Selv de sundeste mennesker spiser nok lidt anderledes i julen end vi plejer. Men du kan gøre rigtigt meget for at styrke din fordøjelse helt naturligt, så du kommer gennem december uden mavepine og oppustethed.

1: Drik te af fennikelfrø, pebermynte, kardemomme og kamille. Det virker beroligende på maven, afhjælper oppustethed og fremmer en optimal fordøjelse

2: Tag et tilskud af probiotika. Tarmsystemet skal have en masse gavnlige bakteriekulturer for at fungere ordentligt og kunne optage næring optimalt. Probiotika eller mælkesyretilskud  købes som kosttilskud i Matas og helsekostbutikker.

3: Undgå gæringsprocessor ved at skære ned eller undgå sukker og simple kulhydrater, som fx brød, slik og kage. Stærk opvarmning af kulhydrater gør dem svære at fordøje. Ufordøjede eller delvist fordøjede kulhydrater bidrager til gæringsprocesser i tarmsystemet, som giver “luft i maven” og oppustethed og danner god grobund for en overvækst af gærsvampe i tarmsystemet.

4: Tyg maden grundig når du spiser. Når du tygger findeler du ikke bare maden, men du producerer også enzymer, som er med til at fordøje maden for dig. Jo bedre du fordøjer maden, jo mindre oppustet vil du også føle dig.

5: Drik Aloe vera juice. Aloe vera er en sukkulent plante, som kun vokser i subtropiske og tropiske egne, hvor der aldrig er frost. Saft fra aloe vera beskytter tarmens slimhinde, stimmulerer leveren og regulerer kroppens stofskifte.

 

 

Mangler du inspiration til sundere julemad? Se Nyd Dig Sund Julemad lige her