Silicium er et spormineral, som er meget vigtig for knogledannelsen og de største koncentrationer i kroppen findes i vores hud, sener, knogler, blodkar, bindevæv, hår, negle, lymfeknuder og pulsårer. Silicium stimulerer dannelsen af proteinerne kollagen og elastin, der giver knoglerne den nødvendige styrke, og bevarer elasticiteten i bindevæv, hud, karvægge og negle.

Sundt muskelvæv indeholder min. 2 % silicium, som holder os smidige. Bindevævet består af kollagen, elastin og polysaccharider. Alle disse molekyler indeholder meget silicium. Bindevævet holder hele kroppen sammen og sørger for at elektriske impulser ledes korrekt rundt i kroppen. Det er også bindevævet, som sørger for at huden er elastisk og fordi bindevævet kan binde vand, har det stor betydning for hudens udseende og evnen til at forebygge rynker.

Siliciumrige fødevarer Padderokke, brændenælder, bladgrønt (kål, spinat, romaine, skvalderkål etc.), hvedegræs (wheatgrass), byggræs, alfalfa, tomater, radisser, alfalfa, agurk, rød peberfrugt

Tegn på silicium mangel: hudproblemer, skrøbelige negle og porøst hår, huller i tænderne, muskelsvaghed, stivhed i muskler og led, arteriosklerose, problemer med lungerne.

 

Dette er et lille uddrag om kroppens byggesten fra mit online kit Spis Dig Smuk – skønhedens alkymi.

T.om. d. 22/1 kan du spare 25% på Spis Dig Smuk på januarudsalget.

 

SPISDIGSMUK