P-piller og Hypothalamisk Amenoré

Er du stoppet med p-piller? 

Og oplever du at din menstruation ikke er kommet tilbage? 

Så er dette blogindlæg til dig. 

Det kan nemlig være et tegn på at du har hypethalamisk amenoré. 

Jeg møder rigtigt mange kvinder, som først opdager, at de har hypothalamisk amenoré når de stopper på p-piller og finder ud af, at deres menstruation ikke vender tilbage.

For på p-piller får man nemlig en kemisk induceret menstruation hver måned, som ikke er en rigtig menstruation. 

Det er det ikke fordi, når man er på p-piller har man ikke ægløsning og danner ikke kønshormoner (faktisk krymper ovarierne til samme størrelse som hos en kvinde efter overgangsalderen).

Derfor kan p-pille brug let maskere hypothalamisk amenoré. (Bliver forkortet: HA)

 

( Måske du lige nu tænker “Ja, okay.. Men hvad er Hypothalamisk amenoré?” 

Det har jeg skrevet meget mere om lige HER >>,  HER >> og HER >> 

OBS: link’tain’tne fører dig over til min instagramprofil.) 

 

Desværre får de kvinder med HA, der ikke ønsker graviditet, alt for ofte anbefalet at tage p-piller.

Tanken er, at der ved hypotalamisk amenoré er lavere niveauer af de hormoner, som beskytter mod knogletab  – og at p-piller vil kompensere for dette.

Men livsstilsændringer, der får den naturlige cyklus til at komme tilbage, giver en signifikant større knoglemineraltæthed end der kan opnås ved behandling med p-piller og anden østrogen-behandling.

Med andre ord vil p-piller ikke hjælpe lige så meget som livsstilsændringer, de kan måske endda maskere et underliggende problem – som ved HA er, at KROPPEN er stresset.

Det løses ikke ved at give p-piller!

Men ved at finde ud af hvad der stresser kroppen.

 

Ved HA ved man jo (se mine tidligere instagramopslag “For sund til menstruation” og “HPO-aksen”) at det er kronisk stress, stort vægttab og/eller for få kalorier eller for få kulhydrater, som er den underliggende årsag. 

 

Sæt ind med livsstilsændringer i stedet: 

Mad: 

Her er det vigtigt at få nok kalorier og ikke begrænse sig i forhold til indtaget af bestemte fødevaregrupper.

Mange kvinder med hypotalamisk amenoré har brug for mindst 2500 kalorier om dagen – og nogle har brug for mere.

Sky ikke de sunde kulhydrater.

Det kræver min 150 g kulhydrater om dagen at opretholde ægløsningen

– det svarer til ca 5 bananer.

Mere hvis du træner.

Hvile:

Stop med alle former for intens træning – herunder løb og crossfit.

Fokuser i stedet på stille og blid træning som yoga og kortvarig muskelopbyggende motion.

De endorfiner, der frigives ifm. intensiv træning, kan hæmme udskillelsen af GnRH, og dermed reguleringer af cyklus og ægløsning.

Overdreven motion undertrykker også leptin, som også skal stimulere frigivelsen af GnRH, ligesom kortisol også undertrykker GnRH.

Husk at det kun er midlertidigt træningen skal nedsættes.

Når menstruation er tilbage, kan de fleste kvinder igen træne som tidligere.

Hav fokus på stressreduktion:

Brug åndedrætsteknikker, yoga og gåture til at komme ned i gear og forsøg at finde og eliminere de stressorer der holder stressniveauet ved lige.

Er du vant til at bruge intens træning som stressreduktion er det vigtigt at finde andre måder at  reducere stress, så længe kroppen er i gang med at komme sig.

Vær tålmodig: 

Det tager cirka 6 måneder med din nye livsstil, at få udebleven menstruation tilbage.

Se eventuelt tilbage på hvilke livsstilsfaktorer, der gjorde at menstruationen stoppede.

Se efter vægttab, overtræning, stress og handl på det.

“Men – hvor meget skal jeg da tage på?”, spørger du nu måske?

De fleste får normal cyklus igen ved et BMI på 22-23.

Men ikke alle er ens, og du skal mere betragte det som opbygning af en sund krop, end vægtøgning.

Fokuser derfor på følgende:

Spis fuldfede mejeriprodukter, da undersøgelser antyder at kvinder der får mejeriprodukter med et højt fedtindhold hver dag, har mindre sandsynlighed for at få ægløsningsforstyrrelser, end de kvinder der bruger mælkeprodukter med lavt fedtindhold.

Få flere kulhydrater som brød og pasta da disse og andre højglykæmiske fødevarer giver højere koncentrationer af glukose i blodet vil gøre at GnRh-nervecellerne er mere aktive og hurtigere øger produktionen af FSH og LH, som øger vækst af follikler og ægløsning.

Adaptogener som maca eller vitex agnus castus ser ud til at kunne normalisere niveauerne af LH og FSH. (Brug dog ikke vitex ved rigtig PCO, hvor niveauerne af LH er forhøjede).

Kan du genkende dig selv her?

Eller har du en veninde, som har meget uregelmæssig cyklus eller udebleven menstruation?

Så send hende endelig linket til dette opslag. 💋

Kærligst 

Caroline