Hvorfor seed cyling er noget vås

Seed Cycling er blevet det nye store i alternative kredse, i en tro på at det kan hjælpe med til at regulere menstruationscyklus. 

“Seed hvad for noget? … ” tænker du måske. Seed Cycling går ud på at indtage forskellige slags frø på forskellige tidspunkter i din cyklus. Det vil efter sigende kunne øge østrogen i første halvdel af din cyklus og progesteron i anden halvdel af din cyklus.

Men er det rigtigt, virker det og hvad siger videnskaben?

Tanken er, at man i den første halvdel af cyklus, altså den follikulære fase, dagligt indtager 1 – 2 spsk. hørfrø og 1 -2 spsk. græskarkerner og i den anden halvdel af cyklus, dvs efter ægløsning i den luteale fase, indtager samme mængder af sesamfrø og solsikkekerner. Kvinder, der ikke har menstruation, rådes til at følge månens cyklus.

Mit team og jeg har researchet løs, men kan ikke kan finde noget i den medicinske litteratur, der understøtter ideen om at det at indtage forskellige frø baseret på hvor du er i din cyklus, har nogen effekt.

I de undersøgelser jeg har læst bruges et (eller to) frø konsekvent i flere uger og nogle gange måneder ad gangen, før der ses nogle fordele. Der findes heller ingen offentliggjorte undersøgelser, der kontrollerer og sammenligner Seed Cycling ift. ændringer i hormonniveauerne når der skiftes mellem forskellige frø.

Men det tyder på, at hørfrø og sesamfrø kan øge længden af lutealfasen hos kvinder med PCOS, da det øger mængden af SHBG, som typisk er lavt hos kvinder med PCOS.

Derfor er vores anbefalinger på fx HormonKuren også, at kvinder med PCOS bruger disse frø konsekvent frem for at skifte mellem dem.

Fx med vores PhytoCrackers (de er helt fantastiske med gedeost på 😍) eller phytoguf, lige til at drysse på din morgenmad.

Hvis du slet ikke har menstruation – altså amenoré – antyder undersøgelser, at man kan have gavn af et dagligt indtag af hørfrø.

Og der er efterhånden en del evidens for, at de phytonæringsstoffer der er i frø, har en god effekt på hormonbalancen.

Lignaner kan fx hæmme SHBG (sexualhormonbindende globulin) og dermed hæmme niveauet af frit østrogen og testosteron. Det kan være godt ved fx østrogendominans eller PCO med forhøjet testosteron.

De fleste frø er også rige på omega-3 som kan hæmme inflammation, hvilket indirekte påvirker hormonerne Der skrives også om at omega fedtsyrerne i frølegemet giver næring til fremstilling af hormonerne østradiol og progesteron og det giver fin mening.

Hørfrø og sesam indeholder ser også ud til at indeholde stoffer, der fungerer som aromatasehæmmere, dvs hæmmer konverteringen fra testosteron til østrogen.

Men tanken om at du i den follikulære fase kan bruge hørfrø og græskarkerner “til at blokere overskydende østrogen” og derefter bruge sesamfrø og solsikkefrø i anden halvdel af cyklus “til at hjælpe med at blokere overskydende østrogen”, giver slet ikke mening …

Hørfrø

En gennemgang af flere undersøgelser på hørfrø har i kliniske undersøgelser vist, at 10 gram kværnede hørfrø om dagen er forbundet med flere cyklusser med ægløsning, en længere lutealfase og færre stresshormoner.

Græskarkernefrø

En case-kontrol undersøgelse har set på brystkræftrisikoen hos postmenopausale kvinder og konstaterede at der var en sammenhæng mellem et højere indtag af solsikke- og græskarkerner og reduceret risiko for østrogenfølsom brystcancer. Dette antyder at frøene muligvis kan reducere østradiol og dermed give en let reduceret risiko for østrogenfølsom brystcancer på 12%. Forbindelsen er dog ikke overbevisende.

Derudover kan jeg finde nogle undersøgelser om græskarkerner og godartet abnorm vækst af prostata hos mænd og et par eksperimenter med rotter (1,2). I den første undersøgelse har rotterne på græskarfrø et 15% højere østradiol niveau, i det andet har de et 25 % lavere østradiol niveau. I testgrupperne er forskellene 3% og 0,6%. 

Dette overbeviser mig ikke om, at det giver mening at indtage græskarfrø ift. den kvindelige menstruationscyklus.

Solsikkefrø

I Seed Cycling skal solsikkefrø tages i den anden halvdel af cyklus. En undersøgelse har vist at den eneste virkning det kan have er en lille smule sænkning af østrogen, dog når det er indtaget sammen med græskarkerner, hvilke de ikke bliver i Seed Cycling protokollen.

Sesamfrø

Så er der sesamfrø tilbage som ifølge Seed Cycling skal tages i anden halvdel af cyklus. Der er lavet en crossover undersøgelse med sesamfrø hos menopausale kvinder, hvor resultaterne gav et fald i total kolesterol, LDL og en stigning i gamma-tocopherol (E-vitamin). På kønshormonerne reducerede sesamfrø DHEA (som er et forstadie til testosteron og østrogener) og SHBG (det seksual-hormonbindendende globulin). Dette antyder mulige positive effekter hos kvinder, der lider af PCOS, hvor SHBG ofte er lav og spiller en rolle i forhøjede frie niveauer af androgener. Undersøgelsen fandt ingen ændringer i østradiol niveauerne.

Igen ligger sesamfrø højt i en række næringsstoffer som giver store sundhedsmæssige fordele. Der er bare intet specielt der forbinder dem med regulering af cyklus. Sesam indeholder store mængder calcium, som ser ud til at kunne mindske PMS.

Ifølge flere hjemmesider der beskriver Seed Cycling, skulle selenindholdet i sesam og solsikkefrø “hjælpe leveren med at afgifte og fjerne hormoner”. Det er en fis i en hornlygte, som vi siger på jysk.

Det er korrekt at kroppen skal bruge selen i mange enzymprocesser, men de fungerer mest som anitoxidanter, og har intet med nedbrydningen af hormoner at gøre.

Hvis man sammenholder den anbefalede daglig dosis af selen (100 mikrogram), vil den mængde selen, man får fra 1 daglig spiseskefuld sesam og solsikkefrø (7 mikrogram) ikke gøre nogen væsentlig forskel.

Så altså:

 hørfrø kan bruges til at forlænge lutelfasen, men de skal tages over en længere periode som en daglig del af kosten – ikke kun i 14 dage ad gangen (altså, de skal ikke tages cyklisk)
 sesamfrø er gavnlige for kvinder med PCOS og østrogendominans, men spises dagligt, ikke cyklisk .
 Hvis du har PCOS kan du prøve at øge SHBG ved at indtage kværnet sesamfrø hver dag og se om det hjælper. Hvis du har en kort lutealfase , kan du med fordel overveje at bruge hørfrø i stedet.
  • phytoøstrogener (heriblandt lignaner i hørfrø og sesam) er generelt gode både ved symptomer på højt og lavt østrogen. Ved høje østrogenniveauer beskytter de kroppen, ved at mindske påvirkningen af vores egne østrogenreceptorer. Ved lave østrogenniveauer (fx efter overgangsalderen), beskytter de os mod knogleskørhed, rynker mm ved at påvirke østrogenreceptorer i hud, knogler og hjerne.

 

Referencer:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22591208

https://www.urologyhealth.org/urologic-conditions/benign-prostatic-hyperplasia-(bph)

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23859042

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26976217

https://www.nutrition-and-you.com/pumpkin-seeds.html

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22591208

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15036999

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26971151

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16840624

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25772849

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26138920

https://www.jstage.jst.go.jp/article/jrd/54/6/54_20030/_article

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24134610

https://www.nutrition-and-you.com/sunflower-seeds.html

https://academic.oup.com/jn/article/136/5/1270/4669984

https://www.nutrition-and-you.com/Nutrition-facts-blog.html

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2700668/?report=reader

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0002937887800960

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17177579

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5666889/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25362850

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24206213

https://www.liverdoctor.com/selenium-the-immune-system-mineral/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22591208