Tillid, eventyrslyst og mere intense orgasmer

[ Velkommen (!) til den anden uge af din cyklus ]

Oplever du at dit humør skifter med din cyklus? 

Den ene uge føler du dig på toppen af verden… 

Og næste uge trist og træt? 

Ja? 

Så læs lige med her! 

Din cyklus påvirker nemlig dit humør – og der er en rigtig god grund. 

Ja, der er endda også noget du kan gøre for at balancere påvirkningen, så du ikke oplever så store udfald. 

Helt naturligt, selvfølgelig.  

Herunder får du anden del af min lille mini-serie om cyklus og humør. Hvis du ikke har læst første del kan du finde dem her: Sådan påvirker din cyklus dit humør 1.

Det skal handle om dag 8-14 i din cyklus. 

Det man kalder follikulærfasen. 

Og ja – måske overskriften her har givet dig et hint om dette indlægs indhold…  

Vi skal altså tale om den anden uge af den kvindelige cyklus i dag. 

Det er ugen, som starter fra dag 8 i din cyklus.

Den fører hen imod og inkluderer ægløsning.

I blogindlægget Sådan påvirker din cyklus dit humør 1 fortalte jeg om første uge af din cyklus. 

Den starter med din første blødningsdag. Dag 1. 

I den første uge, er du måske trist, træt og lidt forsigtig, men som ugen går og dit østrogenniveau stiger, bliver du mere udadvendt og glad. 

Jeg skrev også om, hvor forskellige vi er. 

At nogle oplever smerter, som sætter en dæmper på humøret trods stigende østrogen. 

At nogle er mere eller mindre sensitive overfor østrogenen. 

Og at nogle oplever at jernmangel påvirker deres energinivaeu mv. 

I den anden uge af din cyklus, fortsætter østrogen med at stige. 

Østrogen fortsætter med at stige hele ugen faktisk. 

Og det har en tendens til at forbedre humør, følelsen af tillid, optimisme og energi endnu mere.

Det stigende østrogen gør de fleste kvinder mere udadvendte og eventyrlystne.

De vil sandsynligvis tale mere og har lyst til at socialisere sig mere.

De er mere åbne overfor nye oplevelser, at møde nye mennesker og at prøve nye ting.

Hukommelse, tankernes hastighed og kreativitet topper i løbet af denne uge.

Men det gør styrke, udholdenhed og hurtig reaktion også.

Testosteron stiger også i denne anden cyklusuge.

Ja, testosteron er ikke kun for mændene. 

Den stigende testosteron vil øge kvindens humør og påvirker lysten til at løbe risici, konkurrere og præstere.

Og – Love is in the air! 

Kvindens interesse for romantiske forhold topper i 2.uge af cyklus, på grund af de høje hormonniveauer.

Libido er i top.

Det gør det nemmere at opnå orgasme.

Og orgasmerne er mere intense og længerevarende sammenlignet med andre uger i cyklus.

Måske du (også) oplever tendens til angst i 2.uge af cyklus? 

Nogle kvinder har tendens til at opleve angst eller mærke mere stress i denne cyklusuge.

Det er en almindelig bivirkning af høj østrogen.

Hvis dette sker, kan langsomme dybe vejrtrækninger, yoga og gåture hjælpe med til at finde roen.

Jeg har uddybet hvad du kan gøre for at dæmpe stress og angst, tilslut i blogindlægget.  

Okay. Det var det korte overblik over uge 2. 

“Men hvad betyder det så, mere præcist…?”, tænker du måske 

Altså, for dine hormoner, dit humør, din hjerne, din energi og søvn.. 

Og hvad med sex, dit forhold eller tilgang til forhold, din lyst til mad og din generelle sundhed? 

Lad mig lige forklare i lidt flere detaljer: 

For at kunne gå lidt i detaljer med den udvikling der sker i din cyklus – og hvordan den påvirker dit humør og dit liv generelt fra dag 8 til 14 (altså den anden uge af din cyklus) – så har jeg lavet en lille oversigt her.  

Udviklingen fra dag 8 frem til ægløsningen, som er dag 14 i en 28 dages cyklus:

(OBS: ægløsning sker tidligere i en kortere cyklus, og senere i en længere cyklus)

Hormoner:

Østrogen stiger i hele denne anden cyklusuge, indtil den når sit højdepunkt ved ægløsning.

Denne større mængde østrogen øger de positive virkninger, det havde på dig i den første cyklusuge.

Men kan også føre til oplevelsen af mere stress og tendens til angst. 

Testosteron stiger i slutningen af denne uge, dette har også positive virkninger.

Det er med til at øge kvindens humør og påvirker lysten til at løbe risici, konkurrere og præstere

Humør:

Da østrogen bliver højere og højere, vil det være med til at gøre dig mere optimistisk, positiv, robust, fleksibel, og udadvendt.

Det betyder ikke, at du vil springe rundt i glæde hele tiden.

Men du vil have en tendens til at være mere positiv og mindre negativ.

Du får større tillid til dine færdigheder og dit udseende.

Du nyder også mere at tale, socialisere dig og deltage i fritidsaktiviteter, sport og andre yndlingsaktiviteter.

Et mindre stigning i testosteron i slutningen af denne uge øger dit humør. 

Og din tillid samt dine ambitioner.

Og din konkurrenceevne og -lyst.

Dette er tiden, hvor du har mere lyst til eventyr og er villig til at tage flere chancer.

Det er vigtigt at huske på, at du også kan opleve mere stress, flere bekymring eller mere anspændthed i disse dage.

Dette er en helt almindelig bivirkning ved højt østrogen.

Nogle kvinder oplever dette mere end andre.

Hjernen:

Din hukommelse, hastigheden af dine tanker, verbale evner og kreativitet når sit højdepunkt her i cyklusuge 2.

Takket være højt østrogen.

Dette er den mest energiske tid i din cyklus takket være høj østrogen og testosteron.

Hvis du ikke føler dig energisk, kan det skyldes for lidt søvn, sygdom eller andet, der tager din energi.

Østrogen stiger indtil den topper her i cyklusuge 2 og du har tendens til at føle dig lykkelig og være udadvendt, psykisk skarp, kreativ og energisk.

Du oplever nok også flere romantiske tanker.

Testosteron stiger som sagt i slutningen af denne uge.

I din hjernekemi, hjælper dette hormon med at skrue op for din “gode stemning”, tillid, ambitioner, libido, konkurrenceevne og energi.

Søvn:

Det kan tage dig nogle ekstra minutter at falde i søvn i denne uge af din cyklus.

Det er fordi østrogen øger din mentale energi.

Det gør dig fyldt med ideer og nye planer.

Men når du får styr på dine tanker, hjælper hormonet dig også med at nyde en dybere og længere søvn.

Det skyldes at østrogen hjælper hjernen med at lave mere af det søvnregulerende hormon serotonin.

Det reducerer også smerte og øger dit positive humør. Og det er bevist, at dét hjælper til at få bedre nats søvn.

Sex:

I løbet af uge 2 når din libido sit højdepunkt.

Det vil være nemmere at opnå orgasmer, som er langvarige og mere intense.

Disse fordele i sengen er takket været stigende østrogen og testosteron, som skaber ændringer i blodgennemstrømningen til kønsorganerne og i hjernekemien.

Alt sammen med til at føre til større sensuel nydelse.

Forhold:

I denne uge af din cyklus vil du se din partner i det mest romantiske lys.

Hvis du ikke har en partner, vil det være i denne uge du (bevidst eller ubevidst) har mest lyst til at lede efter en.

Dette er resultatet af det høje østrogen, som hæver dit humør og gør dig mere optimistisk.

Samtidig vil du føle dit tættere på din partner eller du vil prøve at finde en partner i god tid inden ægløsning.

Mad:

Her i cyklusuge 2 vil du have en tendens til at spise mindre. 

Og overvejende vælge de sunde alternativer.

Hvorfor?

Fordi det stigende østrogen har en lille appetitregulerende effekt.

Dette vil hjælpe viljen godt på vej, til at få nogle sunde spisevaner.

Dine smagsløg er mere følsomme i denne højøstrogenfase, så du vil opleve andre smagsnuancer end i de andre cyklusdage.

Sundhed:

Her står det mindre spændende til for nogle kvinder. 

Du vil nemlig – i denne uge af din cyklus – have en større risiko for at få en svampeinfektion, der giver vaginal kløe, brændende fornemmelse i skeden og udflåd. 

Her er det godt at nedsætte sukkerindtaget, bruge bomuldstrusser og undgå tætsiddende jeans.

Dette vil minimere risikoen for svamp.

Vil du gerne forbedre, hvordan du har det i den anden uge af din cyklus? 

Ja ikke? 

Så læs lige med her: 

Hver måned vil du i de forskellige cyklusuger opleve fordele (som godt humør og høj energi), samt udfordringer (som menstruationssmerter og angst).

Heldigvis er der nemme måder der kan hjælpe dig med udfordringerne og på den måde gøre alle ugerne i din cyklus bedre.

Dette kan du selv gøre for at få det bedre i anden cyklusuge

Høj østrogen i uge 2 i din cyklus kan intensivere stress eller udløse angst.

Det skyldes, at et forhøjet niveau af dette hormon stimulerer hjernen til at være mere vågen.

Du kan selv gøre noget for at dæmpe angsten og minimere stress.

Prøv følgende:

  • Dyrk meditation, yoga og dybe vejrtrækninger.

    Dybe vejrtrækninger og bevægelser hjælper med reducere overaktivitet i din krops sympatiske nervesystem, som er ansvarlig for kamp eller flugt responsen.

    Det begrænser produktionen af stresshormoner og udløser til gengæld produktionen af hjernens beroligende kemi.

    Brug evt. guidede meditationer.

  • Træning:

    Let til moderat aktivitet hjælper med at dæmpe stress og angst.
    Brug fx gåture eller cykelture.

    Det producerer de humørstimulerende endorfiner, samtidig med det distraherer dig fra bekymringer, som forværrer din stress eller angst.

  • Nyd et krus kamillete.

    Kamille har en let beroligende effekt.
    Undgå dog dette hvis du er allergisk overfor kamille eller bynke.

Det var uge 2 af din cyklus – og hvordan den påvirker dit humør.  

Humøret et højt og stigende frem mod ægløsning.

Det skyldes de høje niveauer af østrogen og testosteron. 

Du har øget sexlyst og dine orgasmer kommer nemmere og i mere intens grad i denne uge af cyklus. 

Men de høje østrogenniveauer kan også give tendens til angst og du kan føle dig mere stresset. 

Her er verjtrækningsøvelser, blid motion og meditation blandt de vigtige tiltag du kan bruge til at skabe balance. 

I cyklusens 3.uge melder en stigning i progesteron sig og bringer nye påvirkninger i dit humør med sig. 

Men det fortæller jeg dig meget mere om i det 3. blogindlæg i mini-serien Sådan påvirker din cyklus dit humør 3

Kærligst 

Caroline