Plantehormoner - godt eller skidt? De 5 phytoøstrogener du SKAL kende! - Caroline FibækCaroline Fibæk

Du har måske hørt om phytoøstrogener og debatten om dem – er de gode eller er de dårlige?

Men vidste du, at der også findes mange slags plantehormoner?

Phytoøstrogener er stoffer, der findes i planter, og som er i stand til at efterligne østrogenernes virkning, fordi deres strukturer er meget lig de menneskelige østrogeners. Den menneskelig krop accepterer dem som sådanne.

Planteøstrogener eller phytoøstrogener er de primitive forløbere for vores egne menneskelige østrogener. De er dog ikke så stærke som de østrogener, kroppen skaber. Phytoøstrogener har eksisteret i menneskers kost i tusinder af år.

Man mener, at de skaber en “balance” med kroppens egne østrogener, efterhånden som kvinden gennemløber sin reproduktive fase og går ind i den menopausale fase.

I kroppen findes to typer af østrogenreceptorer (ER-alfa og ER-beta). Humant østrogen binder till ER-alfa og fytoøstrogener binder sig hovedsageligt til ER-beta.

Phytoøstrogener bruges hovedsageligt til at få kroppen til at tro, at der er mere østrogen tilgængelig i kroppen efter menopausen og til at hæmme østrogenpåvirkningen hos kvinder i den fertile alder.

Det lyder måske selvmodsigende, at man både kan fremme og hæmme østrogenpåvirkningen med det samme middel. Men i den fertile alder udsættes vi for relativt store mængder østrogen, og her kan phytoøstrogenerne bruges til at blokere østrogenreceptoren og eftersom phytoøstrogenerne er meget mildere end vores egne = mindre østrogenpåvirkning.

Efter menopausen er vores egne østrogenniveauer meget lavere og derfor vil phytoøstrogen-påvirkningen få kroppen til at tro, at der er mere østrogen tilgængeligt.

Derfor er phytoøstrogener relevante for kvinder i alle aldre, særligt ved:

  • PMS
  • Cyklus-relaterede humørsvingninger med tendes til depression
  • Endometriose
  • Nedsat østrogenmetabolisme
  • Hedestigninger
  • Osteoporose/osteopeni
  • Sarte slimhinder og andre overgangsaldergener

Dog anbefaler vi ikke soja og kosttilskud med phytoøstrogener, hvis du har eller har haft østrogenfølsom cancer.

Der er mange plantehormoner, som vi ved virker som østrogener i kroppen. De klassificeres i grupper:

  • Flavoner
  • Flavononer
  • Flavonoler
  • Chalconer
  • Lignaner
  • Isoflavoner

Den almindeligste type af phytoøstrogener er flavoner, lignaner og isoflavoner, med de sidste som de stærkeste.

Lignaner og flavoner findes i de fleste kornsorter, frugter og grønsager.

De fleste kvinder i de vestlige lande vil have moderate mængder af lignaner og flavoner i blodet, men meget lave mængder isoflavoner. Når et fytoøstrogen binder sig til østrogenreceptoren hindres kroppens eget østrogen i at binde sig til receptoren og dermed bliver østrogenets kræftfremskyndende effekt formentlig svækket.

Nogle studier viser, at østrogenniveauerne i blodet er højere hos kød-spisere end hos vegetarer. Kød indeholder nemlig både østrogen af samme type, som vi har i kroppen, og fytoøstrogener fra det foder, som dyrene har spist.

Et sojaindtag inden puberteten beskytter sandsynligvis mod brystkræft senere i livet. Det er konstateret i asiatiske lande, hvor indtagelsen af soja er høj i alle aldersgrupper.

De 5 phytoøstrogener du SKAL kende!

Plantehormoner

1. ISOFLAVONER & COUMESTANER (coumestrol, daidzein, genestin, glycitein m.fl.)

Isoflavoner og coumestaner har svage pro- og anti-østrogene effekter. De findes særligt i sojabønner og soja-produkter. Isoflavoner findes kun i bælgplanter som:

  • Kløver
  • Soja
  • Linser
  • Kikærter
  • Bønner

Coumestrol er et phytoøstrogen, som påvirker østrogenreceptorerne. I hjernen har coumestrol bade østrogen- og antiøstrogen effekt. Indhold af coumestrol er særligt højt i rødkløver.

Genistein og daidzein har sandsynligvis også en beskyttende effekt i kroppen, fx i tarmen hvor de fungerer som antioxidanter. Daidzein og genistein fra soja er de mest potente fytoøstrogener, men det totale indtag af fytoøstrogener fra andre vegetabilske fødevarer er meget højere.

Fermenterede sojaprodukter indeholder lavere niveauer af fytoøstrogener, mens isoleret sojaprotein som indgår i tekstureret sojaprotein har relativt højt indhold.

2. LIGNANER (Lariciresinol, matairesinol, pinoresinol, secoisolariiresinol)

Lignaner er antioxidanter og phytoøstrogener, som man er ved at undersøge for kræfthæmmende egenskaber. Knust hørfrø er en af de rigeste kilder til plantelignaner. Lignaner findes også i de mest fiberrige planter, f.eks.:

Kornsorter som:
  • Hvede
  • Byg
  • Havre
Grønsager som:
  • bønner
  • linser
  • sojabønner
  • hvidløg
  • asparges
  • broccoli
  • lakrids
  • gulerødder

Kræftens Bekæmpelse vurderer at lignaner ikke er kraftige nok til at skulle undgås ved østrogenfølsomme cancertyper. Dog kan lakridsrodsekstrakt som kosttilskud potentielt indeholde større mængder lignaner.

3. FYTOSTEROLER

Mange planter indeholder kolesterollignende forbindelser, fytosteroler, som menes at kunne sænke mængden af kolesterol i blodet ved at reducere optagelsen af kolesterol fra tarmen.

Savpalme (Serenoa repens) er særligt rig på fytosteroler.

Flere studier viser at visse planteseroler muligvis beskytter mod de mest almindelige cancerformer i den vestlige verden, såsom colon-, bryst- og prostatacancer. Muligvis fordi plantesterolerne har en effekt på membranstrukturen, signaltransduktion, der regulerer tumorvækst og på apoptose og immunfunktion.
Savpalme er samtidig en potent 5-alfa reduktase-hæmmer, som hæmmer omdannelsen af testosteron til den 3-50 gange så potente dihydrotestosteron, og bruges derfor også i behandlingen af PCO.

4. BETA-SITOSTEROL

Beta-sitosterol kan nedsætte hastigheden af celledeling. Beta-sitosteroler bruges særligt i behandlingen af forstørret prostata, i kraft af sin egenskab som 5-alfa reduktase-hæmmer,. Græskarkerner indeholder bl.a. beta-sitosterol.

Disse fødevarer indeholder ligeledes pæne mængder af beta-sitosterol:

  • Avocado
  • Nigella-frø
  • Jordnøddesmør
  • Rødderne på brændenælder
  • Cashewnødder
  • Mandler
  • Ærter
  • Brune bønner

5. SAPONINER

Saponinerne ligner kroppens steroide hormoner, og derfor udviser de østrogenlignende effekt i kroppen. Saponiner har mange egenskaber lige fra kolesterolnedsættende, inflammationshæmmende og immunstimulerende.

Der findes faktisk 2 typer saponiner:

  • De triterpene saponiner, som efterligner binyrebarkhormonet ACTH.
  • De steroide saponiner, som synes at kunne imitere en mindre aktiv form af østrogen, nemlig østradiol.

Saponinerne virker på nervesystem, knogler og kredsløb. Kvinder, der har haft/har brystcancer løber ikke nogen risiko ved saponiner.

Saponiner findes mest i rødder fra visse planter:

  • Chamaelirium luteum
  • Cimicifuga racemosa
  • Dioscorea villosa
  • Panax ginseng

 

Ønsker du også at få balance i hormoner, krop og sind?

Og vil du lære mere om hvordan du fx undgår PMS, hedeture, smertefulde menstruationer, lavt energiniveau, stress, overvægt eller hvordan du kan komme fertilitetsproblemer og PCOS til livs?

Så er mit online forløb HormonKuren noget for dig. 

HormonKuren er et 14 ugers online forløb til at få dine hormoner i balance gennem søvn, kost, træning og hormonyoga, de rette tilskud og ikke mindst stressreduktion. Næste hold starter d. 31. august 2017.

Ja! Tilmeld mig HormonKuren med det samme!

 

Du kan læse meget mere om HormonKuren her.

Det siger tidligere deltagere om HormonKuren:

“Hormonkuren har været medvirkende til, at jeg nu er næsten stressfri. Jeg føler mig tilbage på sporet og har genfundet min indre ro, hvilket var min målsætning med at deltage i kuren. Jeg er virkelig glad og tilfreds.

Her efterfølgende drikker jeg stadig ikke kaffe, og jeg har taget en del af kostændringerne til mig. Visualiseringerne er stadig en del af mine daglige rutiner – helt fantastiske. Jeg kan absolut anbefale Hormonkuren.”

– Birgitte, HormonKuren hold 4

Comments

comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.