Størstedelen af de klienter og kursister jeg ser, har én ting til fælles:
TRÆTHED.

Ugidelig dvaskhed.
Følelsen af, at livet passerer dig forbi.
Vat i hjernen og bly i benene.
Manglende energi, til at få truffet de sundere valg.
(For ikke at tale om manglende energi til sex, træning, leg med børnene, grin med veninderne osv.)

Starter man en ny livsstil på et slattent fundament, så er man nærmest dømt til at mislykkes. For en livsstilsændring kræver en hel del energi.
Man omlægger jo ikke sine vaner i sofaen (lige meget hvor mange bestsellerbøger om sundhed du læser imens;)

Du skal have energi til at træne.
Energi til at lave sundere mad.
Energi til bare at huske, de nye valg, du gerne vil træffe.

Man kan ikke forcere en livsstilsændring.

Er du tømt for energi, så må du starte med at “tanke” op igen – inden du klør på med den gode vaneomlægning.

Derfor starter vi også med en “energi-kur” på HormonKuren, så vi får mentalt fokus og masser af drive til at følge den individuelle plan, som hver deltager gør.

Første skridt, er at finde årsagen til trætheden.

 

De mest almindelige årsager til alt-overskyggende træthed:

  • Lavt kortisol (binyretræthed/udbrændthed) tag testen her
  • Højt kortisol (stress) – tag testen her 
  • Lavt stofskifte eller subklinisk lavt stofskifte – læs mere her
  • Dårlig søvn – du behøver 8-9 timers nattesøvn i et mørk rum.
  • Jernmangel (få målt ferritin niveau hos lægen. 40% af kvinder i den fødedygtige alder mangler jern. Monsen ER. Hallberg L et al. Estimation of available dietary Iron. Am J Clin Nutr. 1978;31:134-141 )
  • Nedsat mitokondriel energiproduktion pga. mangler på de sekundære næringsstoffer, som indgår i produktionen af ATP (energi): B1, B2, B3, B5, B6 (i dets aktive form: Pyridoxal-5-phosphate), Q10
  • B12 mangel. En del mennesker har et større behov for B12 (og andre såkaldte methyleringsfaktorer) eller problemer med at omdanne B12 til dets aktive form – methylcobalamin. B12 mangel kan give stor træthed, fordi B12 er essentiel i produktionen af de røde blodlegemer, som transporterer ilt rundt til alle celler i kroppen. B12 mangel opdages ikke altid ved en normal blodprøve.
  • D-vitamin mangel (bør ligge på 80-100 nmol/L)
  • Magnesiummangel
  • for lidt vand
  • for lidt motion
  • Træthed kan også være en følge sygdomme, som nedsætter ilttilførsel til cellerne f.eks. åreforkalkning, dårligt kredsløb m.m.
  • Ustabilt blodsukker, metabolsisk syndrom, diabetes og lign. insulin-ubalancer  – tag testen her
  • Efter infektioner, feks. infulenza eller lungebetændelse (hvilket hænger sammen med kortisolproduktionen)
  • Dagligt indtag af sukker, alkohol, energidrikke eller kaffe.
  • Overvægt

Når du har fundet den (eller de) underliggende årsager til trætheden – SÅ kan du gå i gang.

ENERGIKUREN

SØVN: 
Husk at få mellem 7-9 timers sammenhængende nattesøvn i et mørkt rum for at kunne være veludhvilet næste dag. Gå i seng ved 22-tiden.
Start med at få styr på din døgnrytme.
Afstressning. Dyrk afstressende motionsformer, som f.eks. yoga. Lyt til en aftenvisualisering inden sengetid.
På HormonKuren bruger vi en aftenvisualisering, som ret så effektivt luller deltagerne i søvn og fjerner dagens stress.

 

VAND & ILT:

Vi får energi ved nedbrydningen af makronæringsstofferne (kulhydrater, protein, fedt) og fange energien fra denne proces i et molekyle kaldet ATP.  Hele denne proces kræver daglig tilførsel af kulhydrater, protein og fedtstoffer, samt de mikronæringsstoffer (vitaminer og mineraler) Men hele denne proces afhænger også af vand og luft.
Mennesker skaber hovedsageligt energi ved aerob forbrænding af kulhydrater, fedt og protein – aerob betyder “iltkrævende”. Får kraftværkerne i cellerne (mitokondrierne) ikke tilstrækkelige mængder ilt tilført under denne process, så skifter de til anaerob forbrænding, som over længere tid kan skabe inflammation, større oxidativt stress m.m. En af de bedste måder at øge ilttilførslen til dine celler er motion og dybe vejrtrækningsøvelser (i frisk luft).
Vand binder sig til proteiner, kulhydrater og nukleinsyrer for at opretholde deres funktion. Dehydrering giver muskelkramper, træthed, hovedpiner, svimmelhed, forstoppelse og manglende koncentrationsevne. Drik 1 1/2-2 liter om dagen.
Rør dig hver dag for at ilte kroppens celler og hjernen. Træn hellere kort og intensivt. Undgå at træne hårdt eller langvarigt, hvis du er stresset og udbrændt.

Hormonkuren giver vi HormonYoga-træningsvideoer til “kortisol-typerne”. Frisk luft og dagslys hver dag er mindst ligeså vigtigt for at opretholde et godt
energiniveau. Hjernen og alle cellerne i din krop har brug for sollys og ilt. Gå ture og dyrk gerne motion i det fri.

 

NÆRINGSSTOFFER:

Øg dit indtag af frugt og grønt. Drik smoothies og juice med bladgrønt dagligt, salater og friskpresset juice af bladgrønt. Spis store salater til hvert måltid.
protein til hvert måltid (fx hampefrø, fisk, fjerkræ, vildt, bipollen, linser, proteinpulver etc)
kulhydrater hver dag (frugt, naturris, majs, rodfrugter, kartofler etc)
sundt fedt hver dag (kokosolie, smør, olivenolie, hampefrøolie, fiskeolie, algeolie) Alle steroide hormoner , som bl.a. kortisol, dannes af kolesterol, derfor er det vigtigt at få gode fedtstoffer i kosten.
Få målt, om du har mangler på de nævnte mineraler og vitaminer og tag evt et tilskud. Gerne et med såkaldt “aktiverede” (methylerede) B-vitaminer.

 

KORTISOLBALANCE:
De rette tilskud og adaptogene urter, f.eks. glycyrrhiza glabra (lakrids), Astragalus membranaceus – (hindeagtig astragel), Eleutheroccocus senticosus (russisk rod), Rhodiola rosea  (rosenrod) mf.l. som alle har dokumenteret effekt ved stress og udbrændthed.
Tag aldrig naturmedicin, hvis du er gravid. Kombiner ikke naturmedicin med lægeordineret medicin. Søg råd hos kvalificerede behandlere, hvis du er i tvivl om brugen af naturmedicin.
Slap mere af. Nyd mere. Elsk mere. Kram mere. Kys mere. Grin mere.

 

UNDGÅ KAFFE:
Undgå stimulanser, som kaffe. Koffeinen i kaffe ligner signalstoffet adenosin og binder sig til adenosinreceptoren i hjernen. Nogle forskere kalder adenosin en slags giftstof som ophobes i hjernen i løbet af dagen (og som nedbrydes igen når vi sover).  Adenosin-ophobningen gør og mere og mere trætte og tvinger os nærmest til at sove, når vi når et vist stadie. Men når koffein binder sig til denne receptor, så er der pludseligt ikke plads til hjernens naturlige “søvnstimulant” – adenosin.
Adenosin er nødvendig for en god nats søvn og restitution. Når koffeinet stjæler pladsen, så får hjernen ikke den dæmpende effekt af adenosinet, der binder sig på receptoren og tilsidst kan receptoren slet ikke genkende adenosin – kun koffein. Koffein stimulerer også dannelsen af dopamin, adreanlin og stresshormonet kortisol, som giver dig en kortvarig følelse af velbehag og fokuseret energi, men når effekten fortager, daler dit blodsukker også – og du bliver endnu mere træt end før.
Daglig brug af koffein er en nedadgående spiral, som ødelægger kvaliteten af din søvn, giver ustabilt blodsukker, træthed, uro og stress.
HormonKuren har vi derfor også inkluderet en masse lækre og sunde energi-drikke, som vi bruger til kaffe-afvænning. F.eks. matcha, maca og chokolade;)

Det ALLERFØRSTE man skal gøre, når man skal have balance i kroppen igen – det er, at se på kortisolniveauerne, søvn og din stresstolerance. Derfor er det også det vi starter med på HormonKuren.

 

  • Den første uge bruger vi på at teste, veje og måle. Udfylde sundhedsjournalen og printe dit sundhedsprogram, som du skal bruge under hele forløbet.
  • Så sørger vi for, at du kommer til at sove som et spædbarn. Under søvnen regenererer bl.a. dit hormonsystem og nervesystem.
  • Derefter sørger vi for, at regulere yderligere på dine kortisol niveauer, både med visualiseringer på mp3, der “hjernevasker” dig til at slippe al stress og med urter og tilskud, der regulerer dine kortisolproducerende kirtler.
  • Først derefter er du fyldt op nok op med energi og overskud til at gå i gang med din individuelle plan, som er sammensat udfra de tests du lavede den første uge.
  • På hvert modul er der videoundervisning, tests, træningsvideoer, visualiseringer, opskrifter, guides, – alt sammen lavet, så det er så let som muligt for dig at gå til og implementere i din hverdag. Og så har vi selvfølgeligt et stort forum sammen, hvor mig og mit team dagligt chatter og rådgiver og hver måned har vi et live webinar sammen. Så du er i gode hænder:)

 

Læs alt om HormonKuren her. Vi starter igen den 31. august til årets sidste hormonkur >>

hormonkuren