SØVN, HVILE OG MEDITATION - Caroline FibækCaroline Fibæk

NydelsesKurens 10 Bud #6

Velkommen til den 6. dag på din Mini NydelsesKur. I dag handler det om vigtigtheden af søvn og hvile.
søvn, hvile og meditation

6. Søvn, hvile, meditation 

Kroppen har brug for minimum 8 timers søvn (og helst mere) i et mørkt og stille rum, for at kunne fungere optimalt. Sørg for at få ro og hvile nok hver dag. Mindsk stress ved at  meditere eller bare være stille 10 minutter om dagen. Dybdeafslapning og visualisering er gode redskaber til at skabe ro og harmoni i kroppen og sindet.  Lyt til din krops signaler: sov, hvis du er træt (og lad kaffen stå) 

En sund søvn er alfa og omega når du vil slanke dig. Søvn af god kvalitet er essentielt for din sundhed og for at dit nervesystem kan fungere.
Når du er træt og udkørt, er det helt naturligt at din krop råber op for at få tilført mere energi. Når du sover for lidt er din krop faktisk i en nødsituation, og så er den altså fuldkommen ligeglad med, at du gerne vil holde den slanke linje – så skal den bare have tilført energi – og det skal være NU! Derfor higer du efter alt, som er sødt og fyldt med tomme kalorier, når du er træt og udkørt.

Hormonet leptin undertrykker appetitten. Leptin frigøres fra kroppens fedtceller, og er med til at fortælle hjernen, at det er på tide at stoppe med at spise.
Du har også et appetitstimulerende hormon kaldet ghrelin, som produceres i maven og fremkalder sult.
Når du ikke får en hel nats søvn, så stiger kroppens produktion af ghrelin og produktionen af leptin falder.
Resultatet er en trang til sukkerholdige fødevarer. Forskere har fastslået, at jo mindre folk sover, des højere er tendensen til fedme og overvægt. For i sidste ende bliver hjernens leptin receptorer resistente.
Det resulterer i, at hjernen mister evnen til at sende signaler om at holde op med at spise, og så begynder du at tage på. Det er derfor, overvægtige mennesker ofte altid er sultne, fordi bremsen på deres appetit mangler.
Så bare ved at gå i seng til tiden kan du få mange af dine cravings til at forsvinde.
De færreste er klar over, hvor vigtigt det er at sove hele natten. 8 timers søvn er det absolutte minimum og flere ville have gavn af at sove i 9 timer.
Men det er også vigtigt, at du får dem på de rigtige tidspunkter i løbet af døgnet. Det skyldes, at din fysiske restitution foregår mellem kl. 22 og 02 og den psykologiske mellem 02 og 06.
Så hvis du går i seng ved midnat, og står op kl. 8 har du mistet halvdelen af din fysiske restitutionsperiode, selvom du har sovet 8 timer. Det vil vise sig i det lange løb som rynker under øjnene, flere sygedage og mere fedt.
Prøv på om vinteren allerede at gå i seng ved 21 tiden. De øvrige måneder er kl. 22 ideelt.

Gode råd ved træthed:
•                    Sov min. 8-9 timer i et mørk og roligt rum
•                    Har du svært ved at sove om aftenen kan du berolige nerverne med en te af: lavendel, kamille, baldrian, citronmelisse og havrehalm.
•                    I stedet for at tilføre kroppen hurtige energifix, så spis næringsrigt igennem dagen.
•                    Drik rigeligt med væske, f.eks grønne juicer og smoothies, vand med citron, kokosvand og rent vand.
•                    Har du brug for at tilføre ekstra energi så prøv med maté, matca eller rå kakao i stedet

Udpræget træthed og energiforladthed kan være et tegn på udbrændthed og binyretræthed. Det behandler jeg nærmere i min bog Nyd Dig Slank og i forløbet NydelsesKuren.

Jeg har derfor udviklet 2 visualiseringsøvelser, som er indtalt til deltagerne på NydelsesKuren. De hjælper dig med at få en optimal døgnrytme, som din krop vil elske dig for!
MorgenVisualiseringen putter du i ørerne, som det første om morgenen når du vågner. Den tager bare 12 minutter og for din hjerne til at kommunikere med din krop, så du bliver fyldt op med energi og lykkebobler.
AftenVisualiseringen putter du i dine høretelefoner og lader min stemme lulle dig i søvn med en øvelse, som får din hjerne til at fjerne stress og uro fra kroppen og som fortæller din hjerne, at du nu er på vej til at blive sund, stærk og afbalanceret.

Bliv sund, slank og stærk. Spis dessert hver dag!

Læs alt om NydelsesKuren her

nydelseskuren
Kærlig hilsen

Caroline

Comments

comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.