Har du for lave kortisolniveauer?

Stresshormonet kortisol er et af de mest komplekse og mest misforståede hormoner.

Når du bliver stresset, stiger dit kortisolniveau.

Men har du i lang tid været stresset, kan dine binyrer (som producerer de primære stresshormoner) ikke længere følge med. Det kaldes hypoadreni – eller omtales som "binyretræthed".

Når kortisolniveauet alt for længe har været for højt, bliver dine binyrer til sidst trætte af den konstante efterspørgsel på kortisol.

Og når din krop bliver træt af, at du stresser og jager rundt hele tiden, så brænder du ud.

Inden kortisolproduktionen falder, er der ofte en periode med svingende kortisolniveauer. Derfor er det altså helt almindeligt, hvis du har symptomer på både for lavt og for højt kortisol.

"Binyretræthed" betyder, at binyrerne ikke kan producere nok hormoner, specielt hormonet kortisol, og det menes at være et af de mest underdiagnosticerede helbredsproblemer.

Kortisol
Skærmbillede 2021-06-29 kl. 13.32.36

Binyrerne producerer blandt andet steroide hormoner som kortisol, adrenalin, noradrenalin, aldosteron, testosteron og DHEA.

Binyrerne er en del af et større hormonsystem i kroppen, som er med til at regulere blandt andet væskebalancen, blodsukkeret, kønshormonerne, kamp-flugtreaktionerne og immunforsvaret.

Mennesker, der lider af binyretræthed, producerer ikke nok af hormonerne kortisol og aldosteron.

En af kortisols vigtigste funktioner er blandt andet at hjælpe kroppen med at håndtere stressfaktorer som sygdomme og infektioner.

Der findes mange forskellige stadier af binyretræthed, lige fra en mild træthed til alvorlige og sjældne binyresygdomme.

Ofte følger der andre hormonelle ubalancer med binyretræthed og lavt kortisolniveau, ganske simpelt fordi alt pregnenolon er blevet brugt til at producere kortisol i stedet for eksempelvis DHEA og progesteron.

Binyretræthed opstår efter en overbelastning af binyrerne. Det kan ske pludseligt, som følge af en kraftig infektion, eller opstå gradvist grundet fx kronisk stress.

Kan du genkende symptomer på andre hormonelle ubalancer, bør du først behandle binyretrætheden, som kommer af din ubalance i kortisol.

De almindeligste årsager til lave kortisolniveauer er:

SYGDOMSTILSTANDE I KROPPEN som fx alvorlige eller tilbagevendende infektioner, lungebetændelse, bronkitis, influenza, autoimmune sygdomme og kræft.

FYSISKE BELASTNINGER som operationer, dårlig ernæring, misbrug, skader, udmattelse, dagligdagens stress og søvnmangel.

FØLELSESMÆSSIG STRESS på grund af mobning, relationer til familie og venner, arbejde eller en generel psykisk skrøbelighed eller lidelse. Dagligdagens stress, deadlines med mere.

MILJØBETINGET STRESS fra fx giftige kemikalier og andre forureningskilder i vand, luft, tøj eller mad.

FØDEVAREALLERGI ELLER INTOLERANCE. Binyretræthed kan også nedarves, hvis moderen var stresset under graviditeten eller led af binyretræthed.

Binyretræthed er en højst underdiagnosticeret tilstand, og alt for ofte er binyretræthed underliggende årsag til en bred vifte af diffuse symptomer.

Desværre er der ikke meget fokus på at stille denne diagnose til trods for de store mængder af forskning, der efterhånden findes på området.

Heldigvis er de fleste tilfælde af binyretræthed forholdsvis nemme at behandle med naturlige midler.

Men det kan tage tid og kræver masser af ro.

 

 

 

Den naturlige vej til binyreomsorg og kortisolbalance

  • ØG DIT INDTAG AF FRUGT OG GRØNT. Drik smoothies og friskpresset juice med bladgrønt dagligt. Spis store (gerne farverige) salater til hvert måltid. 
  • SØRG FOR AT FÅ NOK VITAMINER OG MINERALER. Specielt mangel på B12-vitamin, D3-vitamin og jern kan give udpræget træthed. D-vitamin får vi fra solens stråler, og derfor er de fleste danskere i mangel hele vinteren igennem. 
  • AFSTRESSNING. Slap af, slap af, slap af. Læg dig på sofaen, så ofte som du har brug for det, indtil energien begynder at vende tilbage. Glem fordomme om, hvad du "burde gøre" med din tid. Din aktivering af kroppens afslapningsrespons er meget vigtigere. Lyt også gerne til en aftenvisualisering inden sengetid.
  • DYRK MOTION. Rør dig hver dag for at ilte kroppens (og særligt hjernens) celler. Men undgå at træne hårdt eller langvarigt ved "binyretræthed". Prøv i stedet med fx. blid yoga, hvis du har lyst. 
  • SØVN. Husk at få syv-ni timers sammenhængende nattesøvn i et helt mørkt rum, for at kunne være veludhvilet næste dag. Forsøg at komme i seng ved 22-tiden så ofte som muligt. Din søvn er vigtigere end du måske tror. 
  • SØRG FOR AT DIN KROP ER HYDRERET. En krop i væskeunderskud er træt. Start gerne dagen med et stort glas vand - og gerne med citronsaft og ½tsk. himalayasalt. Kroppen bruger nemlig mange salte, når den er stresset. 
  • UNDGÅ ENERGIRØVERE som fx. lyst brød, sukker, sodavand, kaffe, alkohol og cigaretter. 
  • UNDGÅ KAFFE. Koffein stimulerer binyrerne på samme måde som stress gør, og får dit blodsukker til at stige hurtigt, for dernæst at falde lige så hurtigt. På den måde bringes din krop i ubalance. 
  • FRISK LUFT OG DAGSLYS hver dag er mindst lige så vigtigt for at opretholde et godt energiniveau. Hjernen og alle cellerne i din krop har brug for sollys og ilt. Gå ture - men dyrk ikke hård motion. 
  • AMINOSYREN TYROSIN er en forgænger for mange af de neurotransmittere, som vi kan tære for meget på under stress, fx. adrenalin og noradrenalin. Tyrosin hjælper vores stresstolerance og findes specielt i fødevarer med højt proteinindhold (fx. i æg, tofu, tempeh, gærflager, jordnødder og jordnøddemel, muslinger, hønselever, fisk, fjerkræ, lam, vildt, sesamfrø, linser, mungbønner og hampefrø.) Sørg for at få en god portion protein til alle måltider.  


Find støtte og inspiration til at balancere dine hormoner her: 

Online KvindeCirkel

Vil du have en all-round løsning, som både rummer din lyst til at lære mere om hormoner og hormonvenlig livsstil - og mange andre sider, af dig som kvinde? 

Så er min Online KvindeCirkel det perfekte sted for dig. Her er informationen jordnær - men grundig. 

Se mere & bliv medlem >>

HormonKuren & andre onlineforløb

Er du klar til at arbejde med din hormonelle balance?

Så er et af mine onlineforløb og -kurser, der guider dig gennem overskuelige og nydelsesfulde tiltag, der understøtter din hormonbalance og skaber øget velvære, noget for dig.

Find forløbet for dig >>

Find en Komplementær Hormonterapeut™️

Ønsker du en 1:1 behandling?

På Institut for Komplementær Hormonterapi har jeg gennem en række år uddannet dygtige behandlere - og flere har i dag egen klinik, hvor de arbejder med principperne fra den komplementære hormonterapi.

Find din behandler her >>

Hormonel Harmoni (bog)

Vil du gerne læse mere om balancering af hormonerne? Og have en konkret og kort forklaring af "næste skridt"? 

Så er min bog Hormonel Harmoni, som jeg har skrevet sammen med gynækolog Stine Fürst, et rigtig godt sted at starte. Bogen findes som bog, e-bog og på biblioteket.

Læs mere om bogen her >>