Spis dine hormoner i balance - sådan! - Caroline FibækCaroline Fibæk

Føler du dig nogle gange ældre end du egentligt er? Alder er jo bare et tal, det ved jeg. Da jeg var 26 år følte jeg mig som én på 76. Jeg var totalt udbrændt. Jeg var i gang med mit studie, arbejdede ved siden af, var småbarnsmor og lige flyttet fra min søns far.

Jeg tabte mit hår, fik den ene infektion efter den anden. Min hjerne var som vat og jeg var en stor adrenalinjunkie – jeg gjorde alt, hvad jeg kunne for at forcere nok energi til at klare dagen. Jeg drak kaffe hver dag for at holde mig i gang. Jeg kunne ikke sove om aftenen og havde grus i øjnene af træthed hele tiden. Jeg fik bumser og var øm i alle muskler og led. Jeg fik den ene infektion efter den anden. Og jeg havde endda undgået mælk, gluten og sukker i mange år.

Det var først da jeg begyndte at studere vores hormonsystem, at jeg opdagede, hvor essentielle de er for vores velbefindende. Da jeg skabte balance i mine hormoner, fik jeg mit gamle selv tilbage.

Jeg fik energi, overskud og drive igen. Jeg sov godt igen, havde ikke brug for kaffe for at holde mig kørende om dagen, mit hårtab stoppede, min hud blev flot igen, min hjerne skarp og mit immunforsvar blev stærkt. Jeg havde heller ikke mere smerter inden menstruation, cravings eller andre af de klassiske PMS symptomer.

Desværre er det ikke alle, der ved at det bør føles sådan, at være i balance.

Ej heller, at man kan gøre noget ved alle disse tegn fra kroppen.

Derfor får du her mine bedste genveje til at genvinde ungdommens energi og have det fantastisk – uanset alder. Du kan faktisk nyde og nære dig yngre.

1# Afbalancer dine hormoner med næring Hvad du spiser har essentiel betydning for, hvor fantastisk du har det. Vælg mad, der nærer din hormonbalance, såsom protein af høj kvalitet (fisk, æg, kød, hampefrø, chiafrø, bipollen etc.), sunde fedtsyrer (smør, kokosolie, olivenolie, hampeolie etc.), grøntsager – og husk endeligt at få en god klat kulhydrater af den sunde slags, så du undgår, at ødelægge dit stofskifte (se mere om det her) Spis en overflod af grøntsager hver dag, de hjælper dig med at opbygge muskler og knoglemasse, tilfører masser af mineraler og fibre, som er essentielle for din krops processer. Spis masser af kål (broccoli, savoykål, grønkål, rødkål etc.), som indeholder di-indolyl-methan (indol-3-carbinol), der hjælper leverens nedrydning og inaktivering af østrogen. Har du stofskifteproblemer, skal du dog undgå kål. Fokuser på protein og grøntsager om morgenen og gem kulhydraterne til aftenen. De fleste er mere insulinresistente om morgenen, så hvis du spiser kulhydratrig morgenmad (som korn og frugt), så lagre du dem sandsynligvis lettere som deller.

 2# Plej din fordøjelse Drik minimum 2 liter vand (eller friskpresset juice, urtete eller mineralmælk) dagligt, spis fermenteret mad (f.eks. surkål) og indtag dagligt minimum 30 gram fibre (rå grøntsager, chiafrø, hørfrø)

3# Sollys Sørg for at få sollys i øjnene, som det første om morgenen for at afbalancere dine hormonniveauer, danne serotonin og få energi (du skal ikke have solbriller på!)

4# Bevæg dig! Bevægelse er SÅ vigtigt for din krops velbefindende. Det gær bade krop og sind stærkere og tømmer hovedet for to-do lister. Træn udenfor. Gå, dyrk qigong, tai chi, yoga eller boost din forbrænding med Tabata.

5# SOV! Få MINIMUM 8 timers søvn hver nat. Gå gerne i seng kl. 22 for at få den mest optimale søvn for dine hormoner. Nok søvn gør det lettere for dig at opbygge muskelmasse, tabe fedtdepoter, du tænker hurtigere og er mindre sulten, når du er veludhvilet. Dit immunforsvar, hormonbalance, appetitregulering og nervesystem lider overbelastning hver gang du ikke sover nok.

6# Intimitet og nydelse Omgiv dig med mennesker, der nærer dig. Når du er omringet af mennesker, du elsker, frigiver du mere af kærlighedshormonet oxytocin, som effektivt hæmmer forhøjede niveauer af stresshormoner. Det sker når du griner, nusser, krammer, spiser god mad, hører blid musik og når du får orgasme.

7# Naturlig Hormonterapi Der findes mange forskellige naturlige midler, til at afbalancere diverse hormonelle ubalancer. F.eks. vitex agnus castus, som øger produktionen af det kvindlige kønshormon progesteron. Eleruterococcus senticosus, som øger kroppens modstandsevne mod stress og støtter skjoldbruskirtlen. Eller hvad med rødkløverekstrakt, som hæmmer hedeture i overgangsalderen? Der findes et væld at gennemtestede naturlige midler, hvis effekt er videnskabeligt bevidst. Endda urter, der smager fantastisk, som lakrids, ingefær – og hold nu fast – CHOKOLADE!

ALLE disse ting – og mere til – gør vi på HormonKuren.

 

 

Skriv endeligt dine kommentarer eller spørgsmål herunder.

Jeg elsker at høre fra dig!

spis dine hormoner i balance - sådan!

 

Comments

comments

Tagged with:  

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.