Har du for lave progesteronniveauer?

Progesteron er et hormon, der er meget vigtigere, end vi tidligere har troet.

Faktisk er mangel på progesteron involveret i mange af de udfordringer, vi kvinder kender, såsom PMS, humørsvingninger, depression, dårlig søvn og smertefuld menstruation.

Når progesteronniveauet er afbalanceret, mærker du ikke ubehag inden menstruation. Du har regelmæssige menstruationer med 24 til 32 dages mellemrum og ingen pletblødning derimellem. Din vægt er stabil gennem din cyklus. Du sover i otte timer hver nat uden at vågne, og dit humør er stabilt uden uforståelige udsving.

Efter overgangsalderen er østrogener og progesteron i harmoni, du har ingen overgangsaldergener, og din risiko for brystkræft er lavere.

Progesteron og østrogen hænger tæt sammen.

De to hormoner skal nemlig gerne være i det rette indbyrdes forhold.

Første del af din cyklus domineres af østrogen, og anden del af din cyklus efter ægløsningen domineres af progesteron. Det er ubalancer i forholdet mellem de to hormoner, der opleves som fx raserianfald, hovedpine, cyster, kraftige menstruationer og dårlig søvn.

Både for høje niveauer og for lave niveauer af progesteron kan give problemer. Det kan gøre dig tyk og trist, og du har større risiko for at udvikle endometriose og pletblødninger og kraftigere menstruationer, endda kræft.

Når dine østrogenniveauer samtidig er for høje, har du en større risiko for at udvikle infertilitet og kræft i livmoderslimhinden.

Balance mellem disse to hormoner er målet. Ud over egenskaben til at balancere østrogen, er progesteron vigtigt for din følelse af ligevægt og velvære.

Progesteron
Skærmbillede 2021-06-29 kl. 13.31.28

Om hormonet Progesteron:

Ud fra progesteron dannes også allopregnenolon, som påvirker vores hjerne, så vi føler os rolige og harmoniske og bedre tolererer stress. Så snart vi mangler allopregnenolon, bliver vi irritable og får de klassiske symptomer på PMS. Østrogen og progesteron styrer din menstruation og reproduktion.

Under hver eneste cyklus arbejder de sammen for at opbygge og frigøre det yderste lag af din livmoderslimhinde. 
Under de første 14 dage af din cyklus opbygger østrogen din livmoderslimhinde, og i de sidste to uger af din cyklus stabiliserer progesteron livmoderslimhinden, så den ikke bliver for tyk.

Progesteron frigøres primært i dine æggestokke ved ægløsning. Stigningen i dine progesteronniveauer hæmmer østrogenproduktionen, så du ikke danner for meget livmoderslimhinde, og så din menstruation ikke starter for tidligt, eller du får pletblødninger.

Progesteron forbereder livmoderslimhinden på det næste stadie i cyklus, som enten er menstruation eller graviditet, hvis ægget er blevet befrugtet. Bliver du ikke gravid, vil livmoderslimhinden udskilles som menstruation cirka hver 28. dag, når progesteronniveauerne begynder at dale. Er du derimod blevet gravid, vil progesteronniveauerne stige. Det gule legeme i æggestokken starter produktionen af progesteron for at forberede et gunstigt miljø for det befrugtede æg.

Hos nogle kvinder opstår der kommunikationsproblemer mellem østrogen og progesteron, så æggestokken ikke modtager signalet om, at den skal producere mere progesteron.

Sådan opstår de klassiske tegn på progesteronmangel:

  • PMS
  • Nervøsitet og uro
  • Dårlig søvn eller afbrudt søvn
  • Gentagne spontane aborter
  • Lav libido
  • Infertilitet
  • Fibromer
  • Smertefuld menstruation
  • Humørsvingninger
  • Depression
  • Endometriose

Høje østrogenniveauer kombineret med lave progesteronniveauer øger risikoen for at udvikle:

  • Cyster i bryster og æggestokke
  • Sygdomme i livmoderslimhinden og i livmoderen, fx fibromer
  • Brystkræft

Der sker mange ændringer for de fleste kvinder omkring 35-årsalderen.

Her starter det, vi kalder præmenopausen. Det vil sige den periode, der kommer før den egentlige menopause, altså overgangsalderen.

I den periode begynder man at have anovulatoriske perioder, det vil sige en cyklus, hvor der ikke frigives et modent æg.

Dine niveauer af østradiol (den primære form for østrogen) begynder at svinge, mens dine progesteronniveauer daler.

I takt med at din ægreserve naturligt mindskes med alderen, og du ikke har en ægløsning hver måned, vil progesteronniveauet begynde at falde, mens østrogenet stiger, da det jo er progesteron, der skal holde østrogen i skak.

Det betyder, at den fine dans mellem progesteron og østrogen bliver disharmonisk.

Når østrogenet ikke holdes i skak af progesteronniveauerne, fortsætter det sit stimulerende arbejde, hvilket resulterer i tykkere livmoderslimhinde, kraftigere menstruationer og ømme bryster.

De store udsving i østrogen kombineret med et lavt progesteronniveau kan føre til migræne, irritabilitet og for nogle endda raserianfald. Dine menstruationer kommer måske tidligere eller er kraftigere, eller begge dele.

Den naturlige vej til progesteronbalance

  • SAMVÆR MED ANDRE KVINDER i et fællesskab, hjælper kvinder til at slappe af. At følge samhørighed med sin partner har også, i forsøg, vist sig at øge progesteronniveauerne i spyttet. Dyrk samhørigheden og tætte relationer med kæreste, familie og veninder. 
  • DYRK KORTVARIG OG LAVINTENS MOTION i 30 minutter 3-4 gange om ugen. Det mindsker PMS-symptomer. Prøv fx. yoga. 
  • REDUCER STRESS OG KORTISOLUBALANCER. (Se mere om kortisolubalancer her: For høje kortisol niveauer eller For lave kortisolniveauer
  • KVIT KAFFEN. Kaffe og koffein øger udskillelsen af kortisol. Men kortisol blokerer for progesteronreceptorerne og hæmmer samtidig dannelsen af progesteron. Har du svært ved at undvære kaffe, kan du fx. erstatte det med matcha eller grøn te. 
  • KVIT RYGNING. Nærmest intet andet skader kroppen så meget som rygning. Din ægløsning og efterfølgende produktion af progesteron hæmmes også ved rygning. 
  • TILSKUD AF C-VITAMIN har vist sig at have effekt i behandlingen af lave niveauer af progesteron. En dosis på 750 mg pr. dag øgede niveauet af progesteron hos kvinder, med både den lave progesteronniveauer og letealfasedefekt (når livmoderslimhinden afstødes for tidligt, og menstruationen kommer før beregnet - dvs. når sidste halvdel af cyklus - lutealfasen - er for kort). 
  • B6-VITAMIN. Lider du af kraftig PMS, kan du også prøve at tage 50-100 mg B6-vitamin (gerne den methylerede form "pyridoxal 5'-fosfat") dagligt i en periode. 

Find støtte og inspiration til at balancere dine hormoner her: 

Online KvindeCirkel

Vil du have en all-round løsning, som både rummer din lyst til at lære mere om hormoner og hormonvenlig livsstil - og mange andre sider, af dig som kvinde? 

Så er min Online KvindeCirkel det perfekte sted for dig. Her er informationen jordnær - men grundig. 

Se mere & bliv medlem >>

HormonKuren & andre onlineforløb

Er du klar til at arbejde med din hormonelle balance?

Så er et af mine onlineforløb og -kurser, der guider dig gennem overskuelige og nydelsesfulde tiltag, der understøtter din hormonbalance og skaber øget velvære, noget for dig.

Find forløbet for dig >>

Find en Komplementær Hormonterapeut™️

Ønsker du en 1:1 behandling?

På Institut for Komplementær Hormonterapi har jeg gennem en række år uddannet dygtige behandlere - og flere har i dag egen klinik, hvor de arbejder med principperne fra den komplementære hormonterapi.

Find din behandler her >>

Hormonel Harmoni (bog)

Vil du gerne læse mere om balancering af hormonerne? Og have en konkret og kort forklaring af "næste skridt"? 

Så er min bog Hormonel Harmoni, som jeg har skrevet sammen med gynækolog Stine Fürst, et rigtig godt sted at starte. Bogen findes som bog, e-bog og på biblioteket.

Læs mere om bogen her >>