret m.m.
Mennesker, der lider af binyretræthed, producerer ikke nok af hormonerne kortisol og aldosteron.
En af kortisols vigtigste funktioner er bl.a. at hjælpe kroppen med at håndtere stressfaktorer som  sygdomme, operationer og infektioner.
Der findes mange forskellige stadier af binyretræthed, lige fra en mild træthed til alvorlige og sjældne binyresygdomme, som Cushings syndrom og Addison, hvor binyrerne producerer ekstremt lave doser binyrehormoner.

Lav produktion af kortisolTEST dig selv
Den bedste måde at finde ud af, om du lider af trætte binyrer, er at måle binyrebarkhormonet kortisol. Indholdet i blodet svinger meget døgnet igennem og skal derfor undersøges på forskellige tidspunkter. En enkelt måling har ingen værdi. Kortisolmængden måles bedst i en spytprøve

  • Føler du at du skal slæbe dig igennem dagen?
  • Er du mere træt end du plejer at være?
  • Døjer du med en kronisk sygdom/ubalance i kroppen? Ved stort set alle kroniske ubalancer (allergi, eksem, gigt osv) ses binyretræthed.
  • Skal du have koffein eller sukker for at holde dig kørende?
  • Skal du have koffein for at komme i gang om morgenen?
  • Har du stor trang til sukker eller salte ting?
  • Er din sexlyst nedsat?
  • Er du meget træt om morgenen?
  • Hurtig puls, hjertebanken, omtågethed?
  • Trang til salte sager?
  • Hyppig vandladning?
  • Har du svært ved at komme i seng om aftenen eller problemer med at falde i søvn?
  • Føler du dig trist eller følelsesløs? Måske lettere deprimeret?
  • Bliver du hurtigere stresset end du tidligere har gjort?
  • Bliver du oftere syg og tager det længere at komme til hægterne efter sygdom?
  • Dårlig sårheling?
  • Sortner det ofte for dine øjne når du rejser dig pludseligt? (ortostatisk lavt blodtryk)
  • Har du lavt blodtryk?
  • Er dit blodsukker ustabilt?
  • Har du svært ved at holde fokus?
  • Har du hukommelsesproblemer? Taber du ofte tråden når du snakker?
  • Er du drænet for energi ved 15-16 tiden?
  • Får du mere energi efter 18?

Kan du nikke genkendende til flere eller mange af disse spørgsmål?
Så har du måske binyretræthed.

Almindelige følger af lav kortisolproduktion over længere tid er bl.a. fibromyalgi, kronisk træthedssyndrom, elektrolytubalancer og tab af knoglemasse. Der er desuden min erfaring, at kvinder som lider af ubehandlet hypoadreni (altså, konstante lave niveauer af kortisol) og samtidig har lavt stofskifte, ofte ikke får nogen særlig hjælp af stofskiftemedicin, før deres kortisolniveauer er normaliserede.Almindelige årsager til binyretræthed er: 
Sygdomstilstande i kroppen F.eks. alvorlige eller tilbagevendende lungebetændelse, bronkitis, influenza, kræft, aids, autoimmune sygdomme, vaccinationer og andre sygdomme.
Fysiske belastninger som operationer, dårlig ernæring, misbrug, skader, udmattelse, for lidt søvn o.l.
Følelsesmæssig stress pga. mobnig, relationer til familie og venner, arbejde eller af psykisk oprindelse. Dagligdagens stress, deadlines m.m.
Miljøbetinget stress fra f.eks. giftige kemikalier og andre forureningskilder i vand, luft, tøj eller mad.
Fødevareallergi eller intolerance
Binyretræthed kan også nedarves, hvis moderen var stresset under graviditeten eller led af binyretræthed.
Binyretræthed er en højest underdiagnosticeret tilstand og alt for ofte er binyretræthed underliggende årsag til en bred vifte af diffuse symptomer. Desværre er alt for få læger i dag  opmærksomme på at stille denne diagnose til trods for de store mængder af forskning, der efterhånden findes på området.

Heldigvis er de fleste tilfælde af binyretræthed forholdsvis nemme at behandle med naturlige midler.

Gode råd, der styrker dine binyrer og giver dig ny energi
1. Øg dit indtag af frugt og grønt. Drik smoothies og juice med bladgrønt dagligt, salater og friskpresset juice af bladgrønt. Spis store salater til hvert måltid.
2. Mangel på vitaminer og mineraler. Specielt B12, D3 vitamin og jernmangel kan give udpræget træthed. D-vitamin får vi fra solens stråler og derfor er de fleste danskere i mangel vinteren
igennem.
3. Undgå helt energirøvere fx som lyst brød, sukker, sodavand, stort indtag af
stivelsesholdige produkter, kaffe, alkohol og cigaretter.
4. Motion: rør dig hver dag for at ilte kroppens celler og hjernen, men undgå at træne hårdt eller langvarigt ved binyretræthed. Træn hellere kort og intensivt.
5. Afstressning. Dyrk afstressende motionsformer, som f.eks. yoga. Lyt til en aftenvisualisering inden sengetid.
6. Søvn. Husk at få mellem 7-9 timers sammenhængende nattesøvn i et helt mørkt rum for at kunne være veludhvilet næste dag. Gå i seng før kl. 22
7. Fedt. Alle steroide hormoner , som bl.a. kortisol, dannes af kolesterol, derfor er det vigtigt at få gode, mættede fedtstoffer i kosten. F.eks, økologisk, kærnet smør (ikke smørbare blandingsprodukter!) eller kokosolie.
8. Væske. Sørg for at din krop er hydreret. En krop i væskeunderskud er træt. Start dagen med et stort glas vand med citronsaft og ½ tsk. Himalayasalt.
9. Frisk luft og dagslys hver dag er mindst ligeså vigtigt for at opretholde et godt
energiniveau. Hjernen og alle cellerne i din krop har brug for sollys og ilt. Gå ture, men dyrk ikke hård motion.
10. Protein Sørg for at få en god portion letoptagelig protein til alle måltider: æg, fisk, hampefrø, bipollen, chiafrø, bønner, risproteinpulver (PlantForce) eller økologisk kød af høj kvalitet.
11. De rette tilskud og adaptogene urter, f.eks. glycyrrhiza glabra (lakrids), Astragalus membranaceus – (hindeagtig astragel), Eleutheroccocus senticosus (russisk rod), Rhodiola rosea  (rosenrod) mf.l. som alle har dokumenteret effekt.
Tag aldrig naturmedicin, hvis du er gravid. Kombiner ikke naturmedicin med lægeordineret medicin. Søg råd hos kvalificerede behandlere, hvis du er i tvivl om brugen af naturmedicin.

Det ALLERFØRSTE man skal gøre, når man skal have balance i kroppen igen – det er, at se på kortisolniveauerne og din stresstolerance.Derfor er det også det vi starter med på NydelsesKuren.

  • Den første uge bliver du massivt inspireret og motiveret – så det kilder i maven for at komme i gang
  • Så sørger vi for, at du kommer til at sove som et spædbarn. Under søvnen regenererer bl.a. dit hormonsystem og nervesystem.
  • Derefter sørger vi for, at regulere yderligere på dine kortisol niveauer, både med visualiseringer på mp3, der “hjernevasker” dig til at slippe al stress og med urter og tilskud, der regulerer dine kortisolproducerende kirtler.
  • Bagefter lærer du effektive (meget tidsbesparende!) motionsformer, som bringer ro i hormonerne og vi arbejder med at regulere din appetit og få dig til at danne flere af de hormoner, som får dig til at smelte fedt.
  • Vi ser også på, om du har brug for afgiftning – har din lever brug for hjælp til at nedbryde overskydende østrogen?
  • Og så er der hele hormonkuren, som hjælper dig med præcist, at identificere dine hormonelle ubalancer og selv behandle dem
  • Der er en psykoterepeut tilkoblet forløbet, for i sidste del af NydelsesKuren arbejder vi med de dybererliggende årsager til at vi ikke drager nok omsorg for os selv, stresser og er selvdestruktive – så det fremover bliver let for dig at drage omsorg for dig selv med nærende mad og masser af nydelse.
  • På hvert modul er der videoundervisning, tests, opgaver, træningsvideoer, visualiseringer, opskrifter, guides, – alt sammen lavet, så det er så let som muligt for dig at gå til og implementere i din hverdag. Og så har vi selvfølgeligt et stort forum sammen, hvor vi chatter hver dag, jeg rådgiver og hver måned har vi et live webinar sammen. Så du er i gode hænder:)
Se hele programmet her.
Dette er den sidste NydelsesKur i år.
Tilmelding lukker, når holdet er fyldt op – senest 17. september

Comments

comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.