Tag testen og prøv din HormonKur - Caroline FibækCaroline Fibæk

Vi har fået et hav af spørgsmål vedr. HormonKuren!

I stiller nogle virkelig gode spørgsmål. Særligt bliver der spurgt “Er HormonKuren noget for mig?” i forskellige versioner. Og HormonKuren er IKKE for alle – så det er godt at I spørger! 🙂

  • HormonKuren er fx ikke for mænd
  • Den er heller ikke for børn – eller unge piger under 18 år
  • Du skal have modet til at skabe ændringer i dit liv
  • Du skal have overskuddet til at gide at bruge stresshåndteringsteknikker (Ja – størstedelen af alle hormonelle ubalancer bunder i stress)

Lad mig lige prøve at gøre det lidt nemmere…:

For at gøre det lidt lettere for dig, at vurdere om HormonKuren er noget for dig, så har jeg udviklet denne test, som kan indikere om du har hormonelle ubalancer.

IKKE kliniske ubalancer eller nødvendigvis sygdomme, men ubalancer, som kan rettes op naturligt i langt de fleste tilfælde. Testen er altså IKKE et middel til selvdiagnose, men en rettesnor og en oversigt over tegn på hormonelle ubalancer.

Mange ubalancer tager de fleste nemlig bare for giver – og tror at de må finde sig i.

Mange kvinder tror fx at de bare må lære at leve med smertefulde menstruationer, humørsvingninger eller gener i overgangsalderen, som fx hedestigninger.

Men vi har MEGET mere magt over vores hormoner, end de fleste tror.

Jeg ser hormonerne som kroppens biokemiske sprog.

For faktisk taler dit sind til dine celler, ved hjælp af hormonerne. Men får hormonerne ikke de rette byggesten – i form af vitaminer, mineraler, fedtstoffer og aminosyrer – så bliver deres indbyrdes kommunikation disharmonisk.

Bruger du for meget af ét hormon (fx stresshormonet kortisol), sp er der ikke nok byggesten og næring til andre hormoner. Dine celler kan også blive trætte af konstant overproduktion af nogle hormoner – og så gider de ikke lytte til dig mere. Det hedder resistens.

Denne “disharmoniske kommunikation” kan du opleve som ubalancer – fx. humørsvingninger, træthed, koncentrationsbesvær, søvnbesvær, hedestigninger, yo-yo vægt eller lignende.

Finder du dig i et hav af symptomer hver dag – uden at vide det?

Prøv at se nedenfor her, om du kan genkende disse tegn på hormonelle ubalancer.

Det kan være at du faktisk hver dag oplever symptomer på disse ubalancer – uden at tænkte over at de er symptomer. Måske du faktisk bare tror at de er en uundgåelig del af livet…?

Kan du nikke genkendende til mere end 3 påstande i én kategori, kan det være tegn på en hormonel ubalance. Hvis det er tilfældet, så følg rådene under afsnittet.

Du kan selvfølgelig ikke diagnosticere hormonelle lidelser ud fra et spørgeskema (!), men dette skema er en indikator, som jeg også bruger på mine egne klienter (sammenholdt med blodprøver og andre tests).

Oplever du (som rigtig mange andre), at kunne genkende symptomer på kortisol-ubalancer, så tag den med ro. Bogstavelig talt! Du er ikke syg – men din krop sender dig et kraftigt vink med en vognstang om, at du gøre noget. Lyt til kroppen!



TAG TESTEN HER:

A: TEGN PÅ HØJT KORTISOL

Har du i løbet af de sidste 3-4 måneder oplevet:

  • En følelse af hele tiden at løbe fra opgave til opgave? Du har fart over feltet og selvom du er træt, forcerer du din energi?
  • Svært ved at falde til ro om aftenen?
  • Får du ofte mere energi efter aftensmaden?
  • Besvær med at falde i søvn om aftenen?
  • At du vågner i løbet af natten/har urolig søvn?
  • En følelse af ængstelse og uro? Har du svært ved at lade være med at bekymre om ting, som er uden for din kontrol?
  • Farer du hurtigt op, når du føler dig vred og rasende?
  • Hukommelsesproblemer eller manglende fokus – specielt når du har travlt?
  • Cravings efter sødt? (Specielt følelsen af at have behov for noget sødt efter et måltid)
  • Abdominal vægtøgning/muffintop (altså – deller på maven og ikke oppustethed)?
  • Hudlidelser, såsom eksem eller tynd hud?
  • Højt blodtryk eller en hurtig puls?
  • Højt blodsukker (prediabetes, diabetes, insulinresistent/syndrom X) eller ustabilt blodsukker (tendens til svimmelhed, hvis der går langt mellem måltider)?
  • Mavesår eller refluks?
  • Uregelmæssig menstruationscyklus?
  • Fertilitetsproblemer?

Det kan du selv gøre:

Tegn på højt kortisol bunder ofte i en alt for hektisk eller stresset livsstil med lange to-do lister og konstante nye målsætninger. Tag den med ro.

Dyrk åndedrætsøvelser, yoga og meditation. Sov mere. Nyd mere. Grin mere.

Fedtstoffet lecithin (som bl.a. findes i rå æggeblommer eller som ekstrakt) øger cellernes sensitivitet overfor kortisol (hvilket er godt, hvis du er stresset).

Urten rhodioler rosea (rosenrod) har klinisk dokumenteret effekt ved høje kortisolniveauer. Baldrian, havrehalm, citronmelisse og hulme virker afslappende på nervesystemet.
Drop kaffe og stimulanser, som stresser kroppen yderligere.

B: TEGN PÅ LAVT KORTISOL

Har du, i løbet af de sidste 3-4 måneder, oplevet:

  • Træthed eller udbrændthed?
  • At du har brug for koffein for at holde dig i gang?
  • Er du energiforladt, specielt om eftermiddagen mellem 14-16?
  • Er din evne til at løse problemer og udfordringer blevet forringet?
  • Grådlabilitet uden særlig årsag?
  • En følelse af stress det meste af tiden?
  • Nedsat stress-tolerance?
  • Søvnløshed eller vågner du i løbet af natten – specialet mellem 1-4 om morgenen?
  • Lavt blodtryk eller ortostatisk lavt blodtryk (sortnen for øjnene eller svimmelhed når du rejser dig op fra liggende position)?
  • Har du svært ved at bekæmpe infektioner eller generelt lavt immunforsvar? Har du følelsen af at du fanger alle infektioner omkring dig, bare naboen nyser på dig? Oplever du gentagne infektioner? (Dvs. 3 eller flere tilfælde af forkølelse/influenza/halsbetændelse m.m. på én vinter).
  • Astma, bronkitis, kronisk hoste eller allergier?
  • Inflammatoriske tilstande i kroppen?
  • Lavt eller ustabilt blodsukker?
  • Cravings efter salte sager?
  • Stor svedtendens?
  • Får du let blå mærker eller karsprængninger?

Det kan du selv gøre:

Lave kortisolniveauer er ofte resultatet af længere tids forhøjede kortisolniveauer. Dine binyrer bliver trætte af den konstante efterspørgsel på stresshormonet kortisol. Men da kortisol er helt essentielt for dit immunforsvar, stofskifte, din regulering af blodsukkeret, dit energiniveau, og hormonsystemet, så mangler det pludselig “en spiller på banen” og dit hormonelle orkester bliver disharmonisk.

Restitution er svaret! Sov så meget du har behov for. Spis nærende mad og sørg for at få nok let-optageligt protein. Dyr yoga og meditation. Slap af så meget som muligt. Drop kaffe og stimulancer, som stresser kroppen.

C: TEGN PÅ LAVT PROGESTERON (eller progesteron resistens)

Har du, i løbet af de sidste 3-4 måneder, oplevet:

  • At have opfarende temperament eller PMS (premenstruelt syndrom)?
  • At have cyklisk hovedpine – fx migræne eller hovedpine i forbindelse med menstruation eller ægløsning?
  • At have ømme og/eller hævede bryster eller brystspændinger?
  • Uregelmæssige menstruationer?
  • Kraftige menstruationer? (Altså: du gennembløder en tampon eller bind hver anden time?)
  • Smertefulde mestruationer? (Du kan ikke komme igennem dagen uden at tage smertestillende under menstruationen)
  • Ødemer (væskeophobninger) – specielt omkring ankler og mave?
  • Væskeophobning omkring menstruation? (Du tager på i vægt op til menstruation)
  • Ovariecyster, brystcyster, cyster/polypper i endometriet (livmoderen)?
  • Let søvn? (Du vågner let af lyde, drømme etc.)
  • Infertilitet eller sub-fertilitet? (I har forsøgt at blive naturligt gravide, men er endnu ikke nået den officielle 12- eller 6-måneders grænse (6 md, hvis du er over 35 år))
  • Abort i første trimester?

Det kan du selv gøre:

Slap af. Sørg for at få dine kortisolniveauer i balance. Kortisol påvirker dannelsen af progesteron (se A og B). Urten Vitex Agnus Castus kan øge dannelsen af progesteron ved at omdanne bl.a. prolaktin til progesteron. (Skal dog ikke tages ved PCOS).

D: TEGN PÅ HØJT ØSTROGEN

Har du, i løbet af de sidste 3-4 måneder, oplevet følgende:

  • Oppustethed, ødemer og væskeophobninger?
  • Har du unormale smear-tests? (Vævsprøve fra livmoderhalsen)
  • Har du kraftige blødninger eller postmenopausal blødning?
  • En hurtig vægtøgning, specielt omkring hofter og numse?
  • Har du oplevet øget bryststørrelse (skal du bruge en større BH-skål end tidligere?)
  • Har du ømme bryster?
  • Fibromer?
  • Emdometriose eller meget smertefulde menstruationer?
  • Humørsvingninger, PMS, depression eller bare irritabilitet?
  • Grådlabilitet – nogle gange over de skøreste ting?
  • Migræner eller andre hovedpiner?
  • Søvnløshed?

Det kan du selv gøre:

Sørg for at dine kortisol- og progesteronniveauer er i balance. Progesteron afbalancerer nemlig østrogen.
Sørg for at få rigeligt med fibre og spis meget kål (medmindre du har lavt stofskifte). Indoler i kål hjælper leveren med at inaktivere østrogener.
Undgå plastikflasker, blød plast og andre kemikalier, med østrogenlignende effekt.
Hvis du er overvægtig, bør du tabe dig (på en sund måde!). Fedtvævn producerer nemlig østrogener.

E: LAVT ØSTROGEN

Har du, i løbet af de sidste 3-4 måneder, oplevet følgende:

  • Dårlig hukommelse (du går ind i et rum, men glemmer, hvad det nu var du gik derind efter)?
  • Følelsesmæssig skrøbelighed, specielt sammenlignet med hvordan du havde det for 10 år siden?
  • Depression, måske med angst elelr sløvhed? Eller dystymi (nedtrykthed/forstemthed, der varer over 14 dage)?
  • Hedeture eller nattesvedning?
  • Søvnbesvær og opvågning midt om natten?
  • Nervøs blære (Ofte tissetrang eller svært ved at holde dig i længere tid. Skal du op og tisse om natten?)
  • Tisser du let en lille smule, hvis du nyser eller hopper?
  • Hyppige blæreinfektioner?
  • Synlige solskader (pigmentforandringer/mørke plamager) i ansigt, skuldre og bryst?
  • Ømme led eller smerter i leddene (Føler du dig til tider som et plejehjem)?
  • Nylige skader, specielt på håndled, skuldre, lænd eller knæ?
  • Nedsat knogledensitet – knogletab?
  • Vaginal tørhed og/eller vaginal irritation?
  • Sværere ved at opnå orgasme end tidligere, tab af sensitivitet i skeden?
  • Tørhed andre steder (tørre øjne, tør hud, tør klitoris)?
  • Lav libido (nedsat sexlyst)?
  • Smerter under sex?

Det kan du selv gøre:

Få nok omega-3 fra fede fisk, hampefrø, hørfrø, bladgrønt, alger og avokado. Tag et tilskud af rødkløverekstrakt.
Er du undervægtig, er det essentielt at du tager på (på en sund måde selvfølgelig). Østrogener omdannes nemlig via aromatiseringen i dit fedtvæv.

F: FORHØJET ANDROGEN NIVEAU

Har du, i løbet af de sidste 3-4 måneder, oplevet følgende:

  • Ekstra hårvækst i ansigt, bryst eller arme?
  • Akne?
  • Fedtet hus og/eller hår?
  • Tab af hår på hovedet?
  • Mørkere eller tykkere hud i armhulen end resten af din hud (acanthosis nigricans)
  • Acrochordon (også kendt som skin tags, stilkvorte, pedunculated papilloma eller fibroepithelial polyp)? Det er en lille godartet svulst som primært opstår i områder, hvor huden danner folder, såsom nakken, armhuler og lyske. De kan også opstå i ansigtet – oftest på øjenlågene.
  • Højt eller lavt blodsukker?
  • Ustabilt blodsukker?
  • Irritabilitet og opfarende temperament?
  • Depression eller angst?
  • Cyklus længere end 35 dage?
  • Ovariecyster?
  • Smerter midt i cyklus (ved ægløsning)?
  • Infertilitet eller sub-fertilitet?
  • PCOS (PolyCystisk Ovarie Syndrom)?

Det kan du selv gøre:

Sørg for at stabilisere dit blodsukker med let-optageligt protein og undgå hurtige kulhudrater (sukker, brød, kager, is osv.) (Se afsnit G). Få balance i dine kortisolniveauer (Se afsnit A og B)

G: INSULIN UBALANCER

Har du, i løbet af de sidste 3-4 måneder, oplevet:

  • Stor træthed?
  • Høj puls?
  • Øget urinering (skal du ofte tisse)?
  • Svampeinfektioner og skedekatar?
  • Hurtigt åndedræt?
  • Unormal stor tørst?
  • Abdominal vægtøgning?
  • Akne?
  • Har du hos lægen fået konstateret diabetes, PCO, PCOS, metabolisk syndrom, søvnapnø, galdesten, forhøjede levertal, forhøjede triglycerider, nyresygdomme eller prædiabetes?
  • Har du haft svangerskabsdiabetes?
  • Gigt?
  • Infertilitet?
  • Højt blodtryk?

Det kan du selv gøre:

Undgå raffinerede kulhydrater (hvid pasta, sukker, sodavand, brød osv.). Prøv at undgå glutenholdige fødevarer i en periode.
Dyrk stress-reducerende teknikker. Stress påvirker dit blodsukker og dine insulinniveauer hurtigt.
Sørg for at få rigeligt med fibre og en kost rig på let-optageligt protein. Kanel og blåbær har en mild blodsukkerregulerende effekt.

Alle hormoner i din krop spiller sammen!

Kortisol påvirker fx hurtigt både dine progesteronniveauer og dine insulinniveauer. Insulin påvirker igen mængden af testosteron i dit blod. Så det er ét stort puslespil med mange brikker.

Jeg ELSKER at hjælpe kvinder med det hormonelle puslespil!

HormonKuren går vi virkelig i dybden med din hormonbalance.

Du får masser af hormonregulerende (og vanvittigt lækre!) opskrifter, tests, kompendier, undervisningsmoduler, state-fo-the-art afstessningsteknikker, træningsprogrammer, naturmedicinske remedier og meget mere!


“Jeg skal med og have styr på mine hormoner, så jeg ikke skal finde mig i de her symptomer mere!”


Læs meget mere om HormonKuren her

Comments

comments

Tagged with:  

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.