Sådan kan din low-carb kur gøre dig tyk - og syg!Caroline Fibæk

Hvem har ikke hørt om, at kulhydrater gør dig tyk?

I mange år har det efterhånden været trendy, at droppe brød, kartofler, pasta og sågar frugt.

Du har nok hørt udsagn såsom:

-“Kulhydrater får dit blodsukker og insulinniveauer til at skyde i vejret, så du lagrer fedt”

-“Kulhydrater skaber inflammation i kroppen”

-“Kulhydrater er usunde”

(Og alle os, der kan huske ernæringstrends fra 90’erne undrer os måske? For dengang skulle man spise fedtfattigt og masser af kulhydrater. Og også dengang tabte folk sig..)

Hele ideen om, at der findes “gode” råvarer og “dårlige” råvarer er kørt helt af sporet og vores valg af fødevarer og sundheds-ideologier grænser nogle gange til det religiøse.

Så længe vi snakker om uraffineret, ÆGTE mad, er der som sådan ikke “god” mad eller “dårlig” mad (medmindre maden er fordærvet, of course)

Kroppen er meget mere kompleks end det!

Tilbage til kulhydraterne…

JA – kulhydrater får dit blodsukker og insulin-niveauer til at stige.

Men det betyder IKKE, at du nødvendigvis bliver tyk.

-Faktisk er insulin et mæthedshormon. Når dine insulinniveauer stiger efter et måltid, føler du dig ordentligt mæt og tilfreds og du undgår at “falde i” senere.  (Det er også derfor nogle mennesker på low-carb kure får nogle ret vilde cravings.)

Og JA – kulhydrater KAN skabe inflammation.

-I hvert fald den raffinerede slags, som sukker, hvidt brød, hvis pasta osv.

MEN NEJ, sunde, naturlige kulhydrater – som ikke er ødelagt af en producent, gjort langtidsholdbar, og puttet i en farvestrålende emballage med en catchy salgstekst – skaber IKKE inflammation.

Dvs. frisk frugt, kogte kartofler, hele ris, boghvede osv. skaber IKKE inflammation i din krop (men du skal selvfølgeligt ikke friturestege dem. Så er det en anden historie;)

Og kulhydrater er helt essentielle for at din krop kan fungere optimalt. Ligesom fedt og protein (og et hav af mikronæringsstoffer) er fuldstændigt essentielle for, at alle processer i din krop fungerer.

DU SKAL HAVE KULHYDRATER!

“Men min kollega tabte sig 5 kg på en måned på en low-carb kur og fik masser af energi!” tænker du måske nu. “Hvordan kan det så passe, at Caroline nu siger, jeg må spise kartofler?”

Jo, ser du:

Mange mennesker taber sig hurtigt på en kost med meget få kulhydrater.

Derfor hitter low carb stort i damebladene.

Der er bare mere salg i quick fixes end resultater, der holder i længden.

Men at udelukke kulhydrater koster kroppen dyrt i det lange løb!

Og jeg har set det SÅ mange gange i min klinik. De ødelæggende eftervirkninger af en low-carb kur! Og jo mere du træner – jo mere kan du fucke din krop op, ved at udelukke kulhydrater.

  • Sænket stofskifte (reduktion af T3 og øgning af rT3 – stofskiftehormoner)
  • Øgede kortisol niveauer
  • Lavt testosteronniveu (farvel sexdrive!)
  • Svind af muskelvæv
  • Tungsind/depression
  • Lavt immunforsvar
  • Nedsat hukommelse
  • Din forbrænding daler, stresshormonerne skyder i vejret og de hormoner, der sørger for at opbygge din muskelmasse daler.

Du er træt, konfus, irritabel og tager let på i vægt igen (og det vægttab, du lagde ud med i starten ryger hurtigt tilbage på kroppen. Plus lidt til). Og måske tilrager du dig alle infektioner og forkøleler i miles omkreds.

Alt dette sker, fordi kulhydrater er essentielle for produktionen af mange hormoner. Og her er stofskiftehormonet T3 specielt vigtigt. T3 – Triiodthyronin – er det mest aktive stofskiftehormon, som kroppen kan producere.

Det er bl.a. vigtigt for at styre dit blodsukker og for at din forbrænding fungerer ordentligt.

Men når indtaget af kalorier og/eller kulhydrater er for lavt, falder dine niveauer af T3. Og du kan få ovennævnte symptomer.

Spiser du nok kulhydrater vil du til gengæld sænke dannelsen af rT3 (ReverseT3). rT3 hæmmer effekten af T3 yderligere – og hvis du ikke spise nok kulhydrater sænker du altså niveauet af T3 og hæver niveauet at rT3, som yderligere vil blokere for T3.

ALTSÅ – mangel på kulhydrater kan ødelægge dit stofskifte og din fedtforbrænding!

Og gør du det i lang tid, kan du påvirke hele din hormonbalance – specielt, hvis du er kvinde!

Mangel på kulhydrater kan – i det lange løb – nemlig påvirke hypothalamus i hjernen. Og det er der, du producerer størstedelen af de signalstoffer, som skal styre dine hormonproducerende kirtler mange andre steder i kroppen – f.eks. binyrer og kønskirtler (gonader)

Og da mit speciale netop er kvinders hormonsystem (og specielt fertilitet) – så møder jeg tit disse kvinder i min klinik. Når de er endt i et hormonhelvede med udebleven eller uregelmæssig menstruation, manglende ægløsning og en henvisning fra lægen til hormonbehandling pga. lave niveauer af østrogen, progesteron, LH, FSH eller testosteron.

En længerevarende lowcarb kur øger kvinders risiko for:

  • udebleven menstruation (amenoré)
  • nedsat fertilitet
  • søvnproblemer -insomni
  • blodsukkerudsving
  • nedsat knogledensitet
  • uro, depression, angst
  • inflammation
  • kroniske sygdomme

LØSNINGEN ER ENKEL!

Lyt til din krop i stedet for trendy slankekure i damebladende, som hele tiden skifter – for at sælge flere bøger og magasiner.

Alle kroppe er forskellige. Nogle har brug for flere kulhydrater, andre for mindre.

  • Sidder du stille hele dagen, har du ikke brug for mange kulhydrater.
  • Styrketræner du, har du brug for flere kulhydrater.
  • Dyrker du ekstrem-sport har du brug for ret mange kulhydratkilder i din kost.

Af den sunde slags, of course.

Og selvfølgeligt kulhydrater, som du kan tåle (ingen grund til gluten, hvis ikke du tåler det!)

Og husk stadig det gode fedt og rigeligt med letoptageligt protein.

Derfor handler NydelsesKuren om at spise naturlig mad – med masser af næring.

OG du lærer, at spise dine kulhydrater strategisk – så du faktisk kan booste din forbrænding med kage!

Samtidig arbejder vi med at bringe både krop og sind i balance – så hele kroppen kommer tilbage i harmoni. Med masser af nydelse og næring.

Må din dag være fyldt med nydelse og næring. Og nye kartofler 😉

-Caroline

PS – du kan læse mere om NydelsesKuren her.

Comments

comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.