MOTION, SOLLYS OG LATTER - Caroline FibækCaroline Fibæk

NydelsesKurens 10 Bud #7

Tusinde tak til alle jer, der trodsede regn og marathonløberne i de Københavnske gader, for at komme til min bogreception og nydelsesfest i søndags! Jeg er fuldstændigtblownaway over alle de dejlige mennesker, gaver, blomster og lykkeønskninger! TAK!
nyd dig slank
Desværre gik der lidt kludder i udsendelsen af MiniNydelsesKuren, mens jeg var travlt optaget af at nyde min reception:)
Ikke alle har modtaget NydelsesKurens 5. og 6. dag. Du kan læse dem lige her:
Nyd dig Slank med Selvomsorg & Selvforkælelse (dag 5)
Nyd Dig Slank med Meditation, Søvn & Hvile (dag 6)

Men nu er vi kommet til NydelsesKurens 7. bud:
nydelseskuren

7. Motion, sollys og latter

Din krop har behov for at røre sig – hver dag. Inkorporer motion i din dagligdag – løb med børnene i børnehave eller til fritidsaktiviteter, løb om kap op ad trappen, leg med dine børn eller din hund. Gør motion til en naturlig del af din hverdag og nyd at bruge din krop. Find aktiviteter du nyder, f.eks. dans, yoga, hullahop, sjipning, trampolin, mavedans – du skal nyde det. Husk af få frisk luft hver dag og sollys – masser af sollys. I de mørke vintermåneder bør du tage tilskud af D-vitamin (som vi normalt får fra solen).
Det vigtigste er sådan set at du nyder den motion du dyrker.

At bevæge kroppen er essentielt for vægttab.
Der findes mange forskellige teorier om hvad der er bedst for kroppen – konditionstræning eller styrketræning.
Jeg mener, at det der er bedst for dig, er den type motion du synes er sjovest.
Egentligt strider al motion mod vores instinkter om at bevare energi og ikke spille vores kræfter unædvendigt. Det ville jo være helt skørt ude i naturen, hvis dyrerne pludseligt begyndte at motionere. Til gengæld er det nødvendigt for vores overlevelse. Derfor har vi ofte brug for et mål for at kunne finde motivation til at bevæge os. Ligesom løven skal have et mål(tid) med at jagte antilopen gennem savannen. Ellers ville den bare ligge og dase i solen.

På NydelsesKuren og i min bog Nyd Dig Slank arbejder vi meget med den negative effekt, som latent stress har. De fleste af os oplever denne stress i en dagligdag med deadlines, møder, skole-hjem-samtaler, hente og bringe børn, ulvetimer, aftensmad, lektier osv. Jeg kalder det “hamsterhjulet”.
Men med nogle typer motion kan du faktisk stresse din krop positivt.
Hvis din krop er i fedtlagringsmode pga. hverdagens stress (det sker for de fleste af os) kan du faktisk “narre” din krop til, at tro den skal være sund og slank i en fart.

Men ikke med kedelig og normal motion med fokus på at forbrænde fedt og brænde kalorier af. Nej – kortvarig og eksplosiv bevægelse, hvor du kortvarigt udskiller stresshormoner.
Du skal have din krop til at tro at den løber fra en sabeltiger  – på den måde oplever du kortvarigt en form for stress – som kan de-aktivere de fedtlagrings processer, som den langvarige, kroniske emotioenelle og fysiske stress skaber.
Jeg ved godt det ikke måske lige er din ide af nydelse. Men tænk sådan her:
Dine celler ELSKER når du bevæger din krop – for på den måde kommer der ilt og næring ud til ALLE celler i kroppen og affaldsstofferne transporteres lettere ud af din krop. På den måde kan dine celler lettere nyde og få næring.
Du skal droppe AL langvarig og kedelig motion. Og det lyder da straks lidt mere af nydelse;)

Du kan udnytte denne effekt ved at dyrke holdsport, konkurrencesport og alt, som giver dig et kortvarigt adrenalin-kick – f.eks. bungy jump, kettlebells eller bjergklatring.
Du kan også skabe denne effekt på dine almindelige løbe, – gå – eller cykelture ved ganske simpelt at forestille dig, at der pludseligt løber en glubsk hund efter dig og du må give den fuld gas i 1 minut for at slippe væk. (Man kunne også kalde det intervalløb)
Har du slet ikke overskud til at motionere, kan du på en daglig gåtur lave samme eksperiment og enten spurte, eller simpelthen bare gå hurtigere i 1-2 minutter.

Din krop skal have hviledage, intelligent motion og du mindst ligeså vigtigt:
Du skal holde af at bevæge dig. Ligesom børn elsker at være aktive og bevæge sig – helt naturligt!

Derfor får du på NydelsesKuren 2 træningsvideoer – og du skal maksimalt træne 20 min. 5 gange om ugen.
Den ene dag muskelopbyggende Pilates
Den anden dag NydelsesYoga.

Vigtigst af alt er det at du dyrker motion, som gør dig glad. Og som giver dig effekt.

I går fik jeg et rigtigt godt spørgsmål fra en bekendt, som undrende spurgte:
“Men seriøst, Caroline. HVORDAN gør NydelsesKuren mig slank?”
Svaret er ganske enkelt: “Fordi du lærer, hvordan du mindsker dannelsen af hormoner, der gør dig syg og tyk og hvordan du får din krop til at danne hormoner, der gør dig slank og lykkelig.”

Hverken kosttilskud, mantraer, mærkelige kure, kalorierestriktion, endeløse spinningtimer eller detox vil gøre det alene. Du bliver nødt til at leve i overensstemmelse med din krops natur. Og når du gør det, belønner den dig med energi, overskud, muskeltonus, en optimal vægt, lækker hud, stærk immunforsvar og en slank talje.
Din hjerne styrer selv dannelsen af disse slankende, afbalancerende hormoner hele tiden. Derfor får du på NydelsesKuren hver uge nye øvelser, der hjælper din hjerne med at kommunikere med din krop – og det er virkeligt nydelsesfulde øvelser. Nydelse er selvfølgeligt nøglen til at afbalancere dine hormoner.

Der er ikke mange pladser tilbage påNydelsesKurens sommerhold
Vi starter 29. maj og jeg lukker for tilmelding om præcis 8 dage.
Medmindre de sidste pladser bliver revet væk inden da.
Næste hold starter først i efteråret.

JA TAK – jeg vil have en krop i balance NU!

nydelseskuren

Må din dag være fyldt med næring og nydelse,

Kærlig hilsen

Caroline

Comments

comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.