I dag får du opskriften på min super Serotoninbooster Smoothie!

Denne smoothie kan du drikke regelmæssigt, hvis du døjer med humørsvingninger, PMS, cravings, tristhed eller dårlig søvn.

Den er rig på aminosyren tryptofan, som omdannes til lykkehormonet serotonin, der i mørke omdannes til søvnhormonet melatonin.

Rå kakao er rig på naturlige MAO-hæmmere, der sørger for at holde hjernens serotoninniveauer høje.

Samtidig indeholder smoothies kulhydrater nok, til at tryptofan kan fragtes til hjernen og omdannes til serotonin.

Græskar hører til kategorien af langsomme stivelsesrige kulhydrater. Du kan se her hvilke andre fødevare, du finder i samme kategori:

STIVELSE (LANGSOM): 

  • Græskar, søde kartofler, batat
  • Rodfrugter: Rødbede, gulerødder, pastinak, persillerod, knoldselleri, kartofler
  • Bønner, linser, kikærter (indeholder også protein, men mere stivelse)
  • Havregrød
  • Quinoa, vilde ris, amaranth, boghvede

Stivelsesrige kulhydrater er særligt vigtige at få ind i kosten, hvis du sover dårligt, er trist og modløs, har PMS, lavt stofskifte eller stress.

Nu til opskriften, som lovet:

Til en person

DET SKAL DU BRUGE

  • 1 banan
  • 2 spsk raw kakaopulver
  • 1 spsk mandelsmør
  • 4 spsk græskarkerneproteinpulver
  • 1 stort glas vand

SÅDAN GØR DU

Blend alle ingredienser til en lækker smoothie.

Opskriften er fra HormonKuren, hvor du blandt andet lærer om at spise på en måde, som nære din hormonbalance.

Vil du lære endnu mere om, hvordan du spiser dine hormoner i balance?

Kom med på næste hold af HormonKuren! Vi starter den 8. marts 2018. 

HormonKuren er et 14 ugers online forløb til at få dine hormoner i balance gennem søvn, kost, træning og hormonyoga, de rette tilskud og ikke mindst stressreduktion.

Du ved måske allerede at du gerne vil med?  Tilmeld dig her.